Rowery Cyclocross
0 ArtykułCyclocross – definicja
Cyclo-cross, czyli kolarstwo przełajowe jest dyscypliną rowerową, która w skuteczny sposób łączy popularne cross-country z kolarstwem szosowym. Cyclo-cross wywodzi się z Belgii, gdzie uznawany jest za jeden ze sportów narodowych. Oprócz Belgii, zawody z kolarstwa przełajowego popularne są w Holandii, Francji, Czechach i Stanach Zjednoczonych. Formuła cyclo-cross jest bardzo widowiskowa. Zawodnicy zmagają się ze stosunkowo krótkimi trasami, których cechą charakterystyczną są technicznie trudne odcinki, które niekiedy zmuszają uczestników do przenoszenia roweru ponad przeszkodami. Całości towarzyszy nieodłączny duch rywalizacji, który sprawia że ta dyscyplina jest tak widowiskowa dla osób postronnych. Nietypowy zdaje się być także sam sezon, w jakim odbywają się oficjalne imprezy – punktowane w klasyfikacjach generalnych zawody mają miejsce w okresie od września do lutego. Cyclocross traktowany jest więc często jako uzupełnienie treningu dla kolarzy szosowych, którzy chcą urozmaicić swoje treningi tlenowe zimą.
Rowery cyclocross
Rowery przeznaczone do uprawiania kolarstwa przełajowego przypominają z wyglądu klasyczny pojazd szosowy. Bazowy komponent – rama – różni się jedynie kilkoma kosmetycznymi poprawkami, z których najważniejszą jest baza kół. To właśnie koła są największym wyróżnikiem roweru przełajowego. O ile rozmiar obręczy 28” jest dokładnie taki sam jak w szosie, opony różnią się znacznie. Ich maksymalna szerokość (dopuszczalna w oficjalnych zawodach) wynosi 33mm. Ponadto, inny jest też bieżnik, który w rowerze przełajowym jest zdecydowanie bardziej agresywny.
Kolejną różnicą, która dostrzegalna jest już na pierwszy rzut oka są hamulce. Ze względu na czynniki, jakie występują na trasach cyclo-cross (takie jak błoto czy szuter), klasyczne hamulce Cantilever, powszechnie występujące w rowerach szosowych po prostu się nie sprawdzają. Przy konstrukcjach przełajowych w ich miejsce przewidziano rozwiązanie zapożyczone z rowerów MTB – hamulce tarczowe. Zarówno te mechaniczne (na linkę), jak i hydrauliczne (działające za pomocą specjalnego płynu i preferowane przez zawodowców) są dużo bardziej skuteczne w obliczu błota czy nawet zwykłej wilgoci.
Ostatnim wyróżnikiem, jaki wyróżnia się w rowerze przełajowym na tle szosowego, są przełożenia. Charakterystyka jazdy w przełajach nie wymaga od zawodników skrajnie dużych prędkości, dzięki czemu nie ma potrzeby zastosowania największych przełożeń. Aktualnie firma SRAM proponuje rozwiązanie polegające na zastosowaniu jednej zębatki z przodu, co całkowicie eliminuje przednią przerzutkę.
Cechy charakterystyczne rowerów przełajowych
Rowery cyclocross, niezależnie od różnic w konstrukcji, mają jedną, wspólną cechę – są ponadprzeciętnie wytrzymałe. Jednym z podstawowych wyróżników każdej trasy przełajowej są relatywnie duże obciążenia, na jakie narażeni są zawodnicy i ich pojazdy. Pokonywanie schodów, płotków czy ostrych zakrętów w trudnym terenie testuje współczesne rowery do granic wytrzymałości. Rowery przełajowe stanowią więc dobry przykład udanego kompromisu pomiędzy niską wagą, a wytrzymałością produktu.
Ponadto, analizując wszystkie słabe i mocne strony rowerów cyclocross nie sposób oprzeć się wrażeniu, że jest to pojazd niezwykle uniwersalny. Dzięki zapożyczeniom z szosy, otrzymujemy ergonomię, która pozwala nam skutecznie się przemieszczać nawet na dalszych dystansach. Z kolei zastosowanie szerszej opony i hamulców tarczowych sprawia, że na rowerze przełajowym nie jesteśmy ograniczeni jedynie do równego asfaltu. Możemy z powodzeniem zjechać na leśną ścieżkę, czy pokonać pokaźnych rozmiarów krawężnik w centrum miasta. Zapraszamy do zapoznania się z szeroką ofertą rowerów crossowych, jaka dostępna jest na stronie Bikester.pl