Bikester - sklep rowerowy online
14 DNI NA ZWROT TOWARU
DARMOWA WYSYŁKA OD 499 ZŁ,-6

AKUMULATORY DO E-ROWERÓW

AKUMULATORY DO E-ROWERÓW

PRZEWODNIK PO E-ROWERACH: AKUMULATORY - NAJCZĘSTSZE PYTANIA, KOSZTY ŁADOWANIA, ZASIĘG ITP

Aby przyjemność z jazdy na rowerze elektrycznym nie skończyła się zbyt szybko, musimy zadbać o naładowanie akumulatora. Akumulator może być zainstalowany wewnątrz głównej ramy lub też na bagażniku rowerowym. W rowerach elektrycznych najczęściej stosuje się akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion) a ich wielkość, masa, wydajność, cena i systemy zarządzania różnią się w zależności od producenta i modelu. Taki akumulator można w wygodny sposób naładować w domowym lub garażowym gniazdku elektrycznym. Pełne naładowanie pustego akumulatora na ogół zajmuje od 2 do 5 godzin.

Wiesz już, jaką baterię potrzebujesz? Tutaj dostaniesz odpowiednią baterię do swojego e-roweru..
Tutaj przejdziesz do baterii Bosch do rowerów elektrycznych.

PRZEWODNIK PO E-ROWERACH: AKUMULATORY - NAJCZĘSTSZE PYTANIA, KOSZTY ŁADOWANIA, ZASIĘG ITP

Aby przyjemność z jazdy na rowerze elektrycznym nie skończyła się zbyt szybko, musimy zadbać o naładowanie akumulatora. Akumulator może być zainstalowany wewnątrz głównej ramy lub też na bagażniku rowerowym. W rowerach elektrycznych najczęściej stosuje się akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion) a ich wielkość, masa, wydajność, cena i systemy zarządzania różnią się w zależności od producenta i modelu. Taki akumulator można w wygodny sposób naładować w domowym lub garażowym gniazdku elektrycznym. Pełne naładowanie pustego akumulatora na ogół zajmuje od 2 do 5 godzin.

Wiesz już, jaką baterię potrzebujesz? Tutaj dostaniesz odpowiednią baterię do swojego e-roweru.
Tutaj przejdziesz do baterii Bosch do rowerów elektrycznych.


CO NALEŻY WIEDZIEĆ O AKUMULATORZE W ROWERZE ELEKTRYCZNYM?

NAŁADUJ, WŁĄCZ I RUSZAJ W DROGĘ

Przed rozpoczęciem jazdy należy naładować akumulator. W zależności od modelu można go zdjąć z roweru, aby móc go w prosty i łatwy sposób naładować w domowym gniazdku. Aby możliwe było korzystanie z energii z akumulatora w większości przypadków konieczne jest jego włączenie za pomocą odpowiedniego przycisku lub przełącznika. Po włączeniu wskaźnik ładowania powinien zostać podświetlony na akumulatorze lub w pobliżu włącznika. W razie potrzeby zawsze można odwołać się do instrukcji producenta konkretnego modelu, która zawiera wszelkie specjalistyczne dane i informacje na temat akumulatora oraz wskaźnika ładowania. Teraz wystarczy tylko umościć się wygodnie na siodełku, włączyć wyświetlacz, wybrać poziom wspomagania i tryb jazdy i... gotowe! Możemy ruszać!

KLUCZOWA WARTOŚĆ: MOC AKUMULATORA W WATOGODZINACH (WH)

Najważniejszą cechą, na podstawie której możemy konstruktywnie porównać różne modele akumulatorów jest wydajność energii, podawana zazwyczaj w watogodzinach (Wh). Im wyższa będzie ta wartość, tym większą odległość będziemy mogli pokonać na jednym ładowaniu (tj. tym większy będzie zasięg akumulatora). Moc akumulatorów na ogół mieści się w zakresie od 250 do 600 Wh. Jednakże wyższa pojemność może również oznaczać, że ten sam akumulator tej samej marki będzie cięższy. Często już nazwa modelu akumulatora zdradza jego moc, a ponadto ta wartość jest wskazana również bezpośrednio na akumulatorze. Obudowa akumulatora zawiera również informacje na temat napięcia (V) oraz pojemności w amperogodzinach (Ah). Jeśli pomnożymy obie te wartości otrzymamy dokładką wartość pojemności w watogodzinach.

