Przewodnik:Oświetlenie rowerowe

Przewodnik:Oświetlenie rowerowe

Porządne oświetlenie rowerowe to jest zestaw obowiązkowy każdego rowerzysty. Nie ulega wątpliwości, że widoczność na drodze to podstawa - niezależnie od tego, gdzie i jak jeździsz. Oferta świateł rowerowych obejmuje każdą zasobność kieszeni oraz każdy styl jazdy. Dodatkowo, posiadanie odpowiedniego oświetlenia pozwala na jazdę na Twoim ukochanym jednośladzie przez cały rok. Kto by się temu oparł? Czytaj dalej i poznaj typy oświetlenia rowerowego i dowiedz się, jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie optymalne.

Światła zasilane na baterie lub akumulator z USB

Najłatwiejsze w instalacji są lampki zasilane na baterie lub ładowane na USB lampki z akumulatorem, mocowane się do kierownicy i sztycy siodełkowej. Można je dostać w szerokiej gamie wzorów i od różnych marek. Najważniejsze dla Ciebie paramametry to żywotność baterii i dostateczna jasność. Mierzy się ją w lumenach lub luksach, w zależności od producenta. Strumień świateł przednich zaczyna się od około 10 lumenów i dochodzi nawet do tysięcy tych jednostek. Reflektor 50-lumenowy da wystarczająco dużo światła podczas dojazdów do pracy i jazdy nocą w mieście, gdzie nacisk kładzie się na widoczność przez innych uczestników ruchu. Jeśli jednak jeździsz do pracy bardzo ciemną ścieżką lub nieoświetloną drogą, to Twój wybór powinien paść na oświetlenie rowerowe o strumieniu co najmniej 200 lumenów. Światła tylne mają zakres od 5 do 100 lumenów. Należy pamiętać, że starsze modele (często zasilane bateryjnie) o niższej mocy wyjściowej często nie mają opisanej mocy w lumenach. Można to zinterpretować jako wskaźnik, że będą one mniej jasne. Jeśli nie jesteś pewien co do klasyfikacji oświetlenia, zapoznaj się ze stroną producenta w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji.

BATERIA CZY USB?

Najbardziej przyzwoite i nowoczesne oświetlenie rowerowe to te z akumulatorem. Pozbywasz się w ten sposób jednorazowych baterii alkalicznych. To nie tylko korzystniejsze dla środowiska, ale także tańsze i wygodniejsze: pamiętaj, oznacza to, że musisz je zawsze naładować z komputera i gniazdek ściennych. Zauważ, że na niższej półce cenowej, znajdziesz więcej lampek, które potrzebują wymiennych baterii. Niektóre bardzo mocne światła przednie wyposaża się w ładowarkę sieciową. Całkowite naładowanie takiej lampy może potrwać kilka godzin. Niektóre modele posiadają nawet wskaźniki poziomu zużycia baterii. Jak zawsze, nie zpaomnij przeczytać specyfikacji na stronie produktu.

Oświetlenie rowerowe na dynamo

Popularną i użyteczną alternatywą dla świateł na akumulator czy baterie jest oświetlenie zasilane dynamem w piaście Jeśli koło wyposażone jest w piastę z dynamem, to możliwy jest montaż stałego oświetlenia. Taki system jest niezawodny, przyjazny dla środowiska, wytrzymały i trudniej go ukraść. Jasność będzie zależała oczywiście od lampki i od tego, ile prądu generuje Twoja piasta. Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, zapoznaj się ze specyfikacją produktu i dostarczoną instrukcją obsługi roweru. Tam uzyskasz niezbędne dane na temat piasty z dynamem. Mniej wydajna piasta dostarczy naturalnie mniej energii lampce. Światła tylne można również podłączyć do tego systemu i przymocować je do sztycy lub bagażnika. Ta konfiguracja jest świetna zarówno dla osób regularnie dojeżdżających do pracy, jak i rowerzystów, którzy preferują superdługie dystanse, gdzie ładowanie baterii byłoby problemem. Wielu rowerzystów, w szczególności takich, którzy liczą każdy gram osprzętu, taka alternatywa nie jest brana pod uwagę i skłaniają się ku demontowanemu oświetleniu.

Oświetlenie rowerowe montowanie do kasku

Wielu ludzi ceni sobie także lampki czołowe. Z tym nie również ma problemu - oświetlenie montowane do kasku są dostępne. Są to najczęściej lampki ładowane przez USB i mocowane do kasku za pomocą specjalnego uchwytu. Upewnij się, czy element mocujący ujęty jest w zakresie dostawy i czy Twój kask jest kompatybilny z lampką(-ami).

Sposób mocowania

Wszystkie światła posiadają z reguły odpowiedni uchwyt, aby zamocować je do roweru. W przypadku większości oświetlenia przedniego, będzie to albo plastikowe mocowanie, które jest dokręcane śrubą, albo uchwyt na kierownicę. Cięższe i mocniejsze światła dostarczane są z mocniejszym mocowaniem. Światła tylne zazwyczaj mają gumowe opaski lub taśmy, aby przymocować je do sztycy.

Oświetlenie do rowerów górskich

Jazda po ulubionych trasach nocą daje bez wątpienia dodatkowy dreszczyk emocji. Bez odpowiedniego lampki jednak to duży błąd. Złe doświetlenie trasy utrudnia dostrzeżenie dziur, skały, korzeni, złamanych gałęzi i innych przeszkód. Krótko mówiąc: prosisz się o guza. Do nocnej jazdy po bezdrożach polecamy oświetlenie przednie, które osiąga nawet 1000 lumenów. To brzmi jak ogromnie dużo, ale zdziwisz się, jak ciemny jest las w środku nocy. Światła przeznaczone do offroadowej jazdy emitują także szerszą wiązkę światła, doświetlając miejsca wokół szlaku. Poważni off-roadowcy w celu uzyskania jeszcze lepszego efektu mogą połączyć światło montowanego na kierownicy ze światłem na kasku.