Odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych – przewodnik Bikester

Odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych – przewodnik Bikester
 

 

Jeśli masz uczucie nieustannegej jazdy pod wiatr to bardzo prawdopodobne, że nie masz odpowiednio napompowanych opon w swoim rowerze. Na szczęście, można sobie z tym poradzić w mgnieniu oka! Gdy Twoje opony zostaną odpowiednio napompowane, jakość jazdy będzie nieporównywalna - słowo kolarza! Ma to też inne zalety: przy optymalnym ciśnieniu powietrza, opony mniej się zużywają, zmniejsza się ryzyko przebicia i wzrasta bezpieczeństwo na drodze!

Spis treści - FAQ - najczęściej zadawane pytania  

  • Jak dobrać odpowiednie ciśnienie?
  • Ciśnienie powietrza w oponach do rowerów miejskich i turystycznych
  • Ciśnienie w oponach dla MTB
  • Ciśnienie w oponach do rowerów szosowych
  • Jakie są rodzaje zaworów?
  • Zawór Dunlop
  • Zawór Presta/Sclaverand
  • Zawór samochodowy/ Schrader
  • Adaptery zaworowe
  • Rodzaje pompek rowerowych i sposób ich używania
  • Pompki podłogowe
  • Pompki ramowe
  • Minipompki
  • Pompki CO2
  • Zastosowanie pompek podłogowych
  • Zastosowanie  pompek ramowych i mini

 

  • Skąd mam wiedzieć, że moje opony nie są prawidłowo pompowane?
  • Skąd mam wiedzieć, czy moje opony są nadmiernie napompowane?
  • Gdzie znajdę szerokość swojej opony?
  • Gdzie znajdę maksymalne ciśnienie moich opon?
  • Czy nie mogę po prostu sprawdzić ciśnienia kciukiem?
  • Jak mogę sprawdzić ciśnienie, jeśli nie mam pompki z manometrem?
  • Czy przednie i tylne koło wymaga tego samego ciśnienia?
  • Jak często należy sprawdzać ciśnienie w oponach?
  • Nie mogę napompować powietrza do moich opon, opór jest zbyt duży. Co robię źle?
  • Co oznacza psi i jak mogę zamienić psi na bary?
  • Optymalne" ciśnienie w oponach w Twoim rowerze

 

Sprawdzanie ciśnienia w oponach - Informacje ogólne

Optymalne ciśnienie powietrza dla Twojego roweru zależy od różnych czynników. Absolutną górną granicę to maksymalne ciśnienie podane na ścianie bocznej opony. Nigdy nie należy przekraczać tej wartości ze względów bezpieczeństwa. Wyższe ciśnienie oznacza (przynajmniej na gładkich powierzchniach, takich jak nowy asfalt) niższe opory toczenia i lepszą ochronę przed przebiciem. Jednak mniejsze ciśnienie w oponach zapewnia większy komfort, ponieważ opona absorbuje więcej wstrząsów. Daje to również większą przyczepność, bo bardziej miękkie opony lepiej trzymają się nawierzchni.

Zasadą jest, że im szersza opona, tym mniejsze ciśnienie. Wąskie opony do rowerów wyścigowych wymagają bardzo wysokiego ciśnienia, aby toczyć się bez usterek, podczas gdy znacznie szersze i solidniejsze opony w wielu rowerach górskich wymagają znacznie mniej powietrza.

Dopasowanie ciśnienia powietrza

Wszystkie wartości podane poniżej są wytycznymi dla przeciętnego zawodnika (70 kg) na przeciętnym rowerze (12 kg), więc będą wymagały korekty w oparciu o te czynniki. Jeśli ważysz więcej lub transportujesz ciężki ładunek (np. zakupy), będziesz potrzebować większego ciśnienia w oponach. Firmy produkujące opony na ogół stosują zasadę 1% na kilogram. Jeśli jeździsz na rowerze elektrycznym, możesz dodać niecałe pół bara na dodatkowy ciężar akumulatora i silnika (zazwyczaj 10 kg).

Kolejnym czynnikiem jest nawierzchnia: jeśli regularnie jeździsz po bruku w drodze do pracy, warto jeździć z nieco niższym ciśnieniem powietrza. Jak już wspominaliśmy wcześniej, dzięki temu uzyskasz większą przyczepność na wyboistej powierzchni i przynajmniej trochę zamortyzuje to wstrząsy.

