Bikester - sklep rowerowy online
14 DNI NA ZWROT TOWARU
DARMOWA WYSYŁKA OD 499 ZŁ,-6

PRZEWODNIK PO ROWERACH SZOSOWYCH

W dzisiejszych czasach rower szosowy przestał być zarezerwowany tylko dla zawodowych kolarzy, rowery szosowe są wreszcie bardziej dostępne. Wystarczy kilka obrotów kół, żeby w krótkim czasie znaleźć się poza miastem. Rower szosowy to sport sam w sobie pomaga utrzymać dobrą kondycję i figurę, pozwala też zapomnieć o codziennym stresie i jest odpowiedni dla każdego poziomu zaawansowania oraz osób w każdym wieku.

Jeśli planujesz kupić rower szosowy, na pewno masz kilka ważnych pytań, na które warto sobie odpowiedzieć. Do czego ten rower będzie służył? Czy jesteś urodzonym zawodnikiem, który lubi konkurować i chciałby zaktualizować swój kalendarz startów o kilka nowych dat? Czy po prostu chcesz czerpać przyjemność z pięknych krajobrazów rozpędzając się przy tym nieco w trakcie weekendu?

Istnieje kilka rodzajów rowerów szosowych, które odpowiadają różnym wymaganiom:

  • Rower szosowy
  • Rowery Gravel
  • Rowery Cyclocross
  • Rowery triathlonowe

Kupno roweru szosowego to pewnego rodzaju inwestycja. Dlatego ważna jest ocena Twoich oczekiwań i tego, co planujesz z nim robić. Cena roweru szosowego zmienia się w zależności od wykorzystanych podzespołów. A zatem, na które części trzeba zwracać szczególną uwagę w przypadku rowerów szosowych?


JAKĄ RAMĘ WYBRAĆ PRZED KUPNEM ROWERU SZOSOWEGO: KARBONOWĄ CZY ALUMINIOWĄ?

Aluminiowa rama

Aluminium to lekki, solidny i sztywny materiał. Ramy aluminiowe najczęściej można znaleźć w rowerach szosowych podstawowej i średniej klasy. To solidna rama, która pozwala na bardzo dobrą transmisję mocy. Jednak aluminium ma również swoje słabsze strony: jest cięższe niż włókno węglowe i nie pochłania tak dobrze wstrząsów tak dobrze, jak robi to rama karbonowa. Obecnie większość aluminiowych ram wyposażona jest w widelec i sztycę karbonową, co sprawia, że jazda jest przyjemniejsza.

+ Sztywna i solidna
+ Niższa cena
- Cięższa niż karbonowa
- Niższa absorpcja wstrząsów

Rama z włókna węglowego

Włókno węglowe jest dużo lżejsze niż aluminium, a także lepiej pochłania wstrząsy. Jakie są praktyczne zalety z zastosowania ramy karbonowej? Rower ma doskonałą przepustowość i znakomitą prędkość, ale jest także bardziej odporny i elastyczny. Dzięki postępowi technologii istnieje wiele różnych sposobów wytwarzania ram węglowych i są one coraz częściej stosowane na rynku.

+ Bardzo lekka
+ Lepiej pochłania wstrząsy
- Trudniej się naprawia
- Droższa


JAKI JEST PRAWIDŁOWY ROZMIAR RAMY ROWERU SZOSOWEGO?

Wzrost
w cm
Rama roweru
szosowego/ostrego koła
w cm
Rama roweru
triathlonowego
w cm
155-160 cm47-49 cm46-48 cm
160-165 cm49-51 cm47-49 cm
165-170 cm51- 53 cm48-50 cm
170-175 cm53-55 cm50-52 cm
175-180 cm55-57 cm52-55 cm
180-185 cm57-60 cm55-57 cm
185-190 cm60- 62 cm57- 60 cm
190-195 cm62-64 cm60-62 cm
od 195 cmod 64 cmod 62 cm

Prawdopodobnie zamierzasz spędzać sporo czasu na swoim nowym rowerze. Dlatego ważne jest, aby wybrać idealny rozmiar ramy, który będzie pasować do Twojego wzrostu. Szczegółową tabelę rozmiarów ram znajdziesz na stronie internetowej każdej marki rowerów.

Tabela, którą umieściliśmy w tym miejscu, odzwierciedla idealny rozmiar ramy w zależności od wzrostu i długości nóg.


RODZAJE ROWERÓW SZOSOWYCH

ROWERY SZOSOWE

Jak sama nazwa wskazuje, rowery szosowe są zaprojektowane na asfaltową drogę tzn. szosę. Na tym typie rowerów pozycja rowerzysty jest bardzo sportowa i dość pozioma, aby osiągnąć maksymalną prędkość i zminimalizować opór wiatru. Typowymi częściami, z których składa się rower szosowy są: specyficzna kierownica, cienkie koła i bardzo lekka rama. Są przeznaczone do osiągania wysokich prędkości, a nie dla relaksacyjnej jazdy. Zdecydowanie najlepszy wybór, jeśli Twoim celem jest rozpoczęcie treningów lub udział w wyścigach. Idealny rower dla miłośników prędkości!

