Rowerowy sklep online
Jesień w siodełku | Spraw sobie nowy rower z dostawą pod Twoje drzwi

ZAPIĘCIA ROWEROWE

To najgorszy koszmar każdego rowerzysty. Koszmar, który dotyka nas za każdym razem, gdy staje się rzeczywistością.
O czym mowa? Oczywiście o kradzieży roweru! Wszyscy znamy to uczucie: ten zimny dreszcz, który przeszywa ciało i kiedy kolejny raz przecierasz oczy, aby się obudzić. Ale oczywiście Twojego roweru już nie ma tam, gdzie go wczoraj zostawiłeś.
Dane nie są optymistyczne. Statystycznie średnio co 7 minut gdzieś w Polsce ginie rower. Giną w miejscach publicznych, z piwnic, a nawet z balkonów na wysokich piętrach! Ale oprócz materialnych konsekwencji kradzieży roweru, istnieją również reperkusje emocjonalne - według badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii w latach 2011-2016, 25% osób, które doświadczyły takiej grabieży, nie wraca już do jazdy na rowerze! A tego nie możemy tolerować tutaj, w Bikester!
Ten przewodnik przeprowadzi Cię przez różne typy zabezpieczeń dostępnych na rynku, ich zalety i wady, poziomy ich bezpieczeństwa, a także przez nowe, ekscytujących innowacje w dziedzinie bezpieczeństwa rowerów.


POZIOMY BEZPIECZEŃSTWA

Przepisy europejskie określają 10-stopniową skalę bezpieczeństwa dla zapięć rowerowych:

  • Poziom 1-3: podstawowy poziom ochrony, do codziennego użytku.
  • Poziomy 4-6: umiarkowany poziom ochrony, w celu ochrony przedmiotów o średniej wartości.
  • Poziomy od 7 do 10: wysoki poziom ochrony, do użytku przemysłowego i handlowego lub do ochrony przedmiotów takich jak motocykle lub rowery, które są zaparkowane przez długi czas w miejscach publicznych. Chroni przed próbami otwarcia przez podważenie i cięcie.

Pondato prawie wszystkie marki (Abus, Klick Fix, Kryptonite, Onguard itp.) posiadają własne poziomy bezpieczeństwa, które są indywidualnie ustalane dla każdego oferowanego modelu.


TYPY ZAPIĘĆ

Przed zakupem zamka, zawsze należy wziąć pod uwagę, kiedy i gdzie zamierzasz go używać oraz jakiego rodzaju rower chcesz zablokować. Abus, jeden z największych producentów zamków na świecie, zaleca inwestowanie od 5% do 10% wartości roweru w zapięcie. I ma to sens. Czy zabezpieczylibyście rower o wartości 3000 zł zamkiem za 50 zł? Nie wydaje nam się... Tak więc „better safe than sorry”. Na rynku dostępnych jest wiele typów zamków, ale możemy je podzielić na 5 głównych typów, każdy do innego zastosowania:

  • Bikelocks
    Zapięcia szeklowe (U-Locki)
  • Bikelocks
    Łańcuchy
  • Bikelocks
    Linki
  • Bikelocks
    Zamki składane
  • Bikelocks
    Blokada typu frame lock

U-Locki są jednym z najpewniejszych rodzajów zabezpieczeń. Utwardzane i hartowane pręty stalowe w połączeniu z solidnym zamkiem sprawiają, że jest to najczęściej wybierana opcja przez rowerzystów w dużych miastach, gdzie dostępny jest dedykowany parking dla rowerów i gdzie te zapięcia są najbardziej efektywne. Jednak mocowanie roweru do pewnych struktur/przedmiotów za pomocą blokady U-Lock może być trudne. Mogą być również uciążliwe w transporcie, nawet jeśli wiele z nich jest wyposażonych w uchwyt mocowany do ramy roweru.

Dziś wiele modeli posiada w zestawie w kabel, którym można dodatkowo przypiąć przednie koło, ponieważ w wielu przypadkach złodzieje zostawiają przednie koło i zabierają resztę. Połączenie blokady typu U z takim kablem tworzy najbardziej optymalną ochronę. Zalety blokad szeklowych wyraźnie przewyższają wady: są one bardzo bezpieczne, jak również odporne na przewiercenia i cięcia.

Łańcuchy wraz z zapięciami szeklowymi są najbardziej popularne na rynku. Zamki te są dostępne w różnych wersjach: jako prosty łańcuch, pokryty wytrzymałą tkaniną lub stalowymi tulejami. Oferują bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa i dobrą odporność na przecięcie.

Takie zapięcie jest nieuciążliwe w transporcie, a za jego pomocą można stosunkowo łatwo przypiąć rower do różnych obiektów, w zależności od długości łańcucha. Są one jednak sporo cięższe i droższe. Mogą one ważyć od 2 do 5 kg, więc mogą być dla wielu użytkowników zbyt ciężkie.

    Należy również pamiętać, że nie wszystkie materiały, z których wykonano łańcuch, są tak samo pewne. Oto kilka wskazówek, z których można dowiedzieć się, z jakiego materiału jest wykonany. Weź piłkę do metalu i spróbuj przeciąć łańcuch:
  • Jeśli łańcuch został porysowany, to nie świadczy to dobrze o tym zapięciu. Oznacza to, że materiał, z którego wykonano łańcuch, nie zapewnia maksymalnego bezpieczeństwa i może zostać przecięty piłą.
  • Jeśli piła ześlizguje się podczas cięcia z łańcucha: to dobry znak i oznacza, że materiał, z którego wykonano kłódkę, opiera się narzędziu i będzie trudno go przeciąć.

Linki są zazwyczaj wykonane z siatki stalowej, która osłonnęta jest jakimś pokryciem ochronnym, takim jak tworzywo sztuczne czy sztywna tkanina. Ten typ zamka rowerowego jest dostępny w wielu różnych konfiguracjach i we wszystkich przedziałach cenowych. Cena zależy od grubości kabla. Linki mają dwie główne zalety w porównaniu z innymi typami zamków rowerowych:

  • Są lekkie i elastyczne: te zamki są idealne, jeśli chcesz szybko przypiąć swój rower. Niestety są one jednak tak pewne jak zamki łańcuchowe lub U-Locki, ze względu na liczne splecione i skręcone śrubowo ze sobą drutów, które mają słabszą konstrukcję w porównaniu do wyżej wspomnianych typów zapięć. Są za to bardzo praktyczne w zabezpieczaniu roweru w garażu lub innym miejscu, gdzie ryzyko kradzieży jest mniejsze, lub tam, gdzie wymagana jest szczególnie elastyczna blokada.
  • Jako dodatkowy zamek: zamki te doskonale nadają się do uzupełnienia mocniejszego zamka głównego. Na przykład, często używa się zamka łańcuchowego do zabezpieczenia roweru i zamka linowego do zabezpieczenia koła (kół) lub innych akcesoriów, takich jak kask.

Jak już wspomniano powyżej, zapięcia kablowe są bardzo elastyczne, ale to czyni je nieco mniej bezpiecznymi, ponieważ w większości przypadków wystarczy para szczypiec, aby je przeciąć.

Zamki składane lub przegubowe odniosły w ostatnich latach wielki sukces, ponieważ łączą elastyczność łańcucha z bezpieczeństwem U-Locka. Wykonane ze składanych sztywnych płytek, oferują również wysoką odporność na przecięcie.

Zaletą tego typu zamków jest to, że są one bardzo łatwe w transporcie, ponieważ mimo że nie zawsze cechują się najniższa wagą, zajmują bardzo mało miejsca. Dodatkowo, dostępne w wielu rozmiarach, pozwalają na przypięcie jednośladu do różnych obiektów.

Niestety, nie ma zbyt dużej różnorodności, jeśli chodzi o kolory i kształty, w porównaniu np. z zamkami łańcuchowymi. To może być minusem dla osób, które przywiązują wagę do estetyki akcesoriów rowerowych.

Zamki ramowe są rodzajem podstawowego zabezpieczenia dla rowerów, które mają być tymczasowo zaparkowane w miejscach o niskim ryzyku kradzieży i/lub na krótki czas. Zamki tego typu nie są generalnie dobrym zabezpieczeniem przed kradzieżą, ale uniemożliwiają odjechanie rowerem. Są one instalowane na wielu rowerach i są bardzo polecane do rowerów elektrycznych.

Zalecamy jednak używanie ich jako dodatek do innego zamka, np. U-Locka, łańcucha lub linki dla optymalnego zabezpieczenia naszego jednośladu.


ZAPIĘCIA 2.0

Nowinki technologiczne nie ominęły również świata zapięć rowerowych. Na początku były to małe innowacje, takie jak klucze z lampkami do podświetlania zamka w nocy czy zastosowanie nowych materiałów (text-lock, LITELOK), co położyło kres mitowi, że cięższy zamek to bezpieczniejszy zamek. Dziś zapięcie o wadze 1,5 kg może oferować taki sam poziom bezpieczeństwa jak łańcuch o wadze 5 kg.

Na rynek trafiły również zamki, które aktywnie odstraszają złodziei. Na przykład Skunklock: U-Lock, który uwalnia szkodliwy gaz, gdy ktoś próbuje go otworzyć siłą. Inne posiadają głośny alarm, gdy ktoś przy nich manipuluje (Noke).

Era smartfonów ma również znaczący wpływ na rozwój zabezpieczeń rowerowych. Dostępne są teraz zamki, które nie wymagają już kluczy (Bitlock, U-Lock) i mogą być otwierane na odległość za pomocą aplikacji, jeśli chcesz, aby ktoś inny używał Twojego roweru. Istnieją również zamki z czujnikