Maxxis Shorty Folding Tyre 26" 3C MaxxTerra TR EXO
ID: 398960
Oto kilka propozycji z kategorii Opony bezdętkowe dla Ciebie:
Opony bezdętkowe czyli mniejsza podatność na przebicia
Opony bezdętkowe stosowane w systemach tubeless cieszą się wśród kolarzy coraz większą popularnością i są doceniane nie tylko przez zawodników szosowych, ale także przez fanów MTB i rekreacyjnych rowerzystów. Rozwiązanie tubeless pozwala wyeliminować problem przebijającej się na trasie dętki, której wymiana lub łatanie będą uciążliwe i nawet wprawionej osobie zajmą dłuższą chwilę. Jak działa jednak opona bez dętki? Czy do kół tubeless potrzebne są specjalne opony bezdętkowe?
Opony bezdętkowe – zalety i wady
Opony w systemie tubeless są specjalnie przystosowane do trzymania szczelności i odpowiedniego ciśnienia podczas jazdy. Za uszczelniacz działa tu specjalne mleczko lub płyn uszczelniający, które wypełniają nierówności opony i w razie drobnego przebicia automatycznie zalepiają ubytek nie pozwalając na utratę ciśnienia z koła. Opony bezdętkowe są przygotowywane tak, by bez problemu utrzymywały płyn i zadane ciśnienie na długich trasach przejazdu.
Zalety opon bezdętkowych:
- Odporność na przebicia - Rozwiązanie bezdętkowe ma wyeliminować ryzyko przebicia dętki na trasie. Wszelkie małe dziurki w oponie są wypełniane na bieżąco pływającym w oponie mleczkiem, dzięki czemu możesz kontynuować jazdę i nie zauważyć nawet, że opona została uszkodzona.
- Lepsza przyczepność do trasy - Gdy napełnisz oponę bezdętkową powietrzem oraz mleczkiem uszczelniającym, ciśnienie utrzymywane jest w niej znacznie skuteczniej niż w dętce, a to wpływa bezpośrednio na przyczepność. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że nawet na trudnych trasach unikasz złapania „kapcia” i jazdy na oponie bez ciśnienia. Niska waga - Opony bezdętkowe są nieco lżejsze od tradycyjnych opon z dętką i zależnie od wybranego wariantu systemu tubeless mogą obniżyć całkowitą wagę roweru o kilkaset gram. To niewiele, ale przy profesjonalnych rowerach różnica będzie zauważalna.
- UST (Universal System Tubeless) z wyższymi obręczami, zaworem wkręconym w obręcz i specyficznymi oponami z wzmocnioną stopką i grubszymi ściankami dla zachowania wysokiej szczelności i ochrony opony na przebicia.
- Stan’s No Tubes wykorzystujący gumowe taśmy i opaski do oklejania obręczy w celu uszczelnienia opon. W teorii rozwiązanie można to zastosować z każdą oponą i każdym rodzajem obręczy, ale wiele tańszych opon nie jest w stanie wytrzymać pracy w takich warunkach.
- Tubeless Ready to opcja podobna do poprzednika, wymagająca specjalnych opon przygotowanych do współpracy z obręczami i opaskami tubeless ready. Obecnie jest najczęściej stosowaną formą bezdętkową.
- Ghetto Tubeless jest najbardziej wytrzymałym rozwiązaniem bezdętkowym, Do stworzenia systemu tubeless wykorzystuje się tu specjalną opaskę pomiędzy oponą a obręczą mającą zapewnić szczelność. Opony bezdętkowe do systemu ghetto tubeless mogą pochodzić z serii tubeless ready bądź być specjalnie przygotowane do współpracy z opaską uszczelniającą.
Opony bezdętkowe mają wiele zalet, ale i swoje wady. Jeśli opona zostanie przebita na tyle, by mleczko nie było w stanie szybko wypełnić ubytku konieczne będzie dolewanie płynu uszczelniającego lub całkowita wymiana opony. O ile nową dętkę można włożyć do plecaka i na upartego wymienić na trasie, wożenie ze sobą zapasowego koła nie będzie już takie łatwe.
Rodzaje rozwiązań bezdętkowych
Opony bezdętkowe dobiera się odpowiednio do rodzaju roweru, jak w przypadku standardowych opon rowerowych, ale także odpowiednio do systemu bezdętkowego zastosowanego w danym rowerze. Wśród stosowanych przez producentów systemów spotykamy:
Jaką oponę bezdętkową wybrać?
Jeśli kupujesz rower już przystosowany do jazdy bezdętkowej, wybieraj opony zalecane przez producenta i dopasowane do obręczy w Twoim rowerze. Zasady wyboru opon bezdętkowych są takie same, jak opon z dętkami – wybieramy te z wytrzymałych materiałów, z bieżnikiem dopasowanym do trasy i wielkością odpowiednią dla zastosowanych obręczy. Opcja tubeless pozwala tu jedynie zrezygnować z dętki – opony bezdętkowe są szczelniejsze, dzięki czemu mogą być z łatwością zabezpieczone mleczkiem.