 

Punkt wyjściowy dla kolarza o wadze 70 kg

Ciśnienie powietrza w oponach do rowerów miejskich i turystycznych

4 bary to optymalny punkt wyjścia. Ale należy pamiętać, że nawet w tym typie roweru, różnice w zależności od typu opony będą kolosalne. Sportowe rowery miejskie mają węższe opony - około 35 mm, podczas gdy niektórym rowerom trekkingowym bliżej jest już do rowerów górskich. Szerokość opon może sięgnąć nawet około 50 mm. Jeśli opony są znacznie węższe niż 40 mm, można dopompować 0,5 bara więcej i odwrotnie, jeśli opony są bliżej szerokości 50 mm, możesz zmniejszyć ciśnienie o pół bara.

Ciśnienie w oponach dla rowerów górskich MTB

Nie wszystkie rowery górskie są takie same: jeśli korzystasz najczęciej z roweru terenowego w mieście i wybierasz się na weekendowe przejażdżki po lesie, to 3 bary będą dobrym punktem wyjścia. W ten sposób, na asfalcie opory toczenia będę nadal dobre. Przed wyjazdem do lasu można wypuścić trochę powietrza, aby uzyskać lepszą trakcję na nierównym terenie.

Jeśli używasz opon bezdętkowych, szansa na przebicie jest dużo mniejsza, więc możesz jeździć jeszcze z mniejszym ciśnieniem. Jazda w terenie wymaga dobrej trakcji, więc nie pompuj dętki "do oporu" - będzie Ci się z pewnością jeżdzić bardziej komfortowo. Jeśli często jeździsz w trudnym terenie, zadbaj o to, by ciśnienie było jak najniższe, ale wystarczająco wysokie, aby chronić obręcze i opony. Zaawansowani zawodnicy znajdą w Schwalbe Pressure Prof bardzo przydatne narzędzie do znalezienia idealnego ciśnienia powietrza.

Ciśnienie w oponach do rowerów szosowych

Kiedyś z rowerami szosowymi było to bardzo prosto: opony o szerokości 23 mm pompuje się do 8 barów. Przyjmowano również, że wyższe ciśnienie = mniejszy opór toczenia. Nie jest to już takie proste, a rozmiar obręczy i opon poszerzył się w miarę postępu technologicznego. 25 mm może mieć teraz dolną granicę nawet 7 barów - to duże ciśnienie jak dla tej szerokości.

Rowery szutrowe na pierwszy rzut oka wyglądają jak rowery szosowe, ale ich opony są przeznaczone do jazdy terenowej. 4 bary to dobry punkt odniesienia, który w zależności od nawierzchni i typu opony może być regulowany podczas jazdy, aby osiągnąć optymalne wyniki.

 

Kontrola i regulacja ciśnienia w oponach

 

Typy zaworów w rowerach

 

Obecnie istnieją trzy rodzaje zaworów stosowanych w rowerach, ale mają one różne nazwy.

Zawór Dunlopa nazywany jest również po prostu zaworem rowerowym lub zaworem angielskim. Jest bardzo łatwy w użyciu - niestety działa to również na jego niekorzyść, ponieważ równie łatwo można wypuścić przez niego powietrze przez przypadek. Jeśli chcesz napompować koło, wystarczy, że nałożysz pompkę. Aby uwolnić trochę powietrza, możesz ostrożnie odkręcić górną nakrętkę.

Zawór Presta/Sclaverand

Jest to tradycyjny zawór do rowerów szosowych i najczęściej stosowany zawór w nowoczesnych rowerach szosowych, cx i gravel. Wymaga on tylko bardzo wąskiego otworu w obręczy i dobrze radzi sobie ze stosunkowo wysokim ciśnieniem powietrza wymaganym dla roweru szosowego. Jednak mały metalowy trzpień na końcówce zaworu jest bardzo delikatny. Przed napompowaniem dętki z zaworem Presta należy poluzować małą nakrętkę radełkowaną na końcówce. Następnie wcisnąć metalowy pin, aby uwolnić niewielką ilość powietrza przed napompowaniem opony.

