Fox Racing Shox
0 ArtykułAmortyzatory do rowerów marki Fox Racing Shox
Niezależnie od szerokości geograficznej, wszędzie tam, gdzie uprawiane są motosporty, znaleźć można ślady obecności marki Fox. Kierowcy, motocykliści i rowerzyści korzystają z komponentów przygotowanych przez amerykańskiego producenta zarówno na piaskach pustyni Baja czy w Dakarze, jak i na trudnych trasach górskich. Projektanci współpracują ze sportowcami, przygotowując części rowerowe w oparciu o liczne testy. Dzięki temu Fox Racing Shox jest jedną z najbardziej cenionych marek w branży.
Działalność marki datuje się na 1974 rok – to wtedy Bob Fox zaczął produkcję komponentów dla motosportów. W 1980 roku w Watsonville w Kalifornii powstała firma Fox Racing, zajmująca się wytwarzaniem elementów zawieszenia do rowerów i motorów, a także dla samochodów terenowych. Obecnie produkcja wyposażenia do rowerów górskich (głównie elementów zawieszenia) stanowi ponad połowę dochodów firmy.
Zawieszenie rowerowe od Fox
W rowerach do jazdy górskiej spotykane są dwa rodzaje zawieszenia – hardtail lub full suspension. Wybór odpowiedniego typu amortyzacji zależy od umiejętności rowerzysty, właściwości tras, po jakich planuje się poruszać, a także od przewidywanego budżetu – dobrej jakości full jest znacznie droższy niż solidny hardtail. Zawieszenie full suspension jest jednak dobrą opcją, jeśli kolarz planuje ściganie się po bardzo zróżnicowanych technicznie i trudnych trasach, wobec tego jest często wybierany przez profesjonalnych zawodników. Nie jest to jednak zasadą – każdy kolarz może dopasować amortyzację do swoich potrzeb, tym bardziej, że decyzja nie dotyczy tylko rodzaju. Właściwości i zakres działania amortyzacji zależą także od zakresu skoku (czyli stopnia uginania się amortyzatora), a także od zastosowanych regulacji czy zastosowanych materiałów.
Zarówno amortyzacja hardtail, jak i full suspension pozwala rowerzystom na bezpieczną jazdę – wybór jednego z rodzajów zawieszenia zależy od wielu czynników:
- Umiejętności rowerzysty – przyjęło się rozróżnienie, że już początkujący kolarz może z większym bezpieczeństwem jeździć na trudnych trasach szlifując umiejętności, podczas gdy amortyzacja zapewnia mu dobrą trakcję. Warto też wcześniej przyzwyczaić się do takiego rodzaju jazdy. Obecnie przyjmuje się, że jazda na hardtailu wymaga większych umiejętności i sporego doświadczenia.
- Charakter trasy – im bardziej zróżnicowany, techniczny teren, tym większe znaczenie dla bezpiecznej jazdy ma amortyzacja. Jej zadaniem jest poprawa trakcji, tak by koło nawet po wybiciu do góry wskutek trafienia na przeszkodę, utrzymało się przy ziemi – umożliwia to większą kontrolę jazdy.
- Zakres skoku – zasadniczo niższe zakresy skoku amortyzatora spotykane są w hardtailach, przeznaczonych do jazdy trekkingowej, XC, turystycznej, a także dirt i 4X, natomiast do jazdy enduro, freeride i downhill przeznaczone są przede wszystkim pełne amortyzacje z wyższym skokiem. Jest to związane oczywiście ze stopniem zróżnicowania terenu, po jakim się porusza.
- Serwis i cena – koszty zakupu oraz serwisowania pełnego zawieszenia sprawiają, ze wiele osób decyduje się doinwestować w dobry hardtail. Jeśli jednak cena nie gra roli, a full sprawdzi się w planowanych wyprawach, warto zdecydować się na pełną amortyzację rowerową.
Amortyzatory rowerowe przednie i tylne
Marka Fox Racing Shox proponuje swoim klientom rozwiązania zarówno dla tych, którzy decydują się na sztywną konstrukcję ramy, jak i dla tych, którzy szukają akcesoriów do pełnej amortyzacji. Kluczowym miejscem w przypadku zawieszenia przedniego koła jest oczywiście widelec rowerowy – producent dzieli widelce według dyscyplin kolarstwa górskiego, dopasowując ich parametry do technicznych wymagań tras.
