Ultramaratony rowerowe w Polsce

Ultramaratony rowerowe w Polsce

Polska to prężnie rozwijająca się scena kolarska. Coraz częściej wybieramy rower, jako podstawowy środek transportu, jako sposób na spędzanie wakacji, albo przynajmniej wolnego czasu za miastem. Ale na przestrzeni kilkunastu lat widać, że to za mało. Chcemy wystawiać się na próbę: pod względem szybkości, wytrzymałości, długości dystansu. Dlatego w sportowym kalendarzu pojawiły się, jak grzyby deszczu, różnego rodzaju imprezy rowerowe. Możemy się sprawdzić w różnych dziedzinach kolarstwa: MTB, CX, wyścigi na orientację. Jednak chyba największą kategorią są amatorskie wyścigi szosowe: od dystansów rodzinnych (mini), poprzez jednodniowe wyścigi dla sprinterów aż po kilkusetkilometrowe ultramaratony w konwencji non-stop. Poniżej opiszemy Wam tę najbardziej wymagającą kategorię i budzącą dreszczyk emocji na samą myśl - czyli najbardziej popularne amatorskie ultramaratony rowerowe w Polsce o dystansie co najmniej 500 km. Wszystkie imprezy w zestawieniu mają charakter non-stop – śmiałkowie sami ustalają sobie czas, miejsce i długość przerw podczas jazdy. Ważne jest, aby zmieścić się w limicie czasowym i zameldować się w podanych przez organizatora punktach kontrolnych.


Bałtyk – Bieszczady – Tour

To chyba najbardziej znany i prestiżowy maraton rowerowy w Polsce. Kto trochę się interesuje tematem, to z pewnością rozpozna charakterystyczne niebieskie stroje kolarskie z wielkim napisem „1008”. Noszą je kolarze, które przynajmniej raz ukończyli ten maraton. Jest to impreza cykliczna, odbywająca się co dwa lata, a 1008 oznacza tutaj dystans – śmiałkowie ruszają z promu w Świnoujściu, aby w limicie 72 h dotrzeć do Ustrzyk Górnych jadąc po przekątnej kraju mijając po drodze punkty kontrolne. Na punktach każdy kolarz ma szansę uzupełnić zapasy wody i przekąsek, a na niektórych zjeść nawet coś ciepłego, przespać się czy przepakować. Aby móc wziąć udział w tej imprezie, uczestnicy muszą zdobyć kwalifikację – na stronie organizatora są podane krótsze maratony, które upoważniają do wzięcia udziału w tej imprezie. Zasadniczo jednak, będę to dystanse powyżej 500 km oraz każdy, kto chociaż raz ukończył wyścig BB-Tour.

Tour de Pomorze

Młodszy i dystansowo mniejszy brat BB-Touru. Jest to 700-km pętla biegnąca wokół województwa Zachodniopomorskiego. Jest to impreza cykliczna, odbywająca się co dwa lata. W ten sposób TdP i BB-Tour następują po sobie co roku naprzemiennie. Od 2019 , tutaj również jest wymagana kwalifikacja do tego wyścigu – należy pokonać dystans min. 300 km lub ukończyć, którąś z edycji TdP. Limit czasu to 50 h. Na trasie znajdują się również punkty kontrolne. Na dwóch z nich można się przepakować i przespać. Po ukończeniu TdP, finiszer otrzymuje koszulkę z danej edycji.

Pierścień Tysiąca Jezior

Nie jest to najdłuższy ultramaraton w tym zestawieniu, jednak wśród uczestników panuje przekonanie „Jeśli dasz radę na Pierścieniu, to dasz radę na 1008”, ponieważ stan dróg oraz trudności nawigacyjne często stawały na drodze do mety. Niemniej jednak 610-kilometrowa trasa biegnie przez urokliwe tereny Warmii, Mazur i Podlasia, a sama impreza cieszy się niezwykła popularnością ze względu na swoją atmosferę. Limit czasu – 40 h w kategorii Open/Solo

Piękny Wschód

Impreza odbywająca co roku się na Podlasiu, gdzie start i meta znajduje się w Parczewie. Z roku na rok trasa jest nieznacznie zmieniana. Zawsze jednak odbywa się w okolicach Majówki, co ma jedną ważną zaletę – zazwyczaj jest szansa zregenerować się po takich zmaganiach podczas wolnych dni. Aby dostać medal i uzyskać miano finiszera, należy zmieścić się w 30 godzinach.

Ultramaratony Piękny Zachód

Powyższe imprezy zaliczają się do Pucharu Polski w Ultramaratonach Kolarskich (oprócz Pięknego Zachodu, który jest w trakcie aplikacji) i do WUCA (do 2017 UMCA) – Światowego Związku Ultramaratonów Kolarskich.

Ultramaraton rowerowy "Północ  - Południe"

To wyścig biegnący, jak sama nazwa wskazuje, z północy na południe Polski – z Helu aż po Schronisko Głodówka w Bukowinie Tatrzańskiej. 942 km o charakterze samowystarczalnym. Uzupełnianie zapasów i odpoczynek możliwy jest tylko i wyłącznie w obiektach infrastruktury dostępnych dla każdego startującego. Aby ukończyc wyścig, uczestnik musi pokazać się na mecie przed upływem 72 h.

Maraton Rowerowy Dookoła Polski

To najdłuższy i najbardziej ekstremalny ultramaraton rowerowy w Polsce. Odbywa się on co 4 lata, trasa wiedzie jak najbliżej granic Polski i wynosi 3.130 km. Uczestnik musi ukończyć wyścig w 10 dni. Tutaj do wyboru są dwie kategorie: Uczestnicy kategorii EXTREM pokonują trasę non-stop bez pomocy z zewnątrz. Są zdani tylko na siebie, swój rower i ekwipunek zabrany ze sobą na starcie. Ewentualną pomoc mogą uzyskać jedynie od innych uczestników lub przypadkowo napotkanych po drodze ludzi, którzy taką pomoc będą w stanie im udzielić. Samodzielnie ustalają czas, miejsce i długość trwania odpoczynków. Z kolei kategoria SPORT dopuszcza dowolną obsługa techniczna i logistyczną, którą uczestnik zapewnia sobie we własnym zakresie.

Lampki  rowerowe to niezbędny element wyposażenia

Ultramaratony w zestawieniu:

Dystans

Limit czasu

Start / Meta

Uwagi

BB Tour 1008 km 72 h Świnoujście / Ustrzyki Górne Konieczność uzyskania kwalifikacji
Tour DePomorze 700 km 50 h Świnoujście Konieczność uzyskania kwalifikacji
Piękny Wschód 500 km 30 h Parczew
Piękny Zachód 500 / 1000/ 2000 km 33 h/70 h/135 h 500: Niesulice
1000 i 2000: Łężeczki
Północ Południe 940 km 72 h Hel/Bukowina Tatrzańska Konieczność uzyskania kwalifikacji
Maraton Podróżnika 300 / 500 km Co roku ustalany przez organizatora Co roku inna trasa
Pierścień Tysiąca Jezior 610 km 40 h Miłakowo/Świękity
MRDP 3.130 km 10 dni Przylądek Rozewie Konieczność uzyskania kwalifikacji

Pamiętaj:

Gdy zdecydujesz się wziąć udział w tak wymagającym wyzwaniu, jak ultramaratony kolarskie, pamiętaj o solidnym przygotowaniu fizycznym! Nie zapomnij także o dokładnym zapoznaniu się z regulaminem danego ultramaratonu. Większość organizatorów tego typu imprez sportowych ma surową politykę dotyczącą pomocy na trasie, draftingu oraz kar za łamanie przepisów drogowych. Stosunkowo nowym zapisem w wielu regulaminach jest również kontrola antydopingowa. Należy też pamiętać, że wyścigi odbywają się w otwartym ruchu drogowym. Wymagane są więc zawsze sztywny kask, oświetlenie rowerowe, odblaski oraz duża doza rozwagi na drodze.