Nie możesz zobaczyć bezpiecznego okna PayPal w Twojej przeglądarce?

Kliknij tutaj
Możesz otworzyć je ponownie i zakończyć swoje zamówienie.

Prosimy o chwilę cierpliwości. Twoje zamówienie jest przetwarzane.

Covid-19: Nadal realizujemy zamówienia! - Przejdź do FAQ

Kolarski trening stacjonarny

Za oknem coraz zimniej, dni coraz krótsze, a deszcz i szarówka nie zachęca do treningów rowerowych w terenie? Mimo to, nie masz zamiaru wypaść z formy i chcesz szlifować swoją technikę, by sezon kolarski rozpocząć „z wysokiego C”? Weź przykład z profesjonalistów, którzy w okresie jesienno-zimowym swoje treningi przenoszą pod dach. Izolacja od niesprzyjajacych warunków atmosferycznych to oczywista zaleta tego rozwiązania. Ponadto to również oddech od ruchu ulicznego, nierównej nawierzchni, korzeni, kamieni czy innych przeszkód, które należa do codzienności kolarza. W zaciszu czterech ścian możesz w 100% skupić się na treningu i technice.

Do wyboru są dwie opcje treningu stacjonarnego. Możesz kupić trenażer i ćwiczyć w domu lub zapisać się spinning w najbliższym klubie sportowym. Trening w zaciszu swoich czterech ścian jest bardzo praktyczny – po prostu wsiadasz na swój rower zamontowany na trenażerze i postępujesz tak jak zwykle. Z kolei dla tych, których motywuje grupa, to zajęcia spinningowe mogą być dobrym rozwiązaniem.

Ten przewodnik zdradzi Ci wiele informacji odnośnie trenowania stacjonarnego – od sprzętu po najwygodniejszą odzież.


SPINNING

Spinning to idealna aktywność dla każdego niezależnie od wieku czy stopnia zaawansowania. Jest to efektywny trening, który zwiększa wytrzymałość i siłę nóg. Pod okiem trenera otrzymasz klarowne instrukcje, jak regulować opór i tempo. Taka porządna godzinna sesja spali nawet 1000 kcal i przyprawi o drżenie łydek nawet największych twardzieli.

Buty

Dwustronne pedały to już standard w większości rowerów do spinningu. Jedna strona posiada albo koszyczki albo tzw. strapy – paski, którymi mocuje się stopę do pedałów. Jest to rozwiązanie dla osób, które chcą trenować w butach sportowych. Z drugiej strony znajduje się mechanizm zatrzaskowy, co oznacza, że pedał jest kompatybilny z systemami umieszczonymi na butach. W tym przypadku musisz zaopatrzyć się w odpowiednie buty z blokami na podeszwie. Trwałe połączenie buta z pedałem zapewnia lepszy rozkład energii podczas całego cyklu obrotu krobą. Naciskając na przedni pedał jednocześnie ciągnie się tylny. Buty zatrzaskowe posiadają również sztywniejszą podeszwę, która polepsza transfer mocy i daje lepsze podparcie stopie.

Jeśli chcesz używać systemu zatrzaskowego wyłącznie na spinningu, to nie będzie Ci potrzebne obuwie najwyższej klasy z karbonową podeszwą. Wystarczy, aby było komfortowe i posiadało dobrą wentylację.

Odzież

Jedno jest pewne - spinning wyciśnie z Ciebie siódme poty! W związku z tym noś na zajęcia oddychające, szybkoschnące koszulki, które mają właściwości odprowadzające wilgoć. Dzięki temu nie przegrzejesz się i zmniejszysz ryzyko nieprzyjemnych otarć. Taka odzież dużo lepiej się sprawdzi niż bawełniany t-shirt.

Równolegle dobrze jest zaopatrzyć się w odpowiednie spodenki kolarskie z wkładką. Dyskomfort związany z dłuższym siedzeniem na siodełku jest powszechnie znany. Z wkładką rowerową ćwiczenie jest o wiele przyjemniejsze.Spodenki kolarskie dostępne są w różnych opcjach: krótkie, długie, bez szelek i z szelkami. Te ostatnie docenią sportowcy, którzy nie lubią ucisku ściagacza wokół pasa.


