Bikester - sklep rowerowy online
14 DNI NA ZWROT TOWARU
DARMOWA WYSYŁKA OD 499 ZŁ,-6

Fani wyścigów odkryli potencjał innych dróg niż asfalt, odkryli drogi żwirowe, leśne ścieżki i drogi nieutwardzone. Do niedawna te trasy były uczęszczane głównie przez zahartowanych rowerzystów górskich. Coraz większą popularność zyskuje nowe pokolenie wszechstronnych wyścigówek zaprojektowanych tak, aby sprawdziły się w każdych warunkach. Dzięki nieznacznie szerszym oponom i sportowemu stylu rower jest wystarczająco wytrzymały, ale też wystarczają szybko na szosie. Gravele są niezwykle uniwersalne i bardzo atrakcyjne dla fanów ścigania się, ale także dla doświadczonych rowerzystów górskich.

Sądząc po kalendarzu rowerowych wydarzeń i wyścigów, oraz najnowszej linii wielu znanych producentów gravele biorą już udział w wyścigu o pierwsze miejsce. Większość producentów ma co najmniej jeden model gravel w ofercie na ten sezon. Dla wielu różnych zapalonych rowerzystów gravele są właśnie tym, czego szukają. Na kolejnych stronach chcielibyśmy powiedzieć Ci więcej na ich temat i ich cech charakterystycznych.

“Dla nas gravele reprezentują dekompozycję kolarstwa i świadomą decyzję o jeździe na rowerze kiedykolwiek i gdziekolwiek chcesz. To, co dotychczas było poza zasięgiem wielu, jest obecne możliwe, dzięki rosnącej popularności graveli. Jesteśmy głęboko przekonani, że nowy trend doprowadzi do powstania nowego, wytrzymałego segmentu, który zyska wielu entuzjastów zarówno wśród kolarzy szosowych, jak i rowerzystów górskich.”

Stephan Geiß, Manager VOTEC



NOWOCZESNY ROWER GRAVEL

CO SPRAWIA, ŻE ROWER STAJE SIĘ GRAVELEM?

Rowery gravel, zwane również terenowymi i przygodowymi, należą do rodziny rowerów wyścigowych pomimo tego, że świetnie nadają się na off-roady. Najbardziej podobny jest do niego klasyczny cycklocross, przy czym koła graveli są szersze. Rowery wyścigowe czy na długie dystanse również miały wpływ na design graveli, podobnie jak rowery górskie – dzięki nim gravele mają hamulce tarczowe, opony bezdętkowe i wytrzymały napęd. Bez tych cech nie byłoby nowoczesnych rowerów gravel:

  • Wyścigowa pozycja siedząca dla sportowej pozycji na asfalcie i w terenie.
  • Nieco dłuższy rozstaw osi w porównaniu do szosowych rowerów wyścigowych, zazwyczaj hamulce tarczowe i minimalnie profilowane opony o szerokości od 32 mm do 45 mm.
  • W porównaniu do klasycznych crossów, mniej agresywna pozycja siedząca i niższy suport dla większego bezpieczeństwa, wydajności i komfortu na dłuższych dystansach.

Mieszanka nowoczesnych komponentów i drobne różnice w geometrii stworzyły nowy gatunek roweru. Producenci różnie definiowali swoje modele rowerów gravel – niektóre są sportowe, podczas gdy inne zaprojektowane do codziennego użytku. Niektóre nadal są projektowane z myślą o ruchu drogowym i szosie, podczas gdy pozostałe projektowane są do trudnego terenu. To może początkowo Cię zmylić, ale dzięki temu będziesz mógł wybrać dokładnie taki rower, jakiego potrzebujesz.

WARIANTY

Jeśli chcesz sportowego zawodnika, zaprojektowanego z myślą o szybkich okrążeniach, na zmieniających się nawierzchniach powinieneś szukać roweru o małej masie, sportowym siodełku I systemie napędu 1x11. Takie modele mają najczęściej hydrauliczne hamulce tarczowe. Typowym przykładem jest VOTEC VRX.

Jeśli potrzebujesz roweru wygodnego i wydajnego nawet po wielu godzinach jazdy, większa ilość biegów jest konieczna. Roweru z napędem 2x11 i wygodną sportową pozycją siedzącą przeznaczone są dla długich tras. W zależności od rodzaju tras powinieneś wybrać odpowiednią szerokość opon.

Jeśli chcesz korzystać z roweru gravel na asfalcie potrzebujesz modelu z dołączonymi błotnikami lub osłonkami, ewentualnie takiego, który pozwala na ich zamontowanie. Kilku producentów montuje je już w standardzie. Wystarczająca przestrzeń dla błotników w połączeniu z oponami 28 mm lub 30 mm jest często standardem dla rowerów gravel.

Jeśli chcesz, aby gravel mógł działać jak sportowiec na co dzień, również jako środek transportu w szybkim ruchu, powinieneś mieć błotniki, bagażnik i oświetlenie. Ważne są też hamulce na ramie i widelcu, prosta technologia i przestrzeń na szersze opony. Niektórzy producenci oferują w pełni wyposażone gravele w standardzie do codziennego użytku.

POCZĄTKI

Podobnie jak wiele rowerowych trenów, obecny trend na rowery gravel ma swój początek w USA. Tam, na początku roku 2000 został rozwinięty sektor długodystansowych rowerów wyścigowych. Gravele powstały bardziej z potrzeby i chęci odkrywania tras żwirowych i terenów przy szosie i były koniecznością niż pragnieniem. Dłuższe przejazdy żwirowymi drogami były niemal nieuniknione na terenie Stanów Zjednoczonych, kiedy chciano się trzymać rzadziej uczęszczanych dróg. Od szos do tras żwirowych rowery szosowe były regularnie przeciążane. Dzisiaj amerykańska scena przeżywa prawdziwy boom długodystansowych zawodów i imprez dla graveli, gdzie tysiące cyklistów przemierza kilkaset kilometrów tras. To, co kiedyś było niszowe, dziś wychodzi na prowadzenie w rankingach popularności w rowerowym świecie.


DESIGN ROWERÓW GRAVEL

SZCZEGÓŁY TECHNICZNE ROWERÓW GRAVEL

Oprócz sposobu jazdy, pozycji siedzącej i możliwości założenia grubszych opon, jest kilka ważnych dodatkowych aspektów, które wyróżniają rowery gravel. Przede wszystkim musi być lekki, stabilny oraz wygodny.

  • Im lżejsze koła, tym szybszy rower
  • Ponieważ są one przeznaczone na off-road i drogi asfaltowe, gravele zostały zaprojektowane tak, aby zrównoważyć wszystkie najważniejsze cechy
  • W przeciwieństwie do rowerów górskich rowery gravel oferują różną amortyzację w zależności od nawierzchni. Gravele zapewniają gładką jazdę po asfalcie i szybką reakcję na nierównych drogach

RAMA & WIDELEC

Rama zwykle jest karbonowa lub aluminiowa. Oba materiały zapewniają bardzo stabilne i lekkie ramy. Ramy karbonowe są lżejsze, ale aluminiowe są bardziej preferowane do rowerów, ze względu na niską cenę. Prawie wszyscy producenci używają widelców karbonowych, ponieważ są one bardzo lekkie, stabilne i dobrze tłumią. Z tych samych powodów droższe modele mają karbonową kierownicę i wsporniki podsiodłowe.

HAMULCE TARCZOWE

Drugą kluczową cechą rowerów gravel jest hamulec tarczowy. Znacznie lepsza efektywność hamowania dopełnia pracę, jaką wkłada serce roweru, czyli rama i widelec, nawet przy niższej wadze hamulców. W przypadku tańszych modeli często używane są mechaniczne lub półmechaniczne hamulce tarczowe, które oferują również dużą siłę hamowania niezależnie od warunków.

KOŁA

Odkąd felgi nie są niezbędne do hamowania, producenci mają większe pole manewru i tworzą lekkie felgi wykonane z aluminium i włókien węglowych. Typowe rowery gravel mają również szersze obręcze, które pozwalają osadzić oponę solidnie i bezpiecznie. Średnica 12 mm standardowej osi zamiast tradycyjnych 5 mm szybkozamykaczy zapewnia dużą stabilność podwozia i kół bez zwiększania wagi rzeczywistej.

OPONY

Najbardziej znaczącą cechą rowerów gravel są opony, które mają szerokość do 45 mm, ale nie mają typowego, chropowatego profilu. Rosnący wybór opon szybko toczonych jest kluczowym czynnikiem prowadzącym do sukcesu rowerów gravel. Szeroko są również stosowane opony bezdętkowe, które zwiększają bezpieczeństwo i polepszają toczenie.

NAPĘD

Aby rower sprawdzał się na różnych trasach, niezbędny jest szeroki zakres przerzutek. Modele rowerów gravel są dostępne z różnymi kombinacjami korb (50/34) lub zębatek krzyżowych (46/36), które są połączone z bardzo szerokim zakresem piast. Coraz więcej jest prostych napędów 1x11, które nie mają przerzutek, tylko dźwignię przesunięcia i tylko jeden pierścień kasety z maksymalnie 42 zębami. Napędy 1x11 mają tę zaletę, że są proste i lekkie.


RADA DOTYCZĄCA KONWERSJI

SPRAW, ABY TWÓJ ROWER BYŁ JAK GRAVEL

Dla tych, którzy mają lekki rower szosowy lub amortyzowany MTB, trudno będzie znaleźć złoty środek, aby przekształcić go w rower typu gravel. Jednakże jeśli masz już rower szosowy, w którym można zamontować większe opony lub cyklocrossa, możesz poprawić dzięki temu potencjał swojego roweru niewielkim wkładem.

SZERSZE, NISKOPROFILOWE OPONY

Często możliwe jest założenie szerszych opon na rowery szosowe. 30-40 mm szerokości i lekki bieżnik zapewnią z większą powierzchnię styku, wyższy komfort, lepszą trakcję i większe rezerwy bezpieczeństwa. Te kilka dodatkowych milimetrów różnicy względem klasycznej szosowej konfiguracji zapewnia jednak zauważalnie inne wrażenia z jazdy. Kolarze, którzy mają ochotę pobawić się na szosie i w terenie, powinni zdecydować się na opony gravelowe.

WIĘKSZY ZAKRES - WIĘKSZE MOŻLIWOŚCI NAPĘDU

Z dala od asfaltowych szos kuszą strome podjazdy, na których możemy testować granice możliwości normalnych szosówek. W celu zoptymalizowania napędu zalecamy kasety szerokozakresowe, czyli takie z możliwie największą liczbą zębatek (11 biegów) oraz z możliwie największą liczbą zębów. Największa zębatka powinna mieć co najmniej 32 zęby, ale oczywiście im więcej, tym lepiej.

SYSTEMY BEZDĘTKOWE ZAMIAST WYSOKOCIŚNIENIOWYCH

Za pomocą zestawów konwersyjnych możemy łatwo pozbyć się dętki z opony. Wiele opon jest już przygotowanych do przekształcenia na system bezdętkowy, co dodatkowo ułatwi całą operację. Taka zmiana zapewnia większą odporność na przebicia przy niższym ciśnieniu powietrza i oporze toczenia. Do przekształcenia opony w system bezdętkowy potrzebny nam będzie zestaw bezdętkowy wraz z odpowiednią obręczą, opona typu "tubeless-ready", środek uszczelniający, miarka, taśma do obręczy i wentyl.

WYGODA Z KAŻDEJ STRONY

Zapewnij sobie większą wygodę na szutrowych drogach i w cięższym terenie, wymieniając owijkę na kierownicy lub siodełko szosowe na bardziej odpowiedni model.