Siodełka rowerowe

(671 Produkty)

  płeć

Wybrany:
  •  
  •  
  •  

  Marka

Wybrany:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Kolor

Wybrany:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Cena (zł)

  • -
    Wznów

  Opinie klientów

Wybrany:
SORTUJ
Strona1z
12
 
SORTUJ
Strona1z
12

Siodełko rowerowe dopasowane do Twoich potrzeb

Nie ulega wątpliwości, że siodełko rowerowe jest tą częścią roweru, która ma ogromne znaczenie dla wygody rowerzysty. Przyjęło się twierdzić, że jego dobór jest sprawą bardzo indywidualną, jednak można wskazać kilka ogólnych prawidłowości i rozróżnień, które przy wyborze siodełka będą pomocne i które warto mieć na uwadze.

Siodełko rowerowe

Siodełko rowerowe męskie i damskie – czy ta różnica ma znaczenie

Podstawowy podział siodełek rowerowych dotyczy podziału według płci rowerzystów. Ze względu na odmienną budowę anatomiczną kobiet i mężczyzn siodełko rowerowe damskie powinno mieć nieco inny kształt niż to przeznaczone dla mężczyzny. Zasadnicza różnica wynika z tego, że kobiety mają nieco szerszy rozstaw kości kulszowych niż mężczyźni, dlatego też siodełko rowerowe męskie jest z reguły węższe. W przeciwnym wypadku kości mężczyzny byłyby dociskane całym ciężarem ciała do siodełka, co powodowałoby później bolesne dolegliwości.

Ze względu na odmienną budowę krocza często w męskich siodełkach można spotkać także dodatkowe wycięcia na środku i z tyłu, minimalizujące uciskanie prostaty – choć zdania dotyczące skuteczności takiego rozwiązania są podzielone.

Wiele zależy od indywidualnych odczuć i budowy ciała, dlatego przed zakupem siodełka warto wiedzieć, jakie rozwiązania mogą sprawiać trudność, lub po prostu przetestować różne opcje i znaleźć najbardziej optymalną dla siebie.

Siodełka rowerowe męskie są z reguły węższe, a te przeznaczone dla kobiet – szersze. Nie jest to jednak żelazna reguła, ponieważ oprócz tej różnicy niezwykle ważne jest także dopasowanie rodzaju siodełka do typu jazdy, jaki wybierasz.

Czy siodełko rowerowe może być zbyt miękkie?

W czasie jazdy rowerem rowerzysta wykorzystuje trzy główne punkty podparcia, na których spoczywa ciężar ciała. Są to:

  • Siodełko,
  • Kierownica,
  • Pedały.

Zależnie od rodzaju jazdy na siodełku może znaleźć się główny ciężar ciała – zawsze jednak jest to miejsce szczególnie newralgiczne, ponieważ kości kulszowe, biodra i miednica oraz dolne partie kręgosłupa absorbują wstrząsy właśnie przez kontakt z siodełkiem.

Aby dobrze dobrać siodełko rowerowe do rodzaju uprawianej jazdy trzeba pamiętać o następującej zależności: im większy kąt nachylenia rowerzysty w czasie jazdy, tym szersze siodełko należy wybrać.

Siodełko rowerowe damskie

W jeździe sportowej rowerzysta jest nachylony do podłoża pod kątem około 30 stopni (w jeździe wyczynowej nawet do 15 stopni), zatem siodełka do rowerów sportowych powinny być węższe a także nieco twardsze. Ciężar ciała jest wówczas przeniesiony w znacznym stopniu na kierownicę i pedały (a więc obciążone są ręce, zwłaszcza przedramiona i dłonie, oraz nogi, gdzie mocno pracują kolana i uda).

Jeżdżąc z umiarkowanym pochyleniem, około 60 stopni względem podłoża, rowerzysta może wybrać siodełko średniej szerokości, natomiast przy jeździe w pozycji, kiedy linia kręgosłupa tworzy kąt prosty z podłożem najlepsze okazują się siodełka miękkie i dość szerokie. Taka jazda jest typowa dla rowerów miejskich – ciężar ciała spoczywa przede wszystkim na siodełku, więc najbardziej obciążone są właśnie dolne partie kręgosłupa i kości kulszowe.

Jeśli rowerzysta przez dłuższy czas jeździłby w pozycji wyprostowanej na twardym siodełku, następnego dnia bardzo dokuczą mu bóle kości, dociskanych przez cały czas jazdy do powierzchni siodełka. Oczywiście nie należy przesadzać z miękkością – wśród rowerzystów jeżdżących dużo i często, pokonujących większe dystansy (po 100-200 km dziennie) wybierane są raczej siodełka mające mniej wypełnienia.