TRENAŻERY ROWEROWE

Alternatywą do spinningu jest trening w zaciszu własnego domu na trenażerze. Po prostu montujesz na nim swój własny rower i już możesz pedałować na środku salonu czy garażu. Jest to bardzo wygodny sposób na efektywne przetrenowanie zimy, gdyż na trenażerze rewelacyjnie wykonuje się m.in. interwały.

Obecnie rynek wypełniony jest różnymi rozwiązaniami do treningu stacjonarnego. Tak więc wyróżniami to trenażery rolkowe, z rolką opowrową i z napędem bezpośrednim. Każdy model może posiadać różny zakres funkcji. Istnieją trenażery manualne i elektroniczne, albo takie z różnymi systemami regulacji system oporu. Zanim zdecydujesz się na zakup, warto zadać sobie kilka pytań o:

  • PRZESTRZEŃ: Czy mogę rozstawić trenażer bez problemu w domu, i czy muszę go chować między jednostkami treningowymi?
  • HAŁAS: Niektóre trenażery mogą być głośniejsze, a inne cichsze.
  • ZABAWĘ: Trening stacjonarny może być bardzo monotonny. Aby nie wpaść w pułapkę nudy, z pomocą przychodzą aplikacje treningowe, wirtualna rzeczywistość i programy treningowe na DVD.
  • ZASOBNOŚĆ PORTFELA: Cena może wahać się od 400 zł do nawet 15 razy tyle, wszystko to zależy od rodzaju sprzętu i funkcji, jakie miałby posiadać.



RODZAJE TRENAŻERÓW

TRENAŻER ROLKOWY

Trenażer rolkowy ćwiczy balans ciałem, postawę i wytrzymałość. Jak sama nazwa wskazuje, rower umieszczony jest na rolkach bez dodatkowych elementów mocujących. Zmusza to kolarza do pełnej koncentracji i kontroli równowagi. Modele tej kategorii oddadzą niemal w 100% naturalne wrażenia z jazdy na rowerze. Na rynku można już spotkać trenażery rolkowe z regulacją oporu lub z możliwością komunikacji z urządzeniami bezprzewodowymi. Podstawowy segment cenowy to około 450 zł, podczas gdy bardziej zaawansowane modele kosztują 1300 zł w zwyż.

TRENAŻERY Z ROLKĄ OPOROWĄ

Ten model jest swego rodzaju ramą, do której przymocowujemy oś tylnego koła. Z tyłu również również umiejscowione jest koło zamachowe odpowiedzialne za opór podczas jazdy. Przednie koło z kolei, stabilizuje się przy pomocy specjalnego bloku. Ten rodzaj trenażera jest bardziej stabilny niż ten rolkowy. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się także, gdy jesteś początkujący, albo gdy przeprowadzasz intensywne treningi.

TRENAŻERY Z NAPĘDEM BEZPOŚREDNIM

Aby zamontować rower na tego typu urządzeniu musimy zdjąć tylne koło i podłączyć napęd bezpośrednio do trenażera. To są tak zwane trenażery typu Direct Drive. Są one najbardziej wydajne, gdyż są przymocowane bezpośrednio do kasety na urządzeniu, co daje lepszą kontrolę nad generowanym oporem i mocą. Są one również dużo cichsze niż prezentowane wyżej kategorie.

FUNKCJE

REGULACJA OPORU

Opór jest istotną funkcją trenażera, symuluje nachylenie drogi i jest odpowiedzialny za uczucie jazdy, zbliżone do tego na drodze. W tym kontekście można podzielić trenażery na dwie grupy:

  • Manualne: modele podstawowe, w których regulujemy opór ręcznie za pomocą dźwigni umieszczonej w kierownicy. Koszt: od 450 zł
  • Interaktywne: inteligentne, bardziej zaawansowane produkty, które dostosowują opór automatycznie po podłączeniu do urządzenia bezprzewodowego, takiego jak smartphone lub laptop. Koszt: od 1300 zł.

