KATEGORIE
 

Przewodnik:
Przygotuj swój rower na zimę

Przewodnik:
Przygotuj swój rower na zimę

Nie ma żadnego powodu, by zimą odstawić rower w kąt, by czekał na swoje lepsze czasy. Nie oszukujmy się. Jazda na rowerze zimą może nie być  tak przyjemna jak w cieplejszych miesiącach. Jednak dzięki odpowiedniemu przygotowaniu znacznie zwiększysz swój komfort, a zużycie roweru i jego części ograniczysz do minimum.

Jazda na rowerze w zimie

Opony zimowe

Warto rozważyć wyposażenie roweru w odpowiednie opony przeznaczone na tę porę roku. Ogólnie rzecz biorąc, na sezon zimowy najlepsza jest grubsza opona o zwiększonej ochronie przed przebiciem oraz z odpowiednim bieżnikiem, dobranym pod kątem warunków panujących zimą.

Przy ekstremalnie trudnej pogodzie, można nawet założyć opony z kolcami. Jednak naszym zdaniem będą one niezbędne tylko wtedy, gdy w Twojej okolicy występują duże opady śniegu oraz oblodzenie, jak na przykład w Skandynawii. Jest mało prawdopodobne, aby takie opony były niezbędne do codziennej jazdy w Polsce, jeśli rowerem poruszasz się tylko w mieście i po utwardzonych nawierzchniach. Jeśli jednak poniesie Cię w teren przez oblodzone czy zaśnieżone lasy, wybór takich opon będzie trafiony i wart polecenia. Trzeba także pamiętać, że takie opony najlepiej sprawdzają się na twardym śniegu, a jazda nimi po świeżym puchu może być bardzo trudna. Im szersze opony, tym lepsza ich przyczepność do podłoża i stabilność podczas jazdy po nierównej nawierzchni.

Zapamiętaj: im szersza opona tym lepsza przyczepność

Opony z agresywniejszym bieżnikiem doskonale sprawdzają się na nawierzchniach, które zostały oczyszczone ze śniegu i lodu, ale nadal są śliskie od deszczu, soli drogowej i ogólnych zanieczyszczeń. Opony używane na zimę powinny być twardsze, mocniejsze, z lepszą przyczepnością i mniej sprężyste. Powinny one również posiadać zwiększoną ochronę przed przebiciem, aby zanieczyszczenia drogowe, które powstają w związku z zimową pogodą nie groziły uszkodzeniem ogumienia. Opona z głębokim profilem bieżnika zapewnia dodatkową przyczepność na zimowych drogach. Opis na opakowaniu jak „4 seasons” lub „all conditions” wskazuje, że opony te nadają się do stosowania w warunkach zimowych.

Jeśli aktualna pora roku nie będzie za bardzo mroźna lub śnieżna, możesz nadal używać opon letnich. Ale upewnij się, że są one w dobrej kondycji, gwarantując optymalną przyczepność. Jeśli jeździsz rowerem szosowym lub rowerem do pracy z kołami 700c, para opon gravelowych to doskonała opcja zapewniająca dodatkową przyczepność i stabilność na mokrych drogach. Pod warunkiem, że Twój rower ma wymagany prześwit opon przy widelcu i tylnym trójkącie. Jeśli jeździsz na rowerze górskim, warto zamienić profil semi-slick na opony z agresywniejszym bieżnikiem. Ocena przyczepności stanowi główne kryterium, na które należy zwrócić uwagę podczas zimy. Jeśli jeździsz na rowerze trekkingowym przez cały rok, ale głównie trzymasz się dróg utwardzonych i ścieżek rowerowych, to do użytku zimowego powinny wystarczyć oryginalne opony.

Podsumowując – mimo wszystko, zawsze dobrym pomysłem jest założenie szerszej opony na warunki zimowe. Do rozważenia są również nieco cięższe i grubsze dętki, stosowane w celu zapewnienia lepszej ochrony przed przebiciem.

Continental_Grand_Prix_4-Season_opona_zwijana_28__DuraSkin_Black_Edition_black-600x400

Błotniki

Chociaż rowery turystyczne i miejskie często są wyposażone w błotniki, to dla innych typów rowerów nie są one standardem. Mowa tu oczywiście o rowerach szosowych, gravelowych czy MTB. Jeśli chcesz jeździć przez cały rok zarówno w deszczu, jak i po śniegu, dobrze jest zamontować na rowerze parę błotników, aby uniknąć ochlapania samego siebie. Istnieją różne opcje i systemy montażu błotników, które można dopasować zarówno do swojego roweru jak i preferencji jazdy. Błotniki chronią przed błotem zarówno stopy, plecy jak i osoby jadące z Tobą. Są również dobrą ochroną zapobiegającą przedostawaniu się dużej ilości wody i brudu do układu napędowego roweru. Dla osób dojeżdżających do pracy przy każdej pogodzie, są one (naszym skromnym zdaniem) absolutną koniecznością!

