Bikester - sklep rowerowy online
14 DNI NA ZWROT TOWARU
DARMOWA WYSYŁKA OD 499 ZŁ,-6

Przewodnik dla kupujących opony i dętki

Opony i dętki są podstawową częścią składową każdego roweru. Te często pomijane elementy mogą zdefiniować wydajność roweru, jego zachowanie na drodze oraz określić przyczepność podczas jazdy. Jeśli opona jest stara i wykazuje oznaki zużycia, to z pewnością jest to czas na zakup nowej części, aby nie ryzykować przebiciem i umożliwić rowerowi ponowne pokazanie jego potencjału.

Dętki i opony mają różne oznaczenia rozmiarów, różne szerokości i wzory, mogą być wykonane z różnych mieszanek i są oferowane z różnym systemem. Może się wydawać, że tych informacji jest bardzo dużo, ale znając podstawy, przekonasz się, że wybranie odpowiedniej opony jest w rzeczywistości całkiem proste. W tym przewodniku doradzimy jak znaleźć dętki i opony, które pasują do Twojego roweru, stylu jazdy, preferencji i charakterystycznych cech rowerów górskich, szosowych, trekkingowych i miejskich.


Tabela rozmiarów opon

Aby znaleźć odpowiednie opony do roweru, należy znać średnicę koła i szerokość swojej opony. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, jakiego rozmiaru potrzebujesz, zawsze możesz użyć rozmiaru istniejącego na obecnej oponie, jako orientacyjnego.

Istnieją różne oznaczenia wielkości, które można znaleźć na bocznej ściance opony. W celu uczynienia wszystkiego tak prostym, jak to możliwe, umieściliśmy poniżej tabele z najczęściej używanymi oznaczeniami wielkości. Możesz sprawdzić swój zapis i z łatwością przekształcić na jakiekolwiek inne oznaczenie rozmiaru.

Rozmiary opon do rowerów górskich

Rodzaj roweru & wielkość koła w sklepie CaleETRTOAlternatywna
nazwa
 średnicaszerokość w calach szerokość w mm średnica 
MTB 20“20 x1,9 - 2,2547 do 57 -406-
MTB 24“24 x1,75 - 2,447 do 63 -507-
MTB 26“26 x1,5 - 2,640 do 65 -559-
MTB FAT26 x3,8 - 4,895 do 120 -559-
MTB 27,5“27,5 x1,9 - 2,548 do 64 -584650B
MTB 27,5+ /B+27,5 x2,8 - 3,267 do 79 -584B+
MTB 29“29 x1,9 - 2,447 do 63 -622-

Rozmiar opon do rowerów szosowych, triathlonowych i przełajowych

Rodzaj roweru & wielkość koła w sklepie CaleETRTOAlternatywna
nazwa
 średnicaszerokość w calach szerokość w mm średnica 
Szosowy i triathlon28 x¾ - 1 1/818 do 28 -622700x18C do 700x28C
CX & Gravel28 x1 – 1,628 do 42 -622700x28C do 700x42C
Szosowy Plus27,5 x1,5 - 2,635 do 47 -584650B
Tria 26“ (stary)26 x118 do 23 -551650 x 18C do 650 x 23C

Rozmiary opon do rowerów trekkingowych i miejskich

Rodzaj roweru & wielkość koła w sklepie CaleETRTOAlternatywna
nazwa
 średnicaszerokość w calach szerokość w mm średnica 
Trekkingowy /miejski 12“12 x1,75 - 2,2547 do 62 -20312 ½ x 1,75 do 12 ½ x 2 ¼
Trekkingowy /miejski 14“14 x1,5 - 1,7538 do 47 -28814 x 1 5/8 x 1 3/8 lub 350 x 38A, 350 x 42A
Trekkingowy /miejski 16“16 x1,5 - 2,140 do 57 -305-
Trekkingowy /miejski 18“18 x1,25 - 2,032 do 50 -355-
Trekkingowy /miejski 20“20 x0,9 - 2,2523 do 57 -406-
Trekkingowy /miejski 24“24 x1,5 - 2,440 do 62 -507-
Trekkingowy /miejski 26“26 x1,0 - 2,525 do 64 -559-
Trekkingowy /miejski 27,5“27,5 x1,125 - 2,528 do 57 -584650 x 28B do 650 x 42B
Trekkingowy /miejski 28“28 x1 - 1,628 do 42 -622700x28C do 700x42C
Trekkingowy /miejski 29“29 x1,9 - 2,447 do 63 -622-
Trekkingowy /miejski 27“ (stare standardy już nieużywane)27 x7/8 – 1/1422 do 32 -63027 x 7/8 do 27 x 1 ¼

KTÓRA OPONA I DĘTKA PASUJĄ DO MOJEGO ROWERU?

