Nie możesz zobaczyć bezpiecznego okna PayPal w Twojej przeglądarce?

Kliknij tutaj
Możesz otworzyć je ponownie i zakończyć swoje zamówienie.

Prosimy o chwilę cierpliwości. Twoje zamówienie jest przetwarzane.

Rowerowe trendy – Nasz wybór roku

Na co zwracać uwagę podczas wybierania opon i dętek

Opony i dętki są podstawową częścią składową każdego roweru. Te często pomijane elementy mogą zdefiniować wydajność roweru, jego zachowanie na drodze oraz określić przyczepność podczas jazdy. Jeśli opona jest stara i wykazuje oznaki zużycia, to z pewnością jest to czas na zakup nowej części, aby nie ryzykować przebiciem i umożliwić rowerowi ponowne pokazanie jego potencjału.

Dętki i opony mają różne oznaczenia rozmiarów, różne szerokości i wzory, mogą być wykonane z różnych mieszanek i są oferowane z różnym systemem. Może się wydawać, że tych informacji jest bardzo dużo, ale znając podstawy, przekonasz się, że wybranie odpowiedniej opony jest w rzeczywistości całkiem proste. W tym przewodniku doradzimy jak znaleźć dętki i opony, które pasują do Twojego roweru, stylu jazdy, preferencji i charakterystycznych cech rowerów górskich, szosowych, trekkingowych i miejskich.


Która opona i dętka pasują do mojego roweru?

Aby znaleźć odpowiednią oponę do roweru, należy znać średnicę koła i szerokość swojej dotychczasowej opony. Średnica jest taka sama jak rozmiar koła, na przykład 26 lub 29 cali. Gdy chodzi o szerokość opony, można wybrać spośród różnych rozmiarów, o ile szerokość opony nie jest większa niż przestrzeń między widelcem a błotnikiem (o ile takowe są na wyposażeniu roweru). W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy użyć tej samej szerokości, którą mają stare opony.

Po znalezieniu właściwej dętki upewnij się, że wybrałeś odpowiednią dla prawidłowego rozmiaru koła i pasującą do opony.

Istnieją różne oznaczenia rozmiarów opon i dętek:

  • Klasyczne oznaczenia w calach (średnica x szerokość): na przykład 28 x 1,25
  • Nowe oznaczenia ETRTO w mm (szerokość opony – średnica wewnętrzna): na przykład 35 – 622
  • Metryczne oznaczenia: na przykład 700C

Umieściliśmy najczęstsze oznaczenia wielkości opon w tabeli rozmiarów. Możesz sprawdzić w niej swoje oznaczenia i z łatwością przekształcić na jeden z pozostałych używanych oznaczeń wielkości.

Tabela rozmiarów opon

 

Wybór opon – krok po kroku

  1. Zwróć uwagę na oznaczenia widniejące na bocznych ścianach starej opony (np.: 32-622).
  2. Za pomocą naszej tabeli rozmiarów opon przekształć oznaczenia rozmiaru w razie potrzeb.
  3. Przejdź do opon na naszej stronie i skorzystaj z filtrów, aby wybrać właściwy typ opony, podobnie jak rozmiar koła (w calach).
  4. Opony normalnie występują w różnych szerokościach – upewnij się, aby wybrać szerokość opony, która będzie pasowała pomiędzy widełkami.

Wybór dętek – krok po kroku

  1. Zwróć uwagę na oznaczenia widniejące na bocznych ścianach opony.
  2. Za pomocą naszej tabeli rozmiarów opon przekształć oznaczenia rozmiaru w razie potrzeb.
  3. Przejdź do dętek na naszej stronie i skorzystaj z filtrów, aby wybrać właściwy rozmiar koła (w calach).
  4. Wybierz dętkę o szerokości, która odpowiada Twojej oponie.
  5. Wybierz dętki z wentylem, który jest kompatybilny z Twoimi kołami. Możesz zobaczyć jaki rodzaj wentyla pasuje wielkością do zawory na obręczy koła. Istnieją trzy różne typy:
    • SV: Presta wentyl (nazywany również Sclaverand lub francuskim wentylem) – 6,5 mm
    • AV: Schrader wentyl (nazywany również samochodowym wentylem) – 8,5 mm
    • DV: Dunlop wentyl (nazywany również angielskim wentylem EV) – 6,5 mm

Jakie ciśnienie powinno być w oponach?

