Hamulce rowerowe

(995 Produkty)

  Marka

Wybrany:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Cena (zł)

  • -
    Wznów

  Opinie klientów

Wybrany:
SORTUJ
Strona1z
18
 
SORTUJ
Strona1z
18

Hamulce rowerowe dobrane do warunków jazdy

Hamulce są niezwykle ważnym elementem wyposażenia roweru, ponieważ zapewniają bezpieczeństwo rowerzyście. Ich prawidłowe funkcjonowanie bezpośrednio wpływa także na komfort jazdy. Najpopularniejsze rodzaje hamulców rowerowych to:

  • V-brake,
  • Dual Pivot,
  • Szczękowe hydrauliczne,
  • U-brake,
  • Cantilever,
  • Rolkowe,
  • Tarczowe – mechaniczne i hydrauliczne,
  • Torpedo (w pedałach).
Hamulce rowerowe powinny być dopasowane do rodzaju jazdy, jaki wybierasz. Inny typ hamulców powinien znaleźć się w rowerach szosowych, innych w trekkingowych. Dzięki dobraniu ich do rodzaju roweru i sposobu jazdy możesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo.

Popularne rodzaje hamulców rowerowych – wady i zalety

Hamulce szczękowe

Hamulce V-Brake

Jednym z najpopularniejszych rodzajów hamulców rowerowych są hamulce V-brake. Ich nazwa wzięła się od kształtu, jaki przybierają ramiona hamulca po zaciśnięciu się klocków hamulcowych na obręczy koła – przypominają one wtedy literę V. W hamulcach typu V-brake mamy do czynienia z linką hamulcową, która powoduje zaciśnięcie się klocków hamulcowych.

Zalety:

  • Dobra siła hamowania
  • Niska cena
  • Łatwa naprawa w trasie
  • Lekkość

Wady:

  • Gorsza jakość hamowania w trudnych warunkach pogodowych (deszcz, śnieg, błoto)
  • Zużywanie się obręczy (co oznacza obniżenie jakości hamowania)

Hamulce v-brake zapewniają dobrą siłę hamowania, jednak nie nadają się do rowerów zjazdowych i szosowych. Są najczęściej stosowane w rowerach MTB, trekkingowych i miejskich, głównie do jazdy rekreacyjnej i amatorskiej.

Hamulce Dual Pivot

Podobnie jak w przypadku hamulców V-brake, montuje się je na piwocie, jednak w nieco odmienny sposób, bez ryzyka wyginania się widełek. Cechuje je większa aerodynamika, pozwalająca także na większą precyzję używania hamulców. Sam mechanizm hamowania również wykorzystuje klocki hamulcowe, które są dociskane do obręczy po naciągnięciu linki hamulcowej.

Zalety:

  • Dobra siła hamowania
  • Niska cena
  • Możliwość modulacji hamowania
  • Lekkość

Wady:

  • Skomplikowana naprawa, zwłaszcza w trasie
  • Gorsza jakość hamowania w trudnych warunkach pogodowych
  • Zużywanie się obręczy

Hamulce Dual Pivot często instalowane są w rowerach szosowych, w których ze względu na węższą oponę i obręcz oraz na delikatniejszą ramę lepiej sprawdza się modulacja hamowania.

Hamulce szczękowe hydrauliczne

Zasada ich działania jest podobna, jak w hamulcach V-brake – klocki hamulcowe zaciskają się na obręczy. Jednak zamiast stalowej linki, której naciągnięcie zmusza klocki do zaciśnięcia się, w hamulcach hydraulicznych używany jest płyn hamulcowy. Dlatego są one znacznie mocniejsze.

Zalety:

  • Bardzo dobra siła hamowania

Wady:

  • Trudno samodzielnie je naprawić w trasie
  • Zużywanie się obręczy
  • Większy ciężar
  • Wyższa cena

Hydrauliczne hamulce szczękowe spotyka się często w rowerach trekkingowych, ale także w rowerach typu tandem. Rzadziej w rowerach górskich.

Hamulce u-brake

To również hamulce szczękowe, ale za hamowanie odpowiada linka hamulcowa. Ściąga ona szczęki, dociskając klocki do obręczy. Niegdyś dość popularne zwłaszcza w rowerach BMX, obecnie wypierane przez nowsze typy.

Zalety:

  • Niska cena
  • Prosta budowa i serwis

Wady:

  • Niska skuteczność hamowania
  • za dostępność na rynku

Hamulce cantilever

Tego rodzaju hamulce były kiedyś bardzo popularne w wielu rodzajach rowerów, obecnie wypierają je hamulce typu v-brake. Wyróżnia je nietypowe połączenie ramion linką przymocowaną do kowadełka. Do kowadełka przyłączona jest właściwa linka naciągająca, której napięcie powoduje hamowanie.

Zalety:

  • Prosta budowa i serwis
  • Niska cena

Wady:

  • Niższa siła hamowania
  • Znaczne obniżenie jakości hamowania w trudnych warunkach pogodowych

Obecnie hamulce cantilever stosowane są raczej w tanich rowerach miejskich, nadających się do jazdy rekreacyjnej i amatorskiej. Ze względu na słabą siłę hamowania nie są polecane przy szybkiej jeździe czy na trudniejszych trasach.