WYBÓR OPON – KROK PO KROKU

  • Zwróć uwagę na oznaczenia widniejące na bocznych ścianach starej opony (np.: 32-622).
  • Za pomocą naszej tabeli rozmiarów opon przekształć oznaczenia rozmiaru w razie potrzeb.
  • Przejdź do opon na naszej stronie i skorzystaj z filtrów, aby wybrać właściwy typ opony, podobnie jak rozmiar koła (w calach).
  • Opony normalnie występują w różnych szerokościach – upewnij się, aby wybrać szerokość opony, która będzie pasowała pomiędzy widełkami.

WYBÓR DĘTEK – KROK PO KROKU

  • Zwróć uwagę na oznaczenia widniejące na bocznych ścianach opony.
  • Za pomocą naszej tabeli rozmiarów opon przekształć oznaczenia rozmiaru w razie potrzeb.
  • Przejdź do dętek na naszej stronie i skorzystaj z filtrów, aby wybrać właściwy rozmiar koła (w calach).
  • Wybierz dętkę o szerokości, która odpowiada Twojej oponie.
  • Wybierz dętki z wentylem, który jest kompatybilny z Twoimi kołami. Możesz zobaczyć jaki rodzaj wentyla pasuje wielkością do zawory na obręczy koła. Istnieją trzy różne typy:
    - SV: Presta wentyl (nazywany również Sclaverand lub francuskim wentylem) – 6,5 mm
    - AV: Schrader wentyl (nazywany również samochodowym wentylem) – 8,5 mm
    - DV: Dunlop wentyl (nazywany również angielskim wentylem EV) – 8,5 mm

JAKIE CIŚNIENIE POWINNO BYĆ W OPONACH?

Dzięki odpowiedniemu ciśnieniu, koła toczą się zdecydowanie lepiej, przyczyniając się tym samym do bardziej komfortowej jazdy i zmniejszenia ryzyka przebicia.

  • Jazda z wysokim ciśnieniem sprawia, że koła kręcą się szybciej, ale nie absorbują drgań w odpowiedni sposób.
  • Jazda z niskim ciśnieniem sprawia, że koła toczą się trochę wolniej, ale zwiększa się komfort i kontrola roweru.

Na większości opon można znaleźć na bocznych ściankach opisany zakres ciśnienia w oponach. Najlepiej jest utrzymywać ciśnienie w oponach takie, jakie jest zalecane, aby uniknąć uszkodzenia opony lub dętki, gdy ciśnienie osiągnie zbyt niski lub zbyt wysoki poziom.

Zalecamy również sprawdzanie ciśnienia w oponach co drugi tydzień, aby upewnić się, że nie ma większych różnic. Z łatwością można napompować oponę, używając pompki z manometrem. Ciśnienie w oponach mierzone jest na dwa różne sposoby: bar lub PSI.

Większość pompek podłogowych oferuje obie skale jednocześnie.


SZEROKOŚĆ OPONY, JEJ BIEŻNIK, I MIESZANKA Z JAKIEJ ZOSTAŁA WYKONANA

Szerokość opon

  • Opony węższe zazwyczaj wymagają wyższego ciśnienia, a zatem mają tendencję do szybszej jazdy i są odpowiednie do twardych i gładkich powierzchni.
  • Szersze opony wymagają niższego ciśnienia powietrza, dając tym samym kontrolę i komfort dzięki lepszej trakcji i przyczepności. Doskonale nadają się do bardziej nierównych powierzchni.
  • Opony o dużej powierzchni ( jak plus size opony do fat bikes) mają większą powierzchnię styku, co poprawia przyczepność i doskonale nadaje się do luźnych nawierzchni, takich jak zaśnieżone i piaszczyste tereny.

Wzór bieżnika opon

W zależności od wzoru na oponie to będzie dobre dla różnych rodzajów jazdy i dla różnych warunków pogodowych.

  • Opony dla rowerów górskich i przełajowych mają wiele różnych wzorów do wyboru, natomiast opony do rowerów szosowych nie posiadają żadnego wzoru bieżnika.