SYSTEMY GENEROWANIA OPORU

Ostnieją różne rozwiązania dotyczące generowania oporu – wpływa to na intensywność i różnorodność doznań podczas jazdy na rowerze i oczywiście na cenę.

  • Powietrzne: Opór jest regulowany przez malutkie wentylatory. Jest to opcja dla początkujących i z mniejszym budżetem. Ze względu jednak na generowany hałas nie znajduje wielu entuzjastów.
  • Magnetyczne: Jeden z najpopularnieszych wyborów wśród kolarzy, dzięki cichej pracy i prostej koncepcji: tutaj za opór stawiany kolarzowi jest odpowiedzialne pole magnetyczne, które odbiera moc kołu zamachowemu.
  • Elektromagnetyczne: to naturalne rozwinięcie poprzedniego systemu. Tutaj elektromagnesy generują opór, co pozwala już na obsługę bardziej zaawansowanych funkcji, jak np. programowanie treningu pod zadane parametry.
  • Hydrokinetyczne:W tym przypadku koło zamachowe regulowane jest sprzęgłem w komorze olejowej. Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy, ten model oddaje je najbardziej naturalnie. Gdy olej gęstnieje, wzrasta opór pedałowania. Ze wszystkich modeli, ten będzie najcichszy.

Oprogramowanie i narzędzia treningowe

  • E-trening i aplikacje: Obecnie o Twoje plany treningowe oraz rozrywkę zadba wiele aplikacji i programów. Analizują one prędkość, dystans, tętno, rytm i nachylenie. Niektóre aplikacje mają dużą ilość zaprogramowanych tras – można wybrać dowolną drogę lub wyścig na świecie. Można również brać udział w wyścigu w czasie rzeczywistym w internecie oraz tworzyć własne treningi. Opór regulowany jest automatycznie. Trzeba posiadać interaktywny trenażer, aby móc korzystać z tych programów.
  • Pulsometryi liczniki/komputery rowerowe: Są to idealne narzędzia do monitorowania sesji treningowych oraz pracy serca. Należy pamiętać, że licznik rowerowy nie rejestruje odległości, gdyż czujnik zamontowany jest na przednim kole, które nie porusza się podczas korzystania z trenażera (z wyjątkiem rolkowego). Możemy jednak zmierzyć kadencję i pracę serca. Bardziej zaawansowane komputery rowerowe można połączyć z interaktywnym trenażerem (np.: Wahoo ELEMNT, Garmin Edge 250/820/1000, FALK Pantera 32+, Lezyne Super GPS, Sigma Sport ROX 11.0 i więcej)
  • DVD: Jeśli nie posiadasz inteligentnego trenażera, możesz oglądać DVD z nagraną sesją treningową. Postępuj zgodnie z instrukcjami, jak i kiedy dostosować opór. Można sobie oczywiście umilić pedałowanie po prostu dobrym filmem.

AKCESORIA

Istnieje cała gama akcesoriów, które pomogą Ci w Twoich domowych sesjach trenigowych.

  • Opona treningowa to opona opracowana z myślą o treningach na trenażerze. Specjalna guma sprawia, że jest ona cichsza, bardziej wytrzymała i daje lepszą trakcję.
  • Blok do przedniego koła zapewni lepszą stabilność roweru.
  • Mata treningowa chroni podłogę przed zarysowaniem i tłumi nieco hałas.
  • Osłona przeciwpotowa, aby chronić ramę i komponenty przed kapiącym potem.
  • Adapter do tylnego koła będzie konieczny, jeśli Twój rower nie pasuje do standardowego mocowania do trenażera.
  • Mocowanie do kierownicy na pulsometr lub komputer rowerowy, aby mieć ciągły podgląd na parametry.
  • Bidon z wodą: nie zapominaj o regularnym piciu podczas długich sesji rowerowych!

Potrzebujesz pomocy?
Brak wsparcia telefonicznego
Więcej informacji
Newsletter
Zapisz się w celu otrzymania 25 zł zniżki na zakupy,
kodów rabatowych i spersonalizowanych zniżek.4

POLITYKA PRYWATNOŚCI
Everyday we get more people on bikes