P.S. Więcej o błotnikach możesz przeczytać w tym wpisie.

Przypinane błotniki SKS
Błotniki MTB
Błotniki montowane na stałe

Światła i odblaski

Kiedy dni stają się krótsze i ciemniejsze, musisz się upewnić, że jesteś widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego. Zaopatrz się w dobre światło przednie i tylne, a także w elementy odblaskowe na rowerze i ubraniu. Zgodnie z polskim prawem, na rowerze musisz mieć zamontowane co najmniej jedno światło przednie i tylne, świecące na stałe lub migające oraz co najmniej jeden odblask z przodu i z tyłu (ten ostatni na stałe).

W naszej ofercie znajdziesz światła o różnej mocy do montażu na kierownicy i kasku. Siła światła różni się w zależności od marki. Jeśli jesteś na prawdziwej off-roadowej przygodzie w lesie, szczególnie pamiętaj o bardzo dobrym oświetleniu.

P.S. Więcej o oświetleniu możesz przeczytać w tym wpisie.

W przypadku pozostawienia roweru na zewnątrz w ciągu dnia (lub w nocy), dobrze jest zdjąć przypinane światełka. Pozostawienie ich na zimnie zmniejsza żywotność baterii i może spowodować uszkodzenie okablowania. To również gratka dla złodziei, więc po prostu po zejściu z roweru zdejmij również swoje oświetlenie.

Jeśli zdecydujesz się na zainstalowanie systemu stałego oświetlenia, zalecamy użycie piasty z dynamem. To nowocześniejsze rozwiązanie w stosunku do dynama, które działało na zasadzie oparcia się o ściankę obręczy koła.

Noszenie odblaskowej kurtki lub kamizelki jest również bardzo dobrym sposobem na zwiększenie własnej widoczności. Pamiętaj, że kierowca samochodu musi Cię widzieć, aby mógł w razie czego prawidłowo zareagować. Wyszukaj w naszym sklepie internetowym hasło ‚Hi-Vis’, by znaleźć szeroki wybór elementów odblaskowych, kamizelek, kurtek i rękawic, które pomogą Ci pozostać widocznym w drodze.

Czyszczenie i konserwacja

Jazda po mokrych, błotnistych i zaśnieżonych drogach pełnych liści i soli powoduje, że odciśnie ona swoje piętno na Twoim dwukołowym rumaku. Nie chodzi tylko o efekty estetyczne. Woda, błoto i sól przenikają do łożysk, a łańcuch i kaseta szybciej rdzewieją, jeśli nie są odpowiednio konserwowane. Po przejażdżce w ulewnym deszczu, spróbuj wysuszyć rower i zabrać go do domu. Najgorszą rzeczą, jaką możesz mu zrobić, to pozostawienie go mokrym w wilgotnej piwnicy.

Jeśli masz taką możliwość, trzymaj rower w pomieszczeniu. Zimno i deszcz mają zły wpływ na siłę hamowania i zmianę biegów. Zimno zwiększa również zużycie innych komponentów roweru, w tym ramy.

Dla utrzymania dobrego stanu roweru, szczególnie w sezonach o gorszej pogodzie ważne jest dbanie o jego czystość. Odtłuszczanie, a następnie regularne smarowanie łańcucha i układu napędowego. Sprawdź opony, aby upewnić się, że w rowkach nie ma szkła ani kamieni, które mogłyby spowodować przebicie. Upewnij się, że klocki hamulcowe nie są już zużyte. Sprawdź też, czy szkło lub brud w nich nie utknął. Inaczej uzyskasz efekt papieru ściernego niszczącego obręcze. Do jazdy zimą generalnie lepsze są hamulce tarczowe. W trudniejszych warunkach są bardziej efektywne niż hamulce typu V i nie stwarzają ryzyka uszkodzenia obręczy.

Po długim sezonie zimowym, obfitującym w aktywne jazdy rowerem zaleca się, aby był on poddany przeglądowi w serwisie rowerowym albo w domu.

Dodatkowe wskazówki dotyczące ochrony roweru:

  • Rada dla skupulatnych: zadbaj także o łożyska. W sterach i wnętrzu główki ramy, jak również łożyska suportu, a nawet na linki hamulcowe można nałożyć wodoodporny smar. Pomoże to w lepszym funkcjonowaniu hamulców, a ruchome części będą się obracać bez problemów.
  • Wyjmij sztycę, spryskaj wewnątrz płynem chroniącym, aby pokryć rurę podsiodłową i zapobiec korozji, a następnie nasmaruj sztycę. Nie ma nic gorszego niż zasiedziała, zardzewiała sztyca w pięknej ramie.
  • Używaj mokrego smaru zamiast suchego: zatrzyma to zbieranie przez łańcuch wszelkiego rodzaju brudu podczas jazdy na mokrej nawierzchni.

Zobacz także: