Kind Shock LEV Dropper Post Ø31,6mm
ID: 1275108
Oto kilka propozycji z kategorii Sztyce regulowane dla Ciebie:
Sztyce regulowane - komfort w ustawieniu pozycji za kierownicą!
Najłatwiejszym sposobem na dopasowanie pod siebie nowego roweru jest odpowiednie wyregulowanie sztycy rowerowej i siodełka. Jeśli sam rozmiar ramy jest prawidłowy, to właśnie sztyca pozwoli nam dopasować optymalnie wysokość siedziska czy jego kąt nachylenia, gwarantując zajęcie najlepszej pozycji za kierownicą. Na przestrzeni lat sztyce rowerowe przestały być jedynie prostą rurką do mocowania siodełka i dziś ich producenci oferują dość dużą różnorodność dostępnych wariantów. Jak wybrać sztyce do roweru?
Sztyce regulowane, sztywne i amortyzowane – podstawowy podział sztyc rowerowych
Sztyca rowerowa to nic innego jak wspornik siodełka umieszczony w ramie rowerowej, pozwalający na regulację wysokości i kąta nachylenia siodełka. Jego rola nie ogranicza się jednak wyłącznie do kwestii regulacji – nowoczesne sztyce rowerowe przejmują na siebie część wstrząsów podczas jazdy po nierównościach i dzięki temu amortyzują obciążenia, jakie odczuwa siedzący na rowerze kolarz. Zależnie od wymagań trasy, roweru i samego rowerzysty, sztyce rowerowe można podzielić na wersje sztywne i regulowane, sztyce amortyzowane, a także sklasyfikować pod kątem dopasowania do konkretnej dyscypliny kolarstwa.
W ofercie Bikester.pl uporządkowaliśmy dostępne sztyce rowerowe na podstawie najczęściej stosowanych rozwiązań w poszczególnych kategoriach rowerów sportowych. Najbardziej rozbudowane kategorie regulowanych sztyc rowerowych do Freeride/Downhill oraz MTB pokazują najlepiej jak wielką wagę przykuwa się w powyższych dyscyplinach do komfortu jazdy – siodełko odgrywa większą rolę, niż mogłoby się wydawać.
Jak wybrać sztyce rowerowe?
Standardowo sztyce do roweru produkowane są ze stali, aluminium lub karbonu, a ich materiał dopasowuje się do tego, z jakiego wykonana została konstrukcja całego roweru. To sztyce sztywne, których wysokość i kąt nachylenia siodełka możemy regulować za pomocą zapinających konstrukcję śrub. Ich alternatywą są sztyce amortyzowane, które dzięki dodatkowym sprężynom uginają się podczas jazdy zwiększając komfort siedzenia. Rozwiązania takie stosuje się najczęściej w rowerach miejskich i turystycznych, gdzie wyprostowana pozycja za kierownicą obciąża nieco bardziej dolne partie kręgosłupa.
Trzecim, a zarazem najciekawszym wariantem sztyc rowerowych są sztyce regulowane, dominujące w rowerach trail, enduro, freeride, downhill i MTB. Zastosowana w nich regulacja umożliwia błyskawiczne opuszczenie i podniesienie wysokości siodełka podczas jazdy pod ciężarem ciała rowerzysty. Sterowanie odbywa się tu z poziomu manetki zamocowanej na kierownicy, a więc nie potrzeba dodatkowych śrub i śrubokrętów by szybko dopasować wysokość siodełka do swoich wymagań.
Sztyce regulowane – kiedy warto w nie zainwestować?
Specjalistyczne części rowerowe takie jak sztyce regulowane nie są elementem obowiązkowym w każdym rowerze i znacznie częściej korzystają z nich raczej ci, którzy dość poważnie podchodzą do jazdy wyczynowej. Omawiane sztyce regulowane nie sprawdzą się w rekreacyjnym rowerze miejskim, gdzie regulacja siodełka podczas jazdy jest zwyczajnie zbędna. Ich funkcjonalność opracowano z myślą o zawodnikach różnych dyscyplin MTB, dla których niżej ustawione siodełko pozwala na bezpieczne pokonywanie zjazdów, a podniesienie go ponownie do góry ułatwia jazdę na prostej trasie.
Kupując nową sztycę regulowaną lub jakikolwiek inny wariant sztycy rowerowej trzeba skupić się na jej prawidłowym dopasowaniu do konstrukcji roweru. W pierwszej kolejności sprawdzamy wymaganą średnicę, sugerując się rozmiarem poprzedniego wspornika. Różnica nawet 0,1 mm ma tu znaczenie! Każdy nowszy model roweru MTB może współpracować z regulowanymi sztycami – starsze mogą wymagać wymiany siodełka na nowe, dopasowane zaczepami do nowego mocowania sztycy.