Zawór samochodowy/ Schrader

Zawór samochodowy, znany również jako zawór Schradera, jest bardzo wytrzymały i za jego pomocą można wygodnie napompować rower na każdej stacji benzynowej. Niestety, dla zaworu samochodowego potrzebna jest inna pompka niż dla pozostałych dwóch zaworów. Uzupełnianie powietrza jest bardzo proste - po prostu załóż pompkę i pompuj! Wypuszczanie powietrza jest nieco bardziej skomplikowane: trzeba użyć ostrego przedmiotu, aby wcisnąć metalowy trzpień zagłębiony w zaworze.

Adapter

Pompki pasują albo do cieńszych zaworów Dunlopa i Presta albo do szerszego zaworu samochodowego. Istnieją jednak adaptery, które umożliwiają pompowanie opon Dunlopa lub Presta na stacji benzynowej. Ponadto, niektóre minipompki mają wbudowane adaptery w głowicy: po jej odkręceniu i użyciu wkładek, może być ona kompatybilna ze wszystkimi typami zaworów.

 

Rodzaje pompek rowerowych

 

Pompka podłogowa

Jeżdżąć regularnie na rowerze, warto kupić pompkę podłogową. Dzięki dużej objętości, możesz napompować opony z mniejszym wysiłkiem, ale także sprawdzić ciśnienie w oponach za pomocą wbudowanego manometru. Pompki te są zazwyczaj wyposażone w głowicę z dwoma wylotami, która obsłuży zarówno zawory Dunlop/Presta, jak i zawory samochodowe.

Pompki ramowe

Wiele rowerów miejskich i turystycznych wyposażonych jest w pompki ramowe. W ten sposób masz je zawsze pod ręką, nawet jeśli na drodze przytrafi się guma. Większość z pompek tego rodzaju nie jest kompatybilna z zaworami samochodowymi.

Minipompki

Jeśli nie masz w rowerze pompki ramowej, to dobrym pomysłem jest zaopatrzyć się w minipompkę. Można ją zamontować na rowerze lub zmieścić w plecaku, co daje Ci pewność, że w każdej chwili będziesz mógł napompować opony.

Pompki CO2

Wkłady CO2 są jeszcze bardziej minimalistyczne niż poprzedni typ. Zajmują one niewiele miejsca i nie ważą prawie nic, ale mogą być wykorzystane tylko raz i są dość drogie. Niektóre naboje aluminiowe i stalowe mogą być poddane recyklingowi.

Przed każdą jazdą należy sprawdzić ciśnienie w oponach, ponieważ dętki mogą tracić powietrze. Regularne sprawdzanie nie zajmuje dużo czasu i pozwala zaoszczędzić kłopotów z przedwcześnie zużytą lub przebitą oponą, która zawsze przychodzi w najgorszym momencie.

Wskazówki odnośnie pompowania

Niezależnie od tego, jakiej pompki używasz, upewnij się, że Twój rower stoi stabilnie, a zawory są w pozycji godziny 12. Teraz możesz przystąpić do właściwej czynności.

Używając wersji podłogowej

Zanim zaczniesz, zlokalizuj właściwy do Twojego zaworu wylot na głowicy. Jedna z tych dwóch przystawek ma znacznie mniejszą średnicę niż druga. Użyj tego do zaworów Dunlop i Presta, szerszy pasuje do zaworów samochodowych. Nawet jeśli nie jesteś do końca pewien, to i tak masz 50% szans na to, że trafisz na właściwą końcówkę. Przyjrzyj się też dokładnie - najczęściej gdzieś w okolicach wylotu znajdziesz wytłoczoną informację, która końcówka będzie pasować do danego zaworu. Głowica musi być zaciśnięta (w rzadkich przypadkach przykręcona). W tym celu należy przesunąć dźwignię do góry, aż utworzy z zaworem linię prostą. Podczas pompowania powietrze powinno przepływać bezpośrednio do dętki. Jeśli słychać syczący dźwięk, oznacza to, że nasadka nie siedzi idealnie na zaworze - wystarczy powtórzyć proces jeszcze raz i nieco mocniej wcisnąć głowicę na zawór.

Zastosowanie pompki ramowej/mini

Oba rodzaje mają znacznie prostszą konstrukcję niż pompy podłogowe: zwykle pasują tylko do zaworów Dunlop i Presta, a większość z nich nie wymaga zaciskania. Wystarczy nałożyć głowicę na zawór i napompować koło do pożądanego ciśnienia. Ale pamiętaj, by nie przykładać całej swojej siły - ponieważ te pompki mocowane są bezpośrednio do zaworu bez wężyka, a to może spowodować wygięcie się wentyla lub nawet jego oderwanie.