  • Nawierzchnia: droga i asfalt
  • Zastosowanie: trening, wyścigi
  • Lekki I szybki
  • Sportowa, pozioma pozycja

ROWERY CYCLOCROSS

Cyclocross jest modelem pomiędzy rowerem szosowym a górskim MTB. Znany również pod nazwą „XC”. Cyclocross jest również rodzajem wyścigu, który odbywa się poza sezonem. Zawodnicy muszą pokonać kilka tras na różnych nawierzchniach: trawie, drewnie itp. Są one prawdziwym wyzwaniem dla rowerzystów, którzy mogą przetestować swoją wytrzymałość, siłę i zwinność. Rowery same w sobie mogą jeździć na wielu różnych nawierzchniach i są bardziej wytrzymałe. Mają wspólne cechy z rowerami Gravel, ale trasy wyścigów cyclocross są o wiele bardziej intensywne.

  • Nawierzchnia: różnorodna, trawa, drewno
  • Zastosowanie: wyścigi, wycieczki
  • Wytrzymały i odporny
  • Daje dużo zabawy

ROWERY GRAVEL

Nie każdy może zostać profesjonalnym zawodnikiem. Większość rowerzystów jeździ na rowerze dla zabawy lub w ramach treningu. Jeśli dokładnie tak to widzisz, to radzimy wybrać rower, który będzie komfortowy. W ostatnich latach, rowery typu Gravel są coraz bardziej popularne. Ich nazwa oznacza dosłownie „żwir”, ze względu na typ terenu, po którym może jeździć. Jego kształt jest nieco mniej osobliwy niż roweru szosowego, dlatego też jeździ się nim przyjemniej. Kąty ramy są krótsze, a pozycja rowerzysty bardziej wyprostowana. Rozstaw osi jest dłuższy, a opony większe. Posiada również dłuższą kierownicę, co może być zaskakujące, ponieważ przeznaczony jest głównie na przejażdżki naturalnymi szlakami.

  • Nawierzchnia: żwir, leśne drogi, drogi utwardzone
  • Zastosowanie: wyścigi, wycieczki
  • Wytrzymały i odporny
  • Daje dużo zabawy

ROWERY TRIATHLONOWE

Rowery triathlonowe są bardziej aerodynamiczną wersją rowerów szosowych. Aerodynamika znacznie zmniejsza opór wiatru. Ich główną cechą jest prosta kierownica, agresywny kształt ramy (ostre kąty, niski trzpień i nisko ustawiona kierownica). Ten szczególny kształt ramy zmniejsza wysiłek, jaki podczas jazdy, aby można było zaoszczędzić trochę sił. Im cięższe obręcze kół, tym trudniej jest je skręcać – ale kiedy zaczniesz, da się utrzymać stałą prędkość. Jeśli chcesz mieć prawdziwy aerodynamiczny rower, wybierz węższe felgi.

  • Nawierzchnia: drogi i asfalt
  • Zastosowanie: trening, wyścigi
  • Aerodynamic
  • Agresywna pozycja dla lepszego wyniku

WŁAŚCIWY NAPĘD

Trzy marki są najbardziej znanymi na świecie producentami części do rowerów szosowych: Shimano, SRAM i Campagnolo. Każdy z nich produkuje szeroką gamę układów napędowych, które mogą być używane przez różne typy rowerzystów: wysokiej klasy podzespoły dla zawodników i bardziej przystępne układy dla amatorów (bardzo wysokiej jakości).

Trzeba pamiętać, że cena jest proporcjonalna do jakości. W przypadku niektórych rowerów szosowych biegi automatycznie zmieniają się dzięki elektronicznemu systemowi. Systemy te są zdecydowanie droższe, ale zmieniają zdecydowanie jakość jazdy.

JAKA JEST RÓŻNICA W PRZYPADKU KÓŁ?

Koła, zaraz po ramie, są drugą najważniejszą cechą roweru szosowego podczas zakupu. Ich masa i rotacja ma ogromny wpływ na sposób jazdy roweru. Im są lżejsze, tym większa jest skuteczność podczas hamowania i przyspieszania. Ich konstrukcja również odgrywa dużą rolę: im głębsze obręcze, tym bardziej aerodynamiczne i sztywne koła. Rowery aerodynamiczne są ostatnio bardzo popularne, ale ich specjalne koła bardzo się różnią od tradycyjnych i dają ogromną przewagę na zawodach. Początkujący mogą zacząć od lekkich i sztywnych kół, które jednocześnie są o wiele tańsze.

HAMULCE SZCZĘKOWE CZY HAMULCE TARCZOWE?

Większość rowerów szosowych na wyścigi i drogi asfaltowe jest wyposażona w hamulce szczękowe. Hamulce tarczowe lepiej sprawdzają się na drogach żwirowych i w rowerach crossowych. Mają lepszą zdolność hamowania i są bardzo skuteczne, także przy deszczowej pogodzie.