Mieszanka, z której wykonana jest opona

Związki gumy, jakie zostały użyte do produkcji opony, decydują o jej miękkości, a to ma wpływ na szybkość i trwałość opony. Opony o twardości 70 są uznawane za twarde, sprawiają wrażenie tanich, szybko toczących się i starczających na długo.

Większość opon trekkingowych i miejskich używa tej mieszanki. Opony o twardości 50 są uważane za miękkie i są przez to lepkie, mniej trwałe i mają większą przyczepność. Związek ten jest często używany do rowerów górskich downhill, gdzie na wagę złota jest każda styczna w powierzchnią, a częste zmiany opon są bardzo powszechne. Opony o twardości 60 są często postrzegane jako dobry, wszechstronny kompromis. Znajdują zastosowanie w każdym rodzaju kolarstwa.

Niektóre droższe opony korzystają z wielu mieszanek gumy w celu optymalizacji toczenia się opon, szybkości, wytrzymałości i przyczepności.

Opona z mniejszymi wypustkami, które są ściśle dopasowane do siebie, będą toczyć się szybciej, ale oferują mniejszą przyczepność na luźnych lub mokrych nawierzchniach. Idealna na suche warunki do szybkiej jazdy.

Opona z większymi wypustkami, często o gładkich krawędziach i większymi przestrzeniami pomiędzy nimi toczy się wolniej. Zapewniają jednak większą przyczepność na luźnych i mokrych nawierzchniach. Idealny do chropowatych i błotnistych nawierzchni.

Opona z wąskim paskiem bieżnika w środku i większym z bardziej gładkimi wypustkami na bokach nazywana jest oponą semi-slick i łączy w sobie szybkie toczenie z dodatkową przyczepnością podczas pokonywania zakrętów na luźnych nawierzchniach.


JAKI SYSTEM OPONY MOGĘ UŻYWAĆ?

Opony bezdętkowe

Opony bezdętkowe są oponami, które nie wymagają używania jakichkolwiek dętek. Opony te wykorzystują tę samą technologię co opony clincher, ale producent dodatkowo je uszczelnił i dzięki temu mogą one pomieścić powietrze bez dętki. System ten zwiększa przyczepność, komfort i chroni lepiej przed przebiciem. Mogą z nich korzystać zarówno rowerzyści górscy, przełajowi, jak i szosowi. W celu przekształcenia na oponę bezdętkową potrzebna będzie gotowa bezdętkowa opona, specjalna taśma, wentyle bezdętkowe i uszczelniacz bezdętkowy.

+ Minimalizacja przebić
+ Większa przyczepność / potrzebne mniejsze ciśnienie powietrza
+ Nieco jaśniejsza struktura
+ Szybsze toczenie

- Trudniejsza wymiana
- Potrzeba częstszego sprawdzania ciśnienia powietrza

Szytka

Szytka to opona, która ma dętkę wszytą w oponie. Ten rodzaj opony nie jest zaczepiony na obrzeżu, ale jest przyklejony za pomocą gumy lub taśmy do specjalnego profilu. Szytki wykorzystywane są głównie w wyścigach szosowych i przełajowych z powodu ich szybkiego toczenia się i niskiej wadze.

+ Toczenie bardzo szybkie i płynne
+ Do użytku przy bardzo niskim i bardzo wysokim ciśnieniu powietrza
+ Minimalizowanie przebicia

- Drogie (wymagane specjalne felgi)
- Trudniejsza wymiana
- Niemożliwa naprawa podczas jazdy

Opona clincher + dętka

Clincher to tradycyjna opona, która połączona jest zwykle wewnętrzną rurą. Opony mają dwie mocne obręcze ze stali lub kevlaru, które utrzymują koło na właściwej pozycji. Stalowe kulki są tańsze, a również mogą służyć do wyważenia koła, zwane są oponami drutowymi. Opony posiadające kevlar są lżejsze i łatwo je złożyć.

