Bikester - sklep rowerowy online
14 DNI NA ZWROT TOWARU
DARMOWA WYSYŁKA OD 499 ZŁ,-6

PRZEWODNIK PO E-ROWERACH

Przewodnik po e-rowerach Rodzaje Silniki Akumulatory Części

WSZYSTKO, CO NALEŻY WIEDZIEĆ O JEŹDZIE ZE WSPOMAGANIEM ELEKTRYCZNYM

DLACZEGO WARTO ZACZĄĆ PRZYGODĘ Z ROWEREM ELEKTRYCZNYM?

Jazda na rowerze elektrycznym dostarcza niesamowitej frajdy i przyjemności już po pierwszych pokonanych metrach. Ta zupełnie nowa jakość jazdy na rowerze sprawia, że coraz więcej osób decyduje się rozpocząć swoją przygodę z e-rowerami. Wystarczy tylko rozejrzeć się po ulicach europejskich miast, by na własne oczy zaobserwować ten dynamicznie rosnący nowy trend. A elektryczna rewolucja dopiero się zaczyna, co oznacza, że w najbliższych miesiącach i latach wielu rowerzystów będzie przesiadać się na dwa kółka ze wspomaganiem elektrycznym. Dlatego nasi specjaliści postanowili przygotować ten wyjątkowy przewodnik zawierający wyczerpujące i rzetelne informacje na temat rowerów elektrycznych.

ROWERY W WERSJI PEDELEC CZY S-PEDELEC?

Ważne jest, by każda osoba zainteresowana rowerem z silnikiem elektrycznym, miała świadomość tego, jakie wersje tych rowerów są dostępne na rynku i które z nich najlepiej spełnią ich oczekiwania i potrzeby. Wszystkie e-rowery, choć łączy je to, że są wyposażone w silnik oraz zasilane akumulatorem, różnią się ważnymi szczegółami, głównie mocą silnika. Poniżej przedstawiliśmy charakterystyczne cechy dwóch podstawowych rodzajów rowerów elektrycznych.

MODELE TYPU PEDELEC

Najpopularniejszy rodzaj rowerów elektrycznych to model typu Pedelec (skrót od angielskiej nazwy Pedal electric cycle). Aby tego typu rower z silnikiem elektrycznym zapewniał wspomaganie, musimy naciskać na pedały. Nie ma pedałowania, nie ma wspomagania! To, które modele możemy określać nazwą Pedelec podlega osobnym regulacjom prawnym.

Czym charakteryzują się rowery elektryczne typu Pedelec?

  • Zgodnie z normą europejską EN 15194 e-rowery typu Pedelec są określane skrótem EAPC (od angielskiej nazwy Electrically Power Assisted Cycles). Aby na nich jeździć, nie potrzebujemy specjalnych uprawnień, ubezpieczenia, prawa jazdy ani tablic rejestracyjnych
  • Zgodnie z prawem rowery elektryczne typu Pedelec są klasyfikowane jako normalne rowery, a więc podlegają takim samym ograniczeniom wiekowym, co rowery bez wspomagania (dzieci w wieku powyżej 10 lat muszą uzyskać kartę rowerową, która nie jest już wymagana dla osób powyżej 18 roku życia).
  • Aby wprawić taki jednoślad w ruch, musimy naciskać na pedały.
  • Maksymalna moc silnika to 250 W. leistet.
  • Silnik elektryczny zapewnia wspomaganie do prędkości 25 km/h, po jej przekroczeniu wspomaganie jest wyłączane.
  • Rower typu Pedelec może być wyposażony w system wspomagania przy popychaniu/wspomagania startu do maksymalnej prędkości 6 km/h.
  • Użytkownicy e-rowerów nie mają obowiązku noszenia kasku, choć oczywiście jest to zalecane ze względów bezpieczeństwa.
  • O ile tylko jest to możliwe takimi rowerami należy poruszać się po wyznaczonych ścieżkach rowerowych.
  • Rowerami elektrycznymi typu Pedelec można przewozić dzieci w specjalnych przyczepkach rowerowych.
MODELE TYPU S-PEDELEC

Szybszą wersją rowerów Pedelec są rowery elektryczne S-Pedelec. Symbol S oznacza szybkość (ang. speed), a wraz z większą szybkością wiąże się też większa odpowiedzialność.

Czym charakteryzują się rowery elektryczne typu S-Pedelec?

  • Rowery S-pedelec oficjalnie w polskim prawie (na stan 31 stycznia 2018 roku) klasyfikuje się jako motorowery, a zatem wymagają one prawa jazdy w kategorii co najmniej AM, ubezpieczenia oraz tablic rejestracyjnych.
  • Do egzaminu na prawo jazdy kat. AM mogą przystąpić osoby, które ukończyły 14. rok życia. Warto jednak pamiętać, iż zgodnie z przepisami polskiej ustawy o kierujących pojazdami każda osoba, która uzyskała kartę motorowerową lub ukończyła 18 lat przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 19 stycznia 2013 roku) jest uprawniona do kierowania motorowerem (a więc również rowerem typu S-pedelec) bez konieczności uzyskania dodatkowych uprawnień.
  • Aby wprawić S-pedeleca w ruch, również musimy naciskać na pedały.
  • Silnik elektryczny zapewnia wspomaganie do prędkości 45 km/h, po jej przekroczeniu wspomaganie jest wyłączane.
  • Jazda na takim pojeździe wymaga noszenia kasku ochronnego.
  • Rowery S-Pedelec nie mogą poruszać się po wyznaczonych ścieżkach rowerowych.
  • Na rowerach typu S-pedelec można przewozić dzieci w specjalnych fotelikach.
WYPOSAŻENIE: NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY ZAKUPIE ROWERU ELEKTRYCZNEGO?

E-rowery są oczywiście nieco cięższe niż ich niezmotoryzowane odpowiedniki. Z tego względu należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:

  • Koniecznie musimy zadbać o solidne hamulce na przednim i tylnym kole. Wielu producentów wykorzystuje już w swoich e-rowerach hamulce tarczowe. Absolutnym minimum są hydrauliczne hamulce szczękowe lub V-brake, które zapewniają dobrą siłę hamowania.
  • Warto rozważyć stosowanie nieco szerszych opon lub opon specjalnie dobranych pod kątem rowerów elektrycznych od uznanych producentów. Opony do e-rowerów mają za zadanie zapewniać optymalny komfort oraz ochronę przed przedziurawieniem przy wyższych prędkościach i większej masie.
  • Amortyzatory przy widelcu, tylnym kole a nawet sztycy rowerowej to gratka nie tylko dla miłośników kolarstwa górskiego. Rowerzyści, którzy dzięki wbudowanemu napędowi mogą teraz rozwijać większe szybkości niż wcześniej z pewnością docenią nieco wyższy komfort i lepszą stabilność podczas jazdy po wyboistych drogach. Nie musimy przejmować się nieco większa wagą wynikającą z zamontowania amortyzatorów - pomocniczy napęd elektryczny z łatwością sobie z nią poradzi.

PRZEWODNIK PO E-ROWERACH