ILE KOSZTUJE PEŁNE NAŁADOWANIE AKUMULATORA?

Aby móc wykorzystać pełny potencjał systemu wspomagania pedałowania w rowerze elektrycznym, najlepiej jest doładowywać akumulator po każdej przejażdżce. Koszty energii zależą od pojemności danego modelu, częstotliwości ładowania oraz oczywiście od indywidualnej taryfy lokalnego dostawcy prądu. Pojemność nowoczesnych akumulatorów przeważnie mieści się w zakresie od 250 do 600 Wh. Obecnie w 2018 roku średnia cena kilowatogodziny w Polsce wynosi 0,55 zł. Na tej podstawie możemy obliczyć koszty energii dla jednego pełnego cyklu ładowania:

Moc akumulatora Koszty energii dla pełnego cyklu ładowania Koszt energii na 500 cykli ładowania Koszty energii na 1000 cykli ładowania
300 Wh 0,16 zł 82,5 zł 165 zł
400 Wh 0,22 zł 110 zł 220 zł
500 Wh 0,27 zł 137,5 zł 275 zł
600 Wh 0,33 zł 165 zł 330 zł

CO ZROBIĆ, GDY ROZŁADUJE SIĘ NAM AKUMULATOR W DRODZE?

Jeśli zaplanowaliśmy dalszą wycieczkę na naszym ukochanym e-rowerze, powinniśmy zabrać ze sobą zapasowy akumulator lub sprawdzić wcześniej, czy na naszej trasie znajdują się jakieś stacje, na których możemy naładować akumulator. Oczywiście na rowerze elektrycznym możemy jechać bez wspomagania silnika. Jeśli jednak nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni, wówczas jadąc z dodatkowym obciążeniem w postaci silnika i akumulatora możemy mieć wrażenie, że jedziemy ze wciśniętą dźwignią hamulca. Mimo tych niedogodności wciąż możemy poruszać się na e-rowerze i dojechać do następnej stacji ładowania.

JAKA JEST ŻYWOTNOŚĆ AKUMULATORA?

Niestety żywotność akumulatora nie jest wieczna. Wiele marek podaje orientacyjną liczbę 1000 cykli ładowania, lecz jest ona obliczana na podstawie założenia, iż każde ładowanie odbywa się przy całkowicie pustym akumulatorze, co w praktyce zdarza się bardzo rzadko. To z kolei powinno oznaczać, iż będziemy mogli ładować akumulator o wiele częściej niż 1000 razy zanim w końcu przestanie działać. W miarę upływu czasu maksymalny zasięg na w pełni naładowanym akumulatorze naturalnie będzie się stopniowo zmniejszać. W takim przypadku najlepiej zakupić zapasowy akumulator, by przygotować się na ewentualne problemy z zasięgiem. W zależności od producenta, użytkowania i tego, jak obchodzimy się z naszym akumulatorem, może nam on posłużyć od 2 do 5 lat, a po tym czasie powinien zostać należycie zutylizowany.

Jak wydłużyć żywotność akumulatora?

  • Przechowuj akumulator w suchym miejscu, w temperaturze od 0 do 20 stopni,
  • Nie zostawiaj roweru elektrycznego w mocno nasłonecznionym miejscu, ani
  • Na zewnątrz, gdy temperatura spada poniżej zera,
  • Używaj wyłącznie ładowarki od producenta,
  • Jeśli jest to możliwe, ładuj akumulator po każdej jeździe,
  • "Resetowanie" akumulatora: na początku warto kilka razy (3-5) doprowadzić do całkowitego wyczerpania akumulatora, aby móc wykorzystać jego pełny potencjał w dalszej perspektywie,
  • Po "zresetowaniu" należy unikać całkowitego rozładowania akumulatora,
  • Ładuj akumulator przynajmniej raz na 6 miesięcy,
  • Optymalny poziom akumulatora na czas przechowywania to 30-70%,
  • Zimą zdejmowany akumulator należy przechowywać w pomieszczeniu i zamocować go ponownie chwilę przez rozpoczęciem jazdy,
  • Nigdy nie należy zanurzać akumulatora w wodzie ani wystawiać na działanie mocnego strumienia wody,
  • Należy regularnie usuwać brud z akumulatora za pomocą wilgotnej ściereczki,
  • Należy dbać o czystość styków.