Kategoria | Przeznaczenie | Właściwości i parametry |
32 | XC |
Odpowiednie do kół 27,5” oraz 29”, skok 100-120 mm, golenie wykonane z aluminium są także węższe – zapewnia to niższą wagę (jedynie 1359 g), a także więcej przestrzeni na hamulce tarczowe czy szprychy. Zastosowanie tłumika FIT4 gwarantuje zamknięty kartridż z możliwością trzech ustawień (od pełnego otwarcia aż po całkowitą blokadę skoku), co pozwala na lepszą regulację kompresji – idealne rozwiązanie w zróżnicowanym terenie. Medium: olej / powietrze. |
34 | Trail |
Do kół 27,5” oraz 29”, szeroka oś Boost 110 (lub standardowa 100), także zastosowanie tłumika FIT4, zakres skoku 140-150 mm. Regulacja odbicia, możliwość blokady skoku. Wykonane z aluminium, lekkie i wytrzymałe, idealne na zróżnicowane trasy. Medium: olej / powietrze. |
36 | All mountain |
Do kół 26”, 27,5” oraz 29”, oś 100 lub 110 mm, zakres skoku nawet 160-180 mm, wyjątkowo wytrzymałe zawieszenie, równocześnie cechujące się dobrym ślizgiem. Medium: olej / powietrze, regulacja odbicia i kompresji – tłumik FIT4. Idealna na trudne technicznie trasy, popularny wybór kolarzy enduro. |
40 | Downhill |
Koła w rozmiarze 26” i 27,5”, skok o wartości aż 203 mm, technologia Float Airspring – dostrajane sprężyny i możliwość precyzyjnej regulacji kompresji. Oś o szerszej średnicy 20 mm dla większej wytrzymałości, szerokość osi 110 mm. Medium: olej / powietrze. |
Zawieszenie dostarczane przez Fox Racing Shox zapewnia jakość na najwyższym poziomie – dzięki zastosowaniu nowoczesnych tłumików rowerzysta ma możliwość dopasowania skoku i kompresji ściśle do swoich potrzeb oraz do warunków trasy. Amortyzatory rowerowe Fox Racing Shox dostępne są w sklepie Bikester.pl w atrakcyjnych cenach.
W rowerach z hardtailem nie ma tylnej amortyzacji - wspornik siodełka zależnie od materiału, z jakiego jest wykonany, może częściowo absorbować wstrząsy. Fox Racing Shox proponuje swoim klientom regulowane sztyce, które umożliwiają zmianę wysokości siodełka – to bardzo wygodne rozwiązanie w czasie jazdy po terenie o dużym zróżnicowaniu wysokości: na podjazdach lub zjazdach kolarz może wybrać wygodniejsze dla siebie ustawienie siodełka i poprawić wydajność jazdy.
Z kolei do rowerów z pełną amortyzacją Fox Racing Shox proponuje dampery powietrzne i sprężynowe:
- Float DPS – seria damperów o doskonałym tłumieniu, z trzema pozycjami regulacji, wysoką czułością oraz z powłokami wzmacniającymi,
- Float X – wysoka jakość tłumienia, dobre pokonywanie małych nierówności, doskonała kontrola jazdy,
- Float X2 – dwa poziomy regulacji kompresji i powrotu, doskonała jakość tłumienia z systemem RVS, poprawa przepływu oleju zapewaniająca lepszą kontrolę i możliwość precyzyjnego ustawienia parametrów,
- DH X2 – dwa poziomy regulacji kompresji (jak w modelu Float X2), system RVS, sprężyny SLS – lżejsze niż modele z tytanu, doskonałe rozwiązanie dla osób uprawiających downhill.
Amortyzacja Fox Racing Shox
W sklepie Bikester.pl znajdziecie szeroki wybór akcesoriów do zawieszenia oraz widelce, dampery, sztyce rowerowe marki Fox Racing Shox, zapewniające doskonałe parametry: poprawę trakcji, precyzję jazdy, bezpieczeństwo oraz komfort na trudnych technicznie trasach.