Przewodnik: Przygotuj swój rower na zimę

Nie ma żadnego powodu, by zimą odstawić rower w kąt, by czekał na swoje lepsze czasy. Nie oszukujmy się. Jazda na rowerze zimą może nie być tak przyjemna jak w cieplejszych miesiącach. Jednak dzięki odpowiedniemu przygotowaniu znacznie zwiększysz swój komfort, a zużycie roweru i jego części ograniczysz do minimum.
Opony zimowe
Warto rozważyć wyposażenie roweru w odpowiednie opony przeznaczone na tę porę roku. Ogólnie rzecz biorąc, na sezon zimowy najlepsza jest grubsza opona o zwiększonej ochronie przed przebiciem oraz z odpowiednim bieżnikiem, dobranym pod kątem warunków panujących zimą. Przy ekstremalnie trudnej pogodzie, można nawet założyć opony z kolcami. Jednak naszym zdaniem będą one niezbędne tylko wtedy, gdy w Twojej okolicy występują duże opady śniegu oraz oblodzenie, jak na przykład w Skandynawii. Jest mało prawdopodobne, aby takie opony były niezbędne do codziennej jazdy w Polsce, jeśli rowerem poruszasz się tylko w mieście i po utwardzonych nawierzchniach. Jeśli jednak poniesie Cię w teren przez oblodzone czy zaśnieżone lasy, wybór takich opon będzie trafiony i wart polecenia. Trzeba także pamiętać, że takie opony najlepiej sprawdzają się na twardym śniegu, a jazda nimi po świeżym puchu może być bardzo trudna. Im szersze opony, tym lepsza ich przyczepność do podłoża i stabilność podczas jazdy po nierównej nawierzchni.
Jeśli aktualna pora roku nie będzie za bardzo mroźna lub śnieżna, możesz nadal używać opon letnich. Ale upewnij się, że są one w dobrej kondycji, gwarantując optymalną przyczepność. Jeśli jeździsz rowerem szosowym lub rowerem do pracy z kołami 700c, para opon gravelowych to doskonała opcja zapewniająca dodatkową przyczepność i stabilność na mokrych drogach. Pod warunkiem, że Twój rower ma wymagany prześwit opon przy widelcu i tylnym trójkącie. Jeśli jeździsz na rowerze górskim, warto zamienić profil semi-slick na opony z agresywniejszym bieżnikiem. Ocena przyczepności stanowi główne kryterium, na które należy zwrócić uwagę podczas zimy. Jeśli jeździsz na rowerze trekkingowym przez cały rok, ale głównie trzymasz się dróg utwardzonych i ścieżek rowerowych, to do użytku zimowego powinny wystarczyć oryginalne opony. Podsumowując - mimo wszystko, zawsze dobrym pomysłem jest założenie szerszej opony na warunki zimowe. Do rozważenia są również nieco cięższe i grubsze dętki, stosowane w celu zapewnienia lepszej ochrony przed przebiciem.
Błotniki
Chociaż rowery turystyczne i miejskie często są wyposażone w błotniki, to dla innych typów rowerów nie są one standardem. Mowa tu oczywiście o rowerach szosowych, gravelowych czy MTB. Jeśli chcesz jeździć przez cały rok zarówno w deszczu, jak i po śniegu, dobrze jest zamontować na rowerze parę błotników, aby uniknąć ochlapania samego siebie. Istnieją różne opcje i systemy montażu błotników, które można dopasować zarówno do swojego roweru jak i preferencji jazdy. Błotniki chronią przed błotem zarówno stopy, plecy jak i osoby jadące z Tobą. Są również dobrą ochroną zapobiegającą przedostawaniu się dużej ilości wody i brudu do układu napędowego roweru. Dla osób dojeżdżających do pracy przy każdej pogodzie, są one (naszym skromnym zdaniem) absolutną koniecznością!
Błotniki montowane na stałe
Światła i odblaski
Kiedy dni stają się krótsze i ciemniejsze, musisz się upewnić, że jesteś widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego. Zaopatrz się w dobre światło przednie i tylne, a także w elementy odblaskowe na rowerze i ubraniu. Zgodnie z polskim prawem, na rowerze musisz mieć zamontowane co najmniej jedno światło przednie i tylne, świecące na stałe lub migające oraz co najmniej jeden odblask z przodu i z tyłu (ten ostatni na stałe). W naszej ofercie znajdziesz światła o różnej mocy do montażu na kierownicy i kasku. Siła światła różni się w zależności od marki. Jeśli jesteś na prawdziwej off-roadowej przygodzie w lesie, szczególnie pamiętaj o bardzo dobrym oświetleniu.
W przypadku pozostawienia roweru na zewnątrz w ciągu dnia (lub w nocy), dobrze jest zdjąć przypinane światełka. Pozostawienie ich na zimnie zmniejsza żywotność baterii i może spowodować uszkodzenie okablowania. To również gratka dla złodziei, więc po prostu po zejściu z roweru zdejmij również swoje oświetlenie. Jeśli zdecydujesz się na zainstalowanie systemu stałego oświetlenia, zalecamy użycie piasty z dynamem. To nowocześniejsze rozwiązanie w stosunku do dynama, które działało na zasadzie oparcia się o ściankę obręczy koła. Noszenie odblaskowej kurtki lub kamizelki jest również bardzo dobrym sposobem na zwiększenie własnej widoczności. Pamiętaj, że kierowca samochodu musi Cię widzieć, aby mógł w razie czego prawidłowo zareagować. Wyszukaj w naszym sklepie internetowym hasło 'Hi-Vis', by znaleźć szeroki wybór elementów odblaskowych, kamizelek, kurtek i rękawic, które pomogą Ci pozostać widocznym w drodze.
Czyszczenie i konserwacja
Dodatkowe wskazówki dotyczące ochrony roweru:
- Rada dla skupulatnych: zadbaj także o łożyska. W sterach i wnętrzu główki ramy, jak również łożyska suportu, a nawet na linki hamulcowe można nałożyć wodoodporny smar. Pomoże to w lepszym funkcjonowaniu hamulców, a ruchome części będą się obracać bez problemów.
- Wyjmij sztycę, spryskaj wewnątrz płynem chroniącym, aby pokryć rurę podsiodłową i zapobiec korozji, a następnie nasmaruj sztycę. Nie ma nic gorszego niż zasiedziała, zardzewiała sztyca w pięknej ramie.
- Używaj mokrego smaru zamiast suchego: zatrzyma to zbieranie przez łańcuch wszelkiego rodzaju brudu podczas jazdy na mokrej nawierzchni.