Brak odporności na warunki pogodowe ma duże znaczenie, jeśli decydujesz się na długą trasę lub często jeździsz rowerem bez względu na warunki atmosferyczne. Jeśli jednak rzadko korzystasz z roweru w czasie niepogody, hamulce v-brake czy Dual Pivot również będą się doskonale sprawdzać.

Hamulce rolkowe

Jest to dość popularne rozwiązanie w rowerach miejskich – mechanizm hamowania polega na dociskaniu się rolek do powierzchni bębna. Przy bębnie zainstalowany jest radiator, który odpowiada za odprowadzanie ciepła z wnętrza hamulca – przy takim tarciu wytwarza się wyższa temperatura, przez co podczas zjazdów, gdy hamulec jest dłużej używany, może dojść do przegrzania.

Zalety:

  • Budowa doskonale chroni mechanizm przed wilgocią i brudem
  • Wysoka odporność na warunki atmosferyczne
  • Niska cena

Wady:

  • Przegrzewanie się hamulca
  • Skomplikowana budowa utrudnia samodzielne naprawy
Hamulce tarczowe

Hamulce rolkowe mają zastosowanie w rowerach miejskich, ale ze względu na przegrzewanie się mechanizmu oraz średnią siłę hamowania nie sprawdzą się przy dłuższych zjazdach. Z tego powodu nie nadają się także do rowerów górskich i na trasy, gdzie ważna jest duża siła hamowania.

Hamulce tarczowe

Większość opisanych do tej pory hamulców działała przez wywieranie nacisku na obręcz koła, co mogło prowadzić do jej zużywania się. Hamulce tarczowe opierają się na innym mechanizmie – hamulec montuje się na piastach koła. Znajduje się tam tarcza oraz zacisk z klockami hamulcowymi, które naciskając na tarczę hamują koło.

Wyróżnia się dwa rodzaje mechanizmów w hamulcach tarczowych – hamulce mechaniczne i hydrauliczne. W hamulcach mechanicznych za hamowanie odpowiada naciągniecie linki hamulcowej, w hydraulicznych zaś stosuje się płyn hamulcowy. Hamulce mechaniczne są nieco łatwiejsze w serwisowaniu, jednak zastosowanie hydraulicznych umożliwia większą siłę hamowania oraz lepszą modulację.

Zalety:

  • Bardzo dobra skuteczność i siła hamowania
  • Wysoka odporność na warunki pogodowe
  • Możliwość modulacji siły hamowania
  • Nie wpływają na zużywanie się obręczy koła

Wady:

  • Wysoka cena
  • Trudne do samodzielnej naprawy w trasie
  • Wymiana v-brake’ów na tarczowe wymaga wymiany szprych i piast

Ponieważ hamulce tarczowe mechaniczne są mniej podatne na awarie oraz łatwiej je naprawić samodzielnie, często stosuje się je w rowerach trekkingowych, wykorzystywanych do długich tras. Hamulce tarczowe doskonale sprawdzą się w rowerach górskich, na trudnych zjazdach i wymagających trasach.

Hamulce torpedo

W rowerach, które pamiętamy z dzieciństwa, stosowane były z reguły hamulce tzw. torpedo, które polegały na zablokowaniu koła przez naciśnięcie pedałów „do tyłu”. Oprócz rowerów dla dzieci można je spotkać także w rowerach miejskich, bez przerzutek.

Hamulce rowerowe

Zalety:

  • Prosta obsługa
  • Odporność na trudne warunki atmosferyczne i brud

Wady:

  • Średnia siła hamowania (słaba przy dużych prędkościach)
  • Może się przegrzewać przy długich zjazdach
  • W razie zerwania łańcucha rower nie ma hamulca

Jakie hamulce będą dla ciebie najlepsze?

Z reguły większość rowerów ma już zainstalowane hamulce, niejako narzucone nam przez producenta. Jeśli jednak zależy nam na konkretnych właściwościach roweru a zainstalowane w nim hamulce są nieodpowiednie, zawsze można je wymienić. Przy wyborze trzeba przede wszystkim postarać się dostosować parametry hamulców do stylu jazdy, jaki uprawiamy. Dzięki temu zyskujemy hamulce dopasowane do warunków trasy i naszych oczekiwań. W sklepie Bikester.pl znajdziesz hamulce doskonałej jakości, nadające się do rowerów miejskich, szosowych, trekkingowych czy górskich i MTB oraz zjazdowych.



Potrzebujesz pomocy?
Jeśli masz jakiekolwiek pytania?
Skontaktuj się z naszymi ekspertami tutaj!
Newsletter
Zapisz się w celu otrzymywania 50 zł na zakupy,
kody rabatowe i personalne zniżki.4
Zadowoleni klienci
Z chęcią podzielimy się z Tobą naszym doświadczeniem.
Wyślij do nas wiadomość tutaj.
Napisz opinię