Bikester - sklep rowerowy online
14 DNI NA ZWROT TOWARU
DARMOWA WYSYŁKA OD 499 ZŁ,-6
Monocykl
Monocykl – coś dla ekspertów w utrzymywaniu równowagi
W porównaniu z monocyklem każdy rower zdaje się mieć konstrukcję skomplikowaną pod względem technicznym. Jeśli zaś chodzi o samą jazdę, jest zupełnie odwrotnie. Wszyscy potrafimy jeździć na rowerze, ale pierwsze próby jazdy na monocyklu wiązałyby się dla każdego z nas z niepowodzeniem. Kto opanował sztukę skręcania, wsiadania i balansowania, ten może rozkoszować się zupełnie wyjątkowymi wrażeniami z jazdy. Do przodu, do tyłu, obrót w miejscu – na monocyklu możliwe jest niemal wszystko. Bardziej bezpośredni i zwrotny niż jakikolwiek rower, a jednak monocykl nie należy do pojazdów o zastosowaniu praktycznym – może za to zarówno małym, jak i dużym zapewnić solidną dawkę emocji związaną z balansowaniem.

Monocykle

0 Artykuł
Niestety ta lista nie zawiera żadnych produktów

Monocykle – czy rower jednokołowy to dobry wybór?

W Polsce widok monocykla często wzbudza jeszcze zaskoczenie, ponieważ jazda na nim kojarzy się z cyrkową sztuczką. Jednak w wielu krajach, np. w USA, na Wyspach Brytyjskich czy w Japonii lub w Niemczech, jest to coraz popularniejszy sposób poruszania się po mieście, wykorzystywany nie tylko w celach rekreacyjnych, ale także do codziennego dojeżdżania do pracy, do szkoły itd.

Monocykle

Co różni rower jednokołowy od dwukołowego?

Na pierwszy rzut oka monocykl wygląda jak połowa roweru – i to ta tylna połowa, bez kierownicy. Jednak różnice, jakie zachodzą między rowerami jednokołowymi, a tradycyjnymi jednośladami, są znacznie większe.

Ponieważ w monocyklu jest tylko jedno koło, musi ono być przygotowane na znoszenie większych obciążeń. Dlatego swoją konstrukcją przypomina solidne koła stosowane np. w jeździe górskiej – ma wzmacniane szprychy i obręcz, a piasta posiada nieruchomą oś.

Ruchoma oś w piastach w rowerach zwykłego typu pozwala na poruszanie się koła i łańcucha podczas zatrzymania pedałowania. Brak tej możliwości sprawia, że koło monocyklu obraca się tylko w czasie poruszania pedałami.

Pedały w rowerach jednokołowych zależnie od przeznaczenia pojazdu mogą mieć gładką powierzchnię lub być pokryte wypustkami poprawiającymi przyczepność podeszwy buta. To drugie rozwiązanie stosowane jest w jeździe w trudniejszym terenie czy we freestyle’u. Problematyczne mogłoby wydawać się zamocowanie widelca w taki sposób, by nie zaburzało obracania pedałami – nie można przecież przymocować go do ramy, bo monocykle nie posiadają ram. Rozwiązano to stosując łożyska – umocowanie widelca do osi nie zapobiega więc swobodnemu obracaniu się koła ani pedałów.

Dobór rozmiaru koła ma znaczenie zarówno dla wzrostu cyklisty, jak i dla rodzaju jazdy i warunków trasy, jakie wybieramy. Im większe koło, tym wyższy powinien być cyklista, jednak da się manipulować tą wartością dzięki możliwość zmiany wysokości siodełka.

Rozmiar koła (w calach) Cyklista Typ jazdy
12, 16, 18 Niskie osoby, dzieci i młodzież Nauka
20 Początkujący, osoby przeciętnego wzrostu i wysokie Nauka, freestyle, gry w zespołach
24 Średni i wysoki poziom zaawansowania, osoby przeciętnego wzrostu i wysokie Freestyle, gry, jazda po terenie górskim, dłuższe trasy
26 Średni i wysoki poziom zaawansowania, osoby przeciętnego wzrostu i wysokie Gry zespołowe, wycieczki i dłuższe trasy
powyżej 29 Wysoki poziom zaawansowania, osoby przeciętnego wzrostu i wysokie Długie trasy

Monocykle z kołami 24-calowymi są nazywane najbardziej uniwersalnymi. Można nimi jeździć na co dzień po mieście, uprawiać freestyle, ale także wybrać się na trudniejszą wyprawę po nierównym, górzystym terenie, po drogach szutrowych czy na dłuższą trasę.

Rower jednokołowy

Oczywiście planując dłuższe wycieczki czy jazdę po nierównej, wyboistej nawierzchni trzeba wziąć pod uwagę swoje bezpieczeństwo i komfort jazdy. Monocykl ma tylko jedno koło, więc powinno ono być przystosowane do jazdy w takich warunkach, na jakie się decydujesz podczas danej wyprawy. Wybierając górskie szlaki warto sprawdzić, czy opona ma przystosowany do trudniejszego podłoża bieżnik oraz czy hamulec jest sprawny. Na takie trasy nadają się jednak głównie większe koła, umożliwiające łatwiejsze pokonywanie przeszkód i zapewniające większą przyczepność do podłoża.

Technika jazdy

Ponieważ monocykle nie mają kierownicy, dla sterowania nimi niezwykle ważna jest równowaga. W przeciwieństwie do roweru dwukołowego konieczne jest zachowanie równowagi nie tylko w płaszczyźnie prawo-lewo, ale również przód-tył.

Równowaga przód-tył

Za jej zachowanie odpowiada modulowanie prędkości obracania się pedałów. Przyspieszanie i zwalnianie pozwala utrzymać wyprostowaną pozycję – nadmierne przechylenie się tułowia w przód lub do tyłu może skutkować wywróceniem się rowerzysty.

Równowaga poprzeczna, czyli prawo-lewo

Aby jechać prosto i nie przewrócić monocyklu ani na prawo, ani na lewo, rowerzyści poruszają się tzw. „wężykiem:, czyli wykonując lekkie ruchy przypominające nieznaczny slalom.

Za prędkość odpowiada nie tylko kadencja pedałowania, ale również wielkość koła. Dlatego w dyscyplinach nastawionych na precyzję wykonania konkretnego tricku monocykliści wybierają nieco mniejsze koła niż do jazdy górskiej czy gier zespołowych.

Dyscypliny jazdy na monocyklach

Zawodnicy poruszający się na jednokołowym rowerze wybierają różne style jazdy. Można wyróżnić kilka dyscyplin o różnym stopniu sformalizowania. Wbrew pozorom na monocyklu wykonuje się rozmaite akrobacje i można na nim pokonywać nawet bardzo trudne trasy z licznymi przeszkodami.

  • MUNI, czyli Mountain Unicycling to jazda monocyklem po terenie górskim,
  • XC, czyli Cross Country obejmuje trasy nieutwardzane i bezdroża,
  • Freestyle – jazda pełna akrobatycznych ewolucji,
  • Street – jazda po mieście, z wykorzystywaniem jako przeszkód elementów miejskiej architektury,
  • Flatland – ewolucje i tricki na płaskim terenie,
  • Trial – skoki i pokonywanie przeszkód.

Monocykle to pojazdy dostarczające wielu emocji. Jazda na nich wydaje się trudna do opanowania, ponieważ wiele osób jest przekonanych, że nie da się jeździć bez kierownicy. Jednak po nauczeniu się podstaw przychodzi czas na szlifowanie techniki i zdobywanie nowych umiejętności oraz pokonywanie coraz trudniejszych tras i podjazdów.

W sklepie Bikester.pl znajdziesz monocykle dziecięce i dla dorosłych. Nasz sprzęt przygotowany jest przez renomowanych producentów i doskonale nadaje się do poruszania się w różnych warunkach. Aby zapewnić sobie lub dziecku bezpieczeństwo nie tylko w czasie nauki, ale podczas każdej jazdy, w Bikester.pl znajdziesz również niezbędne ochraniacze głowy, rąk i nóg oraz elementy wyposażenia, pozwalające podnosić komfort jazdy.