Dzięki odpowiedniemu ciśnieniu, koła toczą się zdecydowanie lepiej, przyczyniając się tym samym do bardziej komfortowej jazdy i zmniejszenia ryzyka przebicia.

  • Jazda z wysokim ciśnieniem sprawia, że koła kręcą się szybciej, ale nie absorbują drgań w odpowiedni sposób.
  • Jazda z niskim ciśnieniem sprawia, że koła toczą się trochę wolniej, ale zwiększa się komfort i kontrola roweru.

Na większości opon można znaleźć na bocznych ściankach opisany zakres ciśnienia w oponach. Najlepiej jest utrzymywać ciśnienie w oponach takie, jakie jest zalecane, aby uniknąć uszkodzenia opony lub dętki, gdy ciśnienie osiągnie zbyt niski lub zbyt wysoki poziom.

Zalecamy również sprawdzanie ciśnienia w oponach co drugi tydzień, aby upewnić się, że nie ma większych różnic. Z łatwością można napompować oponę, używając pompki z manometrem. Ciśnienie w oponach mierzone jest na dwa różne sposoby: bar lub PSI. Większość pompek podłogowych oferuje obie skale jednocześnie.


Szerokość opony, jej bieżnik, i mieszanka z jakiej została wykonana

Szerokość opon

  • Opony węższe zazwyczaj wymagają wyższego ciśnienia, a zatem mają tendencję do szybszej jazdy i są odpowiednie do twardych i gładkich powierzchni.
  • Szersze opony wymagają niższego ciśnienia powietrza, dając tym samym kontrolę i komfort dzięki lepszej trakcji i przyczepności. Doskonale nadają się do bardziej nierównych powierzchni.
  • Opony o dużej powierzchni ( jak plus size opony do fat bikes) mają większą powierzchnię styku, co poprawia przyczepność i doskonale nadaje się do luźnych nawierzchni, takich jak zaśnieżone i piaszczyste tereny.

Wzór bieżnika opon

W zależności od wzoru na oponie to będzie dobre dla różnych rodzajów jazdy i dla różnych warunków pogodowych.

  • Opony dla rowerów górskich i przełajowych mają wiele różnych wzorów do wyboru, natomiast opony do rowerów szosowych nie posiadają żadnego wzoru bieżnika.

Mieszanka, z której wykonana jest opona

Związki gumy, jakie zostały użyte do produkcji opony, decydują o jej miękkości, a to ma wpływ na szybkość i trwałość opony. Opony o twardości 70 są uznawane za twarde, sprawiają wrażenie tanich, szybko toczących się i starczających na długo.

Większość opon trekkingowych i miejskich używa tej mieszanki. Opony o twardości 50 są uważane za miękkie i są przez to lepkie, mniej trwałe i mają większą przyczepność. Związek ten jest często używany do rowerów górskich downhill, gdzie na wagę złota jest każda styczna w powierzchnią, a częste zmiany opon są bardzo powszechne. Opony o twardości 60 są często postrzegane jako dobry, wszechstronny kompromis. Znajdują zastosowanie w każdym rodzaju kolarstwa.

Niektóre droższe opony korzystają z wielu mieszanek gumy w celu optymalizacji toczenia się opon, szybkości, wytrzymałości i przyczepności.

Opona z mniejszymi wypustkami, które są ściśle dopasowane do siebie, będą toczyć się szybciej, ale oferują mniejszą przyczepność na luźnych lub mokrych nawierzchniach. Idealna na suche warunki do szybkiej jazdy.