JAK DALEKO MOŻNA ZAJECHAĆ NA W PEŁNI NAŁADOWANYM AKUMULATORZE?

Czy na jednym ładowaniu akumulatora mogę przejechać 50 km czy też pozwoli on na pokonanie większej odległości, np. 120 km? Wybierając rower elektryczny większość ludzi ogromną wagę przykłada właśnie do zasięgu. Dlatego też producenci starają się określać tę wartość możliwe najbardziej realistycznie, podając maksymalną odległość, jaką można pokonać na w pełni naładowanej baterii. Nie warto jednak zbytnio się przejmować, jeśli nie uda nam się pokonać określonego dystansu.

    Maksymalny zasięg rowerów elektrycznych zależy bowiem od wielu różnych czynników, takich jak:

  • Pojemność akumulatora (300 lub 500 Wh)
  • Silnik
  • Waga rowerzysty
  • Wybrany poziom wspomagania (np. Eco, Tour, Sport, Turbo)
  • Wiatr (jazda pod wiatr, jazd z wiatrem)
  • Częstotliwość ponownego ruszania
  • Teren (droga utwardzona lub nie)
  • Częstotliwość i długość podjazdów
  • Rodzaj roweru
  • Pozycja na rowerze
  • Bieżnik opon
  • Kadencja
  • Wydajne stosowanie przełożeń
  • Podłączone urządzenia elektroniczne, np. oświetlenie, komputer pokładowy
  • Wiek i sposób użytkowania akumulatora

Biorąc pod uwagę tak wiele zmiennych to zrozumiałe, iż bardzo ciężko jest precyzyjnie i jednoznacznie określić dokładny zasięg akumulatora. Ciekawe informacje na ten temat możemy znaleźć na stronie firmy Bosch, która produkuje napędy elektryczne. Możemy tam znaleźć specjalny kalkulator zasięgu, który uwzględnia prawie wszystkie z wymienionych czynników. W kilku zaledwie krokach możemy ustalić, jakie odległości może pokonywać rower wyposażony w dany model akumulatora/silnika.

JAK ZWIĘKSZYĆ ZASIĘG AKUMULATORA?

Jak już wspomnieliśmy w poprzedniej części faktyczny zasięg roweru elektrycznego jest uzależniony od wielu czynników. Są jednak sposoby na to, abyśmy samodzielnie zwiększyli zasięg, jaki możemy pokonać na jednym ładowaniu akumulatora. Oto kilka rad, jak to zrobić:

  • Korzystaj z najwyższego poziomu wspomagania tylko na podjazdach i przy ruszaniu,
  • Ruszaj na niższym biegu i stopniowo przełączaj się kolejno na wyższe biegi przy przyspieszaniu,
  • Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach, jeśli będzie zbyt niskie opór toczenia będzie zbyt wysoki,
  • Koryguj swoją pozycję podczas jazdy, ponieważ czasem drobna regulacja wysokości siodełka może zmniejszyć opór powietrza,
  • Unikaj używania wysokich biegów na zjazdach, kolejno redukuj biegi jeden po drugim,
  • Unikaj dodatkowego obciążenia. Każdy dodatkowy kilogram w postaci np. bagażu będzie skutkować większym zużyciem energii,
  • Jeździj w sposób pro-aktywny, efektywniej używaj hamulców i delikatniej przyspieszaj,
  • Korzystaj z dróg utwardzonych i unikaj wybojów i dziur,
  • Jeśli to możliwe przekraczaj prędkość 25 km/h, ponieważ wtedy wspomaganie elektryczne zostaje odcięte (w przypadku modeli typu Pedelec).