Nie mogą one być zupełnie twarde, ponieważ jazda z takim siodełkiem stałaby się po kilkudziesięciu kilometrach nie do zniesienia, jednak zbyt miękkie siodełko ma swoje wady. Przede wszystkim, gdy pod ciężarem ciała kości zbyt mocno zagłębiają się w wyściółkę, wypełnienie może się zbić lub przesunąć, tak że kość oprze się o plastikową czy metalową konstrukcję siodła – a wtedy dyskomfort rowerzysty może stać się bardzo dotkliwy.

Oczywiście po przejechaniu większego dystansu na siodełku o średniej lub wyższej twardości rowerzysta będzie odczuwał dyskomfort a nawet lekki ból, jednak jeśli wybierzesz siodełko dobrze dopasowane do swojej budowy ciała i do jazdy, jaką uprawiasz, możesz zniwelować efekty ucisku, które odczuwa się na drugi dzień. Przy dopasowanym siodełku będą one znacznie mniejsze i utrzymają się krócej.

Dopasuj siodełko rowerowe do swojego jednośladu

Skoro wiadomo już, że siodełko powinno być dobrane do płci i naturalnych uwarunkowań rowerzysty, oraz że jego miękkość i szerokość warto dopasować również do typu jazdy, przyjrzyjmy się wreszcie konkretnym rozwiązaniom, jakie można spotkać w rowerach różnego rodzaju.

Siodełko rowerowe męskie
  • Siodełko w rowerze miejskim – zazwyczaj w takich rowerach producenci oferują szerokie, dość miękkie siodełka, zwane żartobliwie „kanapami” ze względu na wygodę, jaką zapewniają. To rozwiązanie doskonałe do jazdy w wyprostowanej pozycji, często w jego wyściółce znajdują się dodatkowe żelowe wkładki, minimalizujące nacisk na kości i poprawiające komfort jazdy. Warto jednak pamiętać, że takie siodełko nadaje się raczej do jazdy na krótkich dystansach, do kilkunastu kilometrów dziennie – na dłuższe trasy tak miękkie i szerokie siodełko nie jest korzystną opcją, ponieważ ogranicza odprowadzanie potu. Przy dłuższej jeździe może to powodować otarcia a nawet odparzenia skóry pośladków.
  • Siodełka do rowerów górskich do jazdy umiarkowanej – jeśli tzw. „kanapa” jest zbyt miękka, ale typowo sportowe siodełko rowerowe jest dla rowerzysty zbyt twarde, warto wybrać pośrednie siodełko średniej twardości. Ma ono umiarkowaną szerokość, często także dodatkowe wyściółki, ograniczające uwieranie, ale jest na tyle miękkie, że nie wymaga zakładania spodenek z miękką wyściółką.
  • Siodełka do rowerów szosowych – są one bardzo twarde, z reguły dość wąskie. Najczęściej wybierane przez użytkowników rowerów szosowych oraz osoby uprawiające kolarstwo górskie. Są wykonane z materiałów absorbujących drgania, takich jak włókno węglowe czy tytanowe pręty. Ponieważ są bardzo wąskie, zostaje ograniczona powierzchnia styku z pośladkami – dzięki temu zminimalizowane jest ryzyko powstawania odparzeń nawet przy dłuższej jeździe. Są to jednak siodełka przeznaczone dla osób, które jeżdżą dużo i aktywnie, i są przyzwyczajone do takich siodeł.
Uważaj wybierając szerokie siodełka – zbyt szeroki czubek może przy szybszej jeździe powodować otarcia wewnętrznej strony ud.

Wybierając dla siebie siodełko warto wziąć pod uwagę przede wszystkim rodzaj jazdy, jaki się uprawia najczęściej, oraz swoje indywidualne uwarunkowania. Ogromne znaczenie odgrywać będzie także to, czy jesteś rowerzystą początkującym lub wybierającym raczej rekreacyjno-turystyczną jazdę, czy sportowcem, który spędza na siodełku dużo czasu i pokonuje znaczące trasy.

W Bikester.pl znajdziesz zarówno siodełka damskie, które zapewniają komfort i nie powodują obciążeń delikatnych miejsc, jak i męskie, dostosowane do budowy ciała mężczyzny. Rozwiązania dostępne w naszej ofercie to gwarancja komfortu i wygody. Stosujemy materiały zapewniające delikatną amortyzację i dające możliwość uzyskania stabilnej pozycji w siodełku w czasie jazdy.



Potrzebujesz pomocy?
Jeśli masz jakiekolwiek pytania?
Skontaktuj się z naszymi ekspertami tutaj!
Newsletter
Zapisz się w celu otrzymywania 50 zł na zakupy,
kody rabatowe i personalne zniżki.4
Zadowoleni klienci
Z chęcią podzielimy się z Tobą naszym doświadczeniem.
Wyślij do nas wiadomość tutaj.
Napisz opinię