Opona z większymi wypustkami, często o gładkich krawędziach i większymi przestrzeniami pomiędzy nimi toczy się wolniej. Zapewniają jednak większą przyczepność na luźnych i mokrych nawierzchniach. Idealny do chropowatych i błotnistych nawierzchni.

Opona z wąskim paskiem bieżnika w środku i większym z bardziej gładkimi wypustkami na bokach nazywana jest oponą semi-slick i łączy w sobie szybkie toczenie z dodatkową przyczepnością podczas pokonywania zakrętów na luźnych nawierzchniach. 



Jaki system opony mogę używać?

Opony bezdętkowe

Opony bezdętkowe są oponami, które nie wymagają używania jakichkolwiek dętek. Opony te wykorzystują tę samą technologię co opony clincher, ale producent dodatkowo je uszczelnił i dzięki temu mogą one pomieścić powietrze bez dętki. System ten zwiększa przyczepność, komfort i chroni lepiej przed przebiciem. Mogą z nich korzystać zarówno rowerzyści górscy, przełajowi, jak i szosowi. W celu przekształcenia na oponę bezdętkową potrzebna będzie gotowa bezdętkowa opona, specjalna taśma, wentyle bezdętkowe i uszczelniacz bezdętkowy.

Szytka

Szytka to opona, która ma dętkę wszytą w oponie. Ten rodzaj opony nie jest zaczepiony na obrzeżu, ale jest przyklejony za pomocą gumy lub taśmy do specjalnego profilu. Szytki wykorzystywane są głównie w wyścigach szosowych i przełajowych z powodu ich szybkiego toczenia się i niskiej wadze.

Opona clincher + dętka

Clincher to tradycyjna opona, która połączona jest zwykle wewnętrzną rurą. Opony mają dwie mocne obręcze ze stali lub kevlaru, które utrzymują koło na właściwej pozycji. Stalowe kulki są tańsze, a również mogą służyć do wyważenia koła, zwane są oponami drutowymi. Opony posiadające kevlar są lżejsze i łatwo je złożyć.

+ Minimalizacja przebić
+ Większa przyczepność / potrzebne mniejsze ciśnienie powietrza
+ Nieco jaśniejsza struktura
+ Szybsze toczenie
- Trudniejsza wymiana
- Potrzeba częstszego sprawdzania ciśnienia powietrza
+ Toczenie bardzo szybkie i płynne
+ Do użytku przy bardzo niskim i bardzo wysokim ciśnieniu powietrza
+ Minimalizowanie przebicia
- Drogie (wymagane specjalne felgi)
- Trudniejsza wymiana
- Niemożliwa naprawa podczas jazdy
+ Relatywnie tanie
+ Szeroki wybór opon i dętek
+ Łatwe do zmiany i naprawy
- Łatwiejsze przebicie
- Nieznacznie wolniejsze toczenie

Opony do rowerów górskich

  • Są trzy rozmiary kół do MTB: 26”, 27,5” (znane także, jako 650B) i 29”.
  • Są trzy różne rodzaje opon do rowerów górskich:
    • Standardowe opony mieszczą się pomiędzy 1,9 a 2,5 ” szerokości. Rowerzyści cross country i maratończycy zazwyczaj korzystają z węższych opon pomiędzy 1,9 a 2,1”, aby zmniejszyć ciężar i zwiększyć wydajność toczenia. Rowerzyści wszystkich dyscyplin górskich i enduro mają tendencję do jazdy na szerszych oponach, pomiędzy 2,1 a 2,5”, aby zwiększyć przyczepność i kontrolę.
    • Opony „plus size” mieszczą się pomiędzy 2,6 a 3,25” szerokości. Są również znane pod nazwą B+ lub po prostu „+” i używa sie ich w celu uzyskania jeszcze większej kontroli i komfortu na trudnych górskich trasach rowerowych. Rowery plus size wyposażone są w bardzo szerokie felgi i dodatkowo szeroki widelec.
    • Opony fatbike mieszczą się pomiędzy 3,8 a 4,8” szerokości. Te obszerne opony wykonane są specjalnie do rowerów fatbike, które umożliwiają jazdę na śniegu i piasku. Jednak ze względu na dużą pojemność powietrza i niskie ciśnienie w oponach są one wolniejsze i cięższe na szlakach w normalnych warunkach.

