Nie możesz zobaczyć bezpiecznego okna PayPal w Twojej przeglądarce?

Kliknij tutaj
Możesz otworzyć je ponownie i zakończyć swoje zamówienie.


Oświetlenie rowerowe

(772 Produkty)

  Marka

Wybrany:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Cena (zł)

  • -
    Wznów

  Opinie klientów

Wybrany:
SORTUJ
Strona1z
14
 
SORTUJ
Strona1z
14

Oświetlenie rowerowe – wybierz doskonałe lampki do roweru

Oświetlenie rowerowe

Rowerzyści, którzy często jeżdżą swoim jednośladem i interesują się wszelkimi sprawami związanymi z rowerami doskonale wiedzą, że oświetlenie rowerowe to nie tylko funkcjonalny dodatek do wyposażenia, ale przede wszystkim absolutny wymóg, którego nie można pominąć, obejść czy przeoczyć. Dlatego w Bikster.pl znajdziesz lampki rowerowe i niezbędne akcesoria, tak byś mógł cieszyć się bezpieczną jazdą i był widoczny w każdych warunkach.

Oświetlenie rowerowe – kiedy musisz je zamontować

Polskie przepisy regulują kwestie rozmieszczenia oświetlenia rowerowego i określają, jakie lampki rowerowe są wymaganym prawnie minimum, by rower mógł poruszać się po drodze.

Szczegółowe wytyczne prawne znajdziesz w Rozporządzeniu Ministra Transportu z 6 czerwca 2013 roku w sprawie warunków technicznych oraz ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2013, poz.951).

Zgodnie z polskim prawem rower powinien posiadać:

  • Co najmniej jedno światło białe lub żółte zamontowane z przodu, świecące światłem ciągłym lub migające;
  • Co najmniej jedno światło odblaskowe czerwone (w kształcie innym niż trójkąt) z tyłu;
  • Co najmniej jedno światło czerwone z tyłu, świecące światłem ciągłym lub migające.

Światła migające dopuszczono do użytku w 2002 roku. Ponadto od października 2012 rower bez świateł może poruszać się po drogach w ciągu dnia, gdy jest jasno – wcześniej światła musiały być zamontowane na rowerze, aby w ogóle mógł on poruszać się po drodze, niezależnie od pory dnia. Obecnie jazda bez oświetlenia jest dopuszczalna za dnia (z pominięciem czerwonego odblasku z tyłu, który musi być zamontowany na stałe). Oczywiście warto zapalać lampki nawet w dzień, jeśli panują niekorzystne warunki pogodowe – we mgle czy przy intensywnych opadach oświetlenie rowerowe poprawia widoczność rowerzysty.

W niektórych rowerach – lub wózkach rowerowych – jeśli nie ma możliwości zasygnalizowania manewru ręką powinny znaleźć się także kierunkowskazy.

Dodatkowym wsparciem oświetlenia, służącym poprawie widoczności rowerzysty, są wszelkie inne elementy odblaskowe. Dlatego wiele rowerów ma odblaski zamontowane w pedałach, na błotnikach lub przy szprychach, a rowerzyści dodatkowo zakładają odblaskowe opaski na nogi lub kamizelki oraz kaski czy inne elementy ubioru z odblaskowymi wstawkami.

Aby oświetlenie rowerowe dawało rowerzyście pełne bezpieczeństwo musi być zamontowane na odpowiedniej wysokości. Przepisy wyznaczają tę wysokość na 25-150 cm od powierzchni jezdni. Zakres światła i widoczności odblasków przy dobrych warunkach przejrzystości powietrza powinien wynosić minimum 150 metrów.

Dobre lampki rowerowe – bezpieczna jazda po zmroku

Lampki rowerowe

Aby lampki rowerowe spełniały swoje zadanie, czyli z jednej strony umożliwiały jazdę wieczorem, z drugiej – zapewniały rowerzyście widoczność na drodze – warto wybrać takie oświetlenie, które ma dobre parametry techniczne, tak by po pierwszym wypróbowaniu nie rozczarować się ich jakością.

Obecnie lampki na baterie zdobywają coraz więcej zwolenników – już od 1980 roku, kiedy pierwsze modele weszły na rynek, są coraz chętniej wybierane. Początkowo stosowano w lampkach żarówki o mocy od 2,5V do 6V, z wolframowym włóknem. Później do oświetlenia rowerowego zaczęto wykorzystywać znacznie mocniejsze żarówki halogenowe i kryptonowe, które jednak wymagały o wiele mocniejszego zasilania.

Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem, optymalnym również pod względem wydajności, są lampki wykorzystujące diody LED, działające na baterie. Rowery z lampkami żarowymi działającym na dynamo spotyka się raczej w rowerach niższej klasy cenowej. Technologia LED zapewnia bardzo długi czas świecenia przy stosunkowo niskim zużyciu prądu, zatem rozwiązanie to starcza na dość długo.