+ Relatywnie tanie
+ Szeroki wybór opon i dętek
+ Łatwe do zmiany i naprawy

- Łatwiejsze przebicie
- Nieznacznie wolniejsze toczenie


MTB, szosowe i trekkingowe opony

OPONY DO ROWERÓW GÓRSKICH

Są trzy rozmiary kół do MTB: 26”, 27,5” (znane także, jako 650B) i 29”.
Są trzy różne rodzaje opon do rowerów górskich:

  • Standardowe opony mieszczą się pomiędzy 1,9 a 2,5 ” szerokości. Rowerzyści cross country i maratończycy zazwyczaj korzystają z węższych opon pomiędzy 1,9 a 2,1”, aby zmniejszyć ciężar i zwiększyć wydajność toczenia. Rowerzyści wszystkich dyscyplin górskich i enduro mają tendencję do jazdy na szerszych oponach, pomiędzy 2,1 a 2,5”, aby zwiększyć przyczepność i kontrolę.
  • Opony „plus size” mieszczą się pomiędzy 2,6 a 3,25” szerokości. Są również znane pod nazwą B+ lub po prostu „+” i używa sie ich w celu uzyskania jeszcze większej kontroli i komfortu na trudnych górskich trasach rowerowych. Rowery plus size wyposażone są w bardzo szerokie felgi i dodatkowo szeroki widelec.
  • Opony fatbike mieszczą się pomiędzy 3,8 a 4,8” szerokości. Te obszerne opony wykonane są specjalnie do rowerów fatbike, które umożliwiają jazdę na śniegu i piasku. Jednak ze względu na dużą pojemność powietrza i niskie ciśnienie w oponach są one wolniejsze i cięższe na szlakach w normalnych warunkach.

OPONY DO ROWERÓW TREKKINGOWYCH I MIEJSKICH

  • Rozmiary kół i opon dla rowerów trekkingowych i miejskich wahają się od 12” przy rowerach dziecięcych, do 28” przy rowerach dla dorosłych.
  • Szerokość opon do rowerów trekkingowych i miejskich waha się od około 1,0 do 2,1 cali (23-57 mm) w zależności od tego ile miejsca znajduje się pomiędzy widelcem i jaki zostanie użyty rodzaj opon.
  • Wzór bieżnika wydaje się minimalny, aby szybkość toczenia była tak szybka, jak to możliwe.
  • Wiele opon jest trwała i posiada odporność na przebicie, co jest szczególnie ważne podczas jazdy w warunkach miejskich.

OPONY DO ROWERÓW ELEKTRYCZNYCH

  • Rozmiary kół do rowerów elektrycznych zależą od tego, jaki rodzaj roweru elektrycznego posiadasz: MTB, szosowy lub miejski/trekkingowy.
  • Są one szersze i trwalsze niż standardowe opony w celu skompensowania wzrostu średniej prędkości przy niewielkim wzroście ciśnienia.

OPONY DO ROWERÓW SZOSOWYCH

Istnieje jeden główny rozmiar kół do rowerów szosowych: 28”
Istnieją dwa różne rodzaje opon szosowych:

Opony do rowerów szosowych

Opony szosowe mieszczą się w przedziale pomiędzy 23 a 28 mm szerokości. Mają niewielki bieżnik lub w ogóle, wymagają wysokiego ciśnienia powietrza i toczą się szybko. Wielu rowerzystów szosowych wykorzystuje opony o szerokości 23-25 mm, ponieważ mogą być napompowane do wysokiego ciśnienia aby uzyskać maksymalną prędkość. Niektórzy używają nawet opon o szerokości 28 mm. Są one zwykle wykorzystywane tam, gdzie dodatkowy komfort jest mile widziany, na przykład podczas jazdy na nierównej powierzchni, bruku, treningu zimowego lub codziennych dojazdów do pracy.

Opony Gravel i cyclocross

Opony Gravel i cyclocross mieszczą się pomiędzy 28, a 35 mm szerokości. Wymagają one niższego ciśnienia powietrza i posiadają wzór bieżnika, co sprawia, że mają lepszą przyczepność w błocie i na śliskich powierzchniach. Dodatkowo toczą się dość szybko. Są idealne do jazdy off road, na szturmowych i leśnych ścieżkach, a także do miejskiej jazdy w mokrych warunkach.


IDEALNE TOWARZYSTWO DLA TWOJEGO KOMPLETU OPON I DĘTEK

W zależności od tego, jaki zestaw opon wybrałeś, istnieje kilka narzędzi i sprzętu, które uczynią twoje życie łatwiejszym podczas zmiany opon w domu i w podróży.

  • Pompki podłogowe do łatwej i szybkiej regulacji ciśnienia w kołach
  • Mini pompki do szybkiej regulacji ciśnienia w podróży
  • Dźwignie do opon – ogromna pomoc podczas (de)montażu opon
  • Zestaw naprawczy na przebicia, gdy sprawy idą nie zawsze zgodnie z planem