 

FAQ - najczęściej zadawane pytania

 

❓ Skąd mam wiedzieć, że mam za mało powietrza w oponach?

Uczucie jazdy pod wiatr lub na zaciśniętych hamulcach to pierwszy znak, że ciśnienie powietrza może być zbyt niskie. Kolejną wyraźną oznaką niskiego ciśnienia w oponach jest  dźwięk uderzenie, gdy obręcz dotyka podłoża na krawędziach, takich jak obniżone krawężniki.

 

❓ Skąd mam wiedzieć, że mam za dużo powietrza w oponach?

Ogólnie rzecz biorąc, rzadko zdarza się mieć zbyt duże ciśnienie. Jeśli byłeś nadgorliwy podczas pompowania, prawdopodobnie będziesz w stanie poczuć każdy wybój na drodze podczas jazdy. Z pewnością podłoże od razu Ci podpowie, że ciśnienie w dętce jest zbyt wysokie, gdy będziesz czuć każdą, nawet najmniejszą nierówność. Opony mają za zadanie pochłaniać wstrząsy- a mogą to zrobić tylko przy optymalnym ciśnieniu w oponach.

 

❓ Gdzie mogę się dowiedzieć, jak szerokie są moje opony rowerowe?

Na ścianie bocznej wszystkich opon znajduje się oznaczenie takie jak np. "35x700". Pierwsza liczba oznacza szerokość opony w milimetrach, a druga - rozmiar koła. Często trzeba trochę poszukać, a liczby mogą być trudne do odczytania, zwłaszcza jeśli opony nie są całkowicie czyste.

 

❓ Gdzie znajdę maksymalne ciśnienie moich opon?

Maksymalne ciśnienie w oponach znajduje się na ścianie bocznej opony i jest zazwyczaj podawane w barach. Ponownie, często trzeba trochę poszukać, ponieważ wiele firm nie drukuje tych informacji w jasnym kolorze, ale są one wytłaczane w gumie.

 

❓ Jak mogę sprawdzić ciśnienie, jeśli nie mam pompki z manometrem?

Dla zwykłego roweru dojeżdżającego do pracy, ogólnym testem jest nacisk na siodełko całą masą ciała. Jeśli tylna opona mocno się odkształca lub felga uderza nawet o podłoże, to z pewnością się zorientujesz, że ciśnienie w oponie jest zbyt niskie.

 

❓ Czy przednie i tylne koło wymaga tego samego ciśnienia?

Zasadniczo, tylne koło może mieć trochę większe ciśnienie, ponieważ zawsze jest na nim także nieco większe obciążenie. W zależności od pozycji siedzącej, rozkład masy może być jednak różny. W rowerach codziennego użytku z wyprostowaną pozycją siedzącą, tylne koło ma znacznie większy udział procentowy w masie niż w rowerach wyścigowych.

 

❓ Jak często należy sprawdzać ciśnienie w oponach?

Jeśli korzystasz z roweru w życiu codziennym, możesz sprawdzać ciśnienie w oponach mniej więcej co dwa tygodnie. Jeśli jesteś kolarzem bardziej wyczynowym, nie zaszkodzi sprawdzić przed każdą jazdą.

 

❓ Nie mogę napompować powietrza do moich opon, opór jest zbyt duży. Co robię źle?

Jeśli dętka posiada zawór Presta, przed rozpoczęciem pompowania należy odkręcić małą śrubkę radełkowaną. Często zdarza się, że metalowy trzpień również wymaga niewielkiego nacisku w celu zwolnienia zaworu. Alternatywnie, możliwe jest również, że głowica pompki nie jest prawidłowo osadzona na zaworze.

 

❓ Jak przeliczać PSI na bary?

PSI jest jednostką ciśnienia powszechnie stosowaną w USA. Skrót ten oznacza siłę nacisku na jeden cal kwadratowy, co tłumaczy się jako "jeden funt nacisku na jeden cal kwadratowy". Można podzielić psi przez 14,5, aby otrzymać jednostkę miary stosowaną w Europie, czyli bar. Najczęstsze wartości bar i PSI możesz znaleźć w naszej tabeli powyżej.

 

ZNAJDZIESZ NAS RÓWNIEŻ NA

Copyright © Bikester - Wszystkie prawa zastrzeżone