Oczywiście rynek nie zrezygnował całkowicie z lampek na dynamo – w sklepie Bikester.pl można znaleźć również takie lampki rowerowe. Ich zaletą jest niższa cena oraz możliwość stosowania ich niezależnie od źródła zasilania, ponieważ dynamo polega na pracy koła. Wiele osób nie chce jednak dodawać sobie pracy, bo aby dynamo zadziałało, zwiększa się opór koła. Dlatego często przenosi się dynamo do piasty koła, gdzie opór jest mniejszy, a pobór prądu bardzo wysoki. Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest również cichsza praca.

Jeśli prądnica zewnętrzna, czyli dynamo, zamontowana jest w piaście koła, ogranicza się straty prądu, ponieważ minimalizuje się ryzyko zsuwania się prądnicy z koła.

Aby oświetlenie rowerowe zapewniało dobre warunki i lepszą widoczność warto zwrócić uwagę na intensywność światła wytwarzanego przez lampkę. Siłę świecenia określa się ilością lumenów – oto kilka przykładów:

  • Lampki o sile ok. 30-40 lumenów zapewniają rowerzyście widoczność, nadają się do jazdy po oświetlonych ulicach,
  • 170 lumenów to siła pozwalająca jechać nocą po nieoświetlonym obszarze,
  • Lampki o sile ponad 200 lumenów dają bardzo mocne światło, jednak muszą być wyposażone w system chłodzenia, ponieważ przy takiej mocy diody się mocno nagrzewają.

Producenci często podają siłę oświetlenia w luksach – jednostka ta daje informację o natężeniu światła padającego na określony obszar.

Lampka rowerowa przednia

Jak dobrać oświetlenie rowerowe?

Dobrze wybrane oświetlenie pozwoli Ci bezpiecznie poruszać się na rowerze także po zmroku. Jest kilka podstawowych kryteriów, którymi warto się kierować, by wybrać dobre lampki rowerowe, zapewniające oczekiwane efekty. Zwróć uwagę przede wszystkim na następujące aspekty:

  • Siła lampki – do jazdy po oświetlonym terenie, np. w mieście, nie potrzebujesz tak silnej lampki, jak do jazdy polami, w górach czy w lesie. W mieście wystarczy oświetlenie o mocy 80 lumenów (czyli około 10 luksów), natomiast w lesie albo w górach lepiej wybrać oświetlenie o sile nawet kilkuset lumenów.
  • Kąt świecenia – jeśli lampka jest ustawiona punktowo lub świeci w ziemię tuż przy przednim kole, rowerzysta może nie zobaczyć na czas znajdujących się przed nim przeszkód. Dlatego warto wybierać mocniejsze lampki, oświetlające większy obszar z większą skutecznością.
  • Tryb świecenia – jeśli w mieście potrzebujesz 100 lumenów, a w lesie 350, nie musisz kupować osobnych lampek – dobrej jakości lampki rowerowe umożliwiają zmianę trybu pracy, tak by regulować moc świecenia na 20% mocy, na 50% lub na 100% mocy.
  • Sposób montażu – skomplikowane mechanizmy są niekiedy problematyczne. Jeśli planujesz używać lampki przy różnych rowerach lub nie chcesz utrudniać sobie użytkowania, wybierz prostszy mechanizm.
  • Jakość wykonania – dla osób uprawiających wyczynową jazdę ważnym parametrem będzie odporność na roztrzaskanie. W razie upadku czy uderzenia w przeszkodę nie stracisz oświetlenia.
  • Sposób ładowania – baterie, akumulator, a może ładowarka z końcówką USB? Wybierz opcję najlepiej odpowiadającą trybowi jazdy, jaki preferujesz.

Lampki rowerowe oraz akcesoria do oświetlenia rowerowego dostępne w sklepie Bikester.pl to rozwiązania przygotowane z myślą o zapewnieniu rowerzyście bezpieczeństwa w czasie jazdy także po zmierzchu i nocą. W sklepie znajdziesz zarówno lampki o mniejszej mocy, nadające się do jazdy po oświetlonych terenach, jak i mocne lampy umożliwiające jazdę w trudniejszych warunkach.



Potrzebujesz pomocy?
Jeśli masz jakiekolwiek pytania?
Skontaktuj się z naszymi ekspertami tutaj!
Newsletter
Zapisz się w celu otrzymywania 50 zł na zakupy,
kody rabatowe i personalne zniżki.4
Zadowoleni klienci
Z chęcią podzielimy się z Tobą naszym doświadczeniem.
Wyślij do nas wiadomość tutaj.
Napisz opinię