     

    Opony do rowerów górskich

Opony do rowerów trekkingowych i miejskich

Opony do rowerów elektrycznych

  • Rozmiary kół i opon dla rowerów trekkingowych i miejskich wahają się od 12” przy rowerach dziecięcych, do 28” przy rowerach dla dorosłych.
  • Szerokość opon do rowerów trekkingowych i miejskich waha się od około 1,0 do 2,1 cali (23-57 mm) w zależności od tego ile miejsca znajduje się pomiędzy widelcem i jaki zostanie użyty rodzaj opon.
  • Wzór bieżnika wydaje się minimalny, aby szybkość toczenia była tak szybka, jak to możliwe.
  • Wiele opon jest trwała i posiada odporność na przebicie, co jest szczególnie ważne podczas jazdy w warunkach miejskich.

Przejdź do opon do rowerów trekkingowych i miejskich w naszym sklepie!

  • Rozmiary kół do rowerów elektrycznych zależą od tego, jaki rodzaj roweru elektrycznego posiadasz: MTB, szosowy lub miejski/trekkingowy.
  • Są one szersze i trwalsze niż standardowe opony w celu skompensowania wzrostu średniej prędkości przy niewielkim wzroście ciśnienia.

Przejdź do opon do rowerów elektrycznych w nasz sklepie!

Opony do rowerów szosowych

  • Istnieje jeden główny rozmiar kół do rowerów szosowych: 28”
  • Istnieją dwa różne rodzaje opon szosowych:

Opony do rowerów szosowych

Opony szosowe mieszczą się w przedziale pomiędzy 23 a 28 mm szerokości. Mają niewielki bieżnik lub w ogóle, wymagają wysokiego ciśnienia powietrza i toczą się szybko. Wielu rowerzystów szosowych wykorzystuje opony o szerokości 23-25 mm, ponieważ mogą być napompowane do wysokiego ciśnienia aby uzyskać maksymalną prędkość. Niektórzy używają nawet opon o szerokości 28 mm. Są one zwykle wykorzystywane tam, gdzie dodatkowy komfort jest mile widziany, na przykład podczas jazdy na nierównej powierzchni, bruku, treningu zimowego lub codziennych dojazdów do pracy.

Przejdź do opon do rowerów szosowych w naszym sklepie!

Opony Gravel i cyclocross

Opony Gravel i cyclocross mieszczą się pomiędzy 28, a 35 mm szerokości. Wymagają one niższego ciśnienia powietrza i posiadają wzór bieżnika, co sprawia, że mają lepszą przyczepność w błocie i na śliskich powierzchniach. Dodatkowo toczą się dość szybko. Są idealne do jazdy off road, na szturmowych i leśnych ścieżkach, a także do miejskiej jazdy w mokrych warunkach.

Przejdź do opon do rowerów gravel i cyclocross w naszym sklepie!


Idealne towarzystwo dla twojego kompletu opon i dętek

W zależności od tego, jaki zestaw opon wybrałeś, istnieje kilka narzędzi i sprzętu, które uczynią twoje życie łatwiejszym podczas zmiany opon w domu i w podróży.


Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszymi ekspertami: Pon. - Pt.: 10 - 17
22 481 05 01
Newsletter
Zapisz się w celu otrzymania 50 zł zniżki na zakupy,
kodów rabatowych i spersonalizowanych zniżek.4

POLITYKA PRYWATNOŚCI
Everyday we get more people on bikes