Bikester - sklep rowerowy online
14 DNI NA ZWROT TOWARU
DARMOWA WYSYŁKA OD 499 ZŁ,-6
Rowery Freeride i Downhill
Rowery Freeride i Downhill – 100% wrażeń przy zjeździe
Skaliste zbocza, strome ścieżki z korzeniami drzew, duże skoki i nieograniczona prędkość – zjazdy, które dla innych rowerów mogą być próbą wytrzymałości, dla profesjonalnego sprzętu do freeride'u i downhillu są zwykłą igraszką. Precyzyjnie regulowany amortyzator skokiem wynoszącym 180–230 mm z przodu i z tyłu oraz długa, płaska geometria umożliwiają poruszanie się po najtrudniejszych trasach zjazdowych świata, o których do tej pory nawet nie myślałeś. Do skutecznych ram z karbonu lub aluminium dopasowane jest też wyposażenie tego rodzaju rowerów. Amortyzowane widelce o długim skoku, agresywne hamulce z dużymi tarczami, szeroka i krótka kierownica, napęd z jedną zębatką i prowadnicą łańcucha, a przede wszystkim solidne koła 27,5" lub 26" z szerokimi felgami i oponami są standardem w dobrze wyposażonych rowerach downhillowych i freeride'owych.

Rowery Freeride i Downhill Full

0 Artykuł
Niestety ta lista nie zawiera żadnych produktów

Rowery downhill i freeride – oferta sklepu Bikester.pl

Rower downhill

W ofercie sklepu Bikester.pl znajdziesz rowery do jazdy rekreacyjnej, ale także do uprawiania wyczynowych rodzajów kolarstwa, w tym górskiego. Najpopularniejsze rodzaje kolarstwa górskiego, to:

  • MTB,
  • Country cross,
  • Downhill,
  • Freeride,
  • Dual slalom,
  • Four cross.

Specyficzny rodzaj jazdy cechuje szczególnie downhill (zwany skrótowo DH) oraz freeride – pod pewnymi względami te dwie dyscypliny są do siebie podobne, a na pewno wymagają specjalnego przygotowania oraz sprzętu doskonałej jakości.

Jaki rower na downhill?

W jeździe downhill liczą się przede wszystkim dwie wartości – wytrzymałość i szybkość. DH polega na indywidualnych zjazdach na czas w dół stromych stoków górskich, z reguły porośniętych lasem. Rowerzysta napotyka więc mnóstwo przeszkód, takich jak: wyboje, wystające korzenie, zwężenia czy kamienie. Niekiedy na trasie przygotowywane są także specjalne występy (tzw. dropy), które zmuszają do wykonania skoku. Mniej doświadczeni zawodnicy lub ci, którzy niefortunnie zaczną lub zakończą skok, często doznają licznych upadków, czasem o bardzo przykrych konsekwencjach.

Pierwsze zawody zjazdowe odbyły się 1976 roku, przy czym zwycięzcą został jedyny zawodnik, który zdołał dojechać do mety. Pierwsze jazdy odbywały się na rowerach niezupełnie przystosowanych do tak trudnych warunków – dopiero w latach 90. XX wieku zaczęto produkować rowery z amortyzowanymi sztycami oraz specjalnie zaprojektowanymi ramami. Pojawienie się hamulców tarczowych pozwoliło podnieść bezpieczeństwo jazdy dzięki możliwości modulowania siły hamowania i zwiększeniu jej skuteczności.

Obecnie każdy rower downhill jest specjalnie przygotowywany, tak by zapewniać zawodnikom możliwie najlepsze warunki, bezpieczną jazdę i niezbędną odporność na liczne wstrząsy i obciążenia. Do tego potrzeba przede wszystkim dobrej jakości materiałów, ale także nieco odmiennej geometrii ramy, niż w innych modelach rowerów do jazdy górskiej.

Na co należy zwrócić uwagę, wybierając rower downhill?

  • Baza kół – w rowerach DH zauważalna jest większa odległość między osiami kół przedniego i tylnego.
  • Geometria ramy – to kwestia kluczowa. Rower downhill cechuje się odmiennym układem ramy, pozwalającym przyjąć wygodną pozycję, umożliwiającą efektywniejszą jazdę i większą kontrolę nad rowerem. Górna rura ramy w rowerach DH jest dość krótka, co pozwala na wygodną jazdę – zmniejsza to wydajność pedałowania, jednak w zjazdach nie jest to wartość najważniejsza. Ważny jest także kąt rury podsiodłowej, w rowerach downhillowych jest on najmniejszy i wynosi ok. 70 stopni. Pozwala to na wygodne zjeżdżanie i umożliwia pozostawanie w siodełku nawet przy bardzo stromych zjazdach.
  • Rozmiar ramy – ważne jest dopasowanie nie tylko ze względu na wzrost rowerzysty, ale również do stylu jazdy. Generalnie przyjmuje się proporcję, że jeśli jazda jest spokojna i unika gwałtownych zmian kierunku czy nachylenia trasy, tym większy może być rower. Rura podsiodłowa może być wtedy znacznie dłuższa – jej długość wyznacza rozmiar ramy.
  • Amortyzacja – w rowerach downhillowych ma ona kluczowe znaczenie, ponieważ trasy cechują się wysoką trudnością, są wyboiste i pełne wyrw. Z reguły w rowerach DH stosowana jest amortyzacja olejowo-sprężynowa, chociaż często wybierane jest także medium powietrzne, ponieważ rozwiązanie to pozwala nieco zredukować wagę roweru. Ważny jest zakres skoku – 170 mm to minimum, spotyka się modele o skoku 203 mm, a niekiedy nawet 300 mm.
  • Hamulce – standardem w jeździe DH są hamulce tarczowe – dają one najwyższą skuteczność przy dużych prędkościach, jakie rower osiąga w czasie stromego zjazdu. Im większa średnica tarcz hamulcowych, tym większa siła i skuteczność hamowania.
  • Pedały – jako część napędu mają spore znaczenie. W jeździe tego typu ważna jest możliwość szybkiego zejścia z roweru, tak by zminimalizować konsekwencje zderzenia czy upadku, dlatego rzadziej wybiera się pedały zatrzaskowe. Z kolei aby poprawić przyczepność podeszew buta do powierzchni pedału, pedały platformowe są nieco większe i dodatkowo posiadają wypustki, które poprawiają trzymanie stopy.
Rower freeride

Rower downhill, tak jak rower do jazdy typu freeride, powinien być wytrzymały, jednak często solidność idzie w parze z wagą. Dlatego wielu rowerzystów decyduje się na kompromis między tymi dwoma wartościami, wybierając materiały nieco lżejsze, ale również o trochę niższej wytrzymałości. Oczywiście należy zachować normy zapewniające bezpieczeństwo i nie wybierać materiałów, które w razie silniejszych skoków czy uderzeń mogłyby prowadzić do deformacji czy uszkodzeń sprzętu.

Rower freeride – na co zwrócić uwagę

Freeride jako dyscyplina jest pod wieloma względami podobny do DH, jednak nie jest to styl formalny. W rozgrywkach formalnych mówi się o slopestyle, czyli jeździe po zboczu, i tak jest w rzeczywistości – przy czym naturalne właściwości terenu, takie jak wzniesienia czy stoki, są dodatkowo urozmaicane specjalnie zaprojektowanymi przeszkodami. Rowerzysta ma wówczas do pokonania nie tylko stromy podjazd czy niebezpieczny zjazd, ale również kładki, obiekty do przeskoczenia i inne przeszkody.

Tak jak w przypadku DH, rower freeride wymaga solidnej konstrukcji, która pozwoli rowerzyście pokonać wszystkie utrudnienia trasy i bezpiecznie zakończyć przejazd. Od roweru DH różni się między innymi mniejszą odległością osi obu kół, czyli krótszą bazą kół, oraz mniejszym skokiem zawieszenia – często spotyka się rowery freeride z jednym amortyzatorem, a w downhillu amortyzatory są z reguły na obu kołach. Główka ramy w rowerach freeride jest zamontowana pod bardziej stromym kątem, co pozwala poprawić zwrotność roweru zwłaszcza w trudnych przejazdach, wymagających doskonałego opanowania jednośladu.

W sklepie Bikseter.pl znajdziesz rower freeride z obu popularnych odmian:

  • Hardtail – wyposażony w prostsze zawieszenie (sztywną ramę), cechujący się niższą wagą, bardziej zwrotny i uniwersalny,
  • Full suspension – posiada pełne zawieszenie, dzięki czemu umożliwia pokonywanie trudnych podjazdów i zjazdów przy większej prędkości, jednak jest cięższy.

Wybierając rower freeride czy do jazdy downhillowej warto kierować się swoim komfortem oraz bezpieczeństwem, jakie zapewnia dobrej jakości sprzęt. Osoby początkujące nie muszą zaczynać od ciężkich i nieco trudniejszych w prowadzeniu „fulli”. Zaczynając swoje próby z DH czy freeridem od hardtaila można stopniowo przyzwyczajać się do jego specyfiki, a stopniując trudność tras można doskonalić swoją technikę.

Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na trudnych zjazdach polecamy także wybór kasku do jazdy downhillowej, przypominającego kask motocyklowy. Zabudowana konstrukcja chroni nie tylko skalp, ale również potylicę, część karku, skronie oraz szczękę, dzięki czemu nawet poważne upadki mogą mieć mniejsze konsekwencje.

W sklepie Bikester.pl znajdziesz rowery zarówno do jazdy downhill, jak i do mniej formalnego stylu freeride. Nasze rowery przygotowane są z doskonałych materiałów – lżejszego aluminium lub wytrzymałej stali chromowo-molibdenowej. Wszystkie elementy wyposażenia roweru przygotowywane są z myślą o trudnych warunkach, jakie panują na trasach tego typu. Dzięki temu możesz liczyć na swój jednoślad. Nasz sklep zapewnia doskonałej jakości sprzęt od liderów branży. Znajdziesz tu zarówno rowery, jak i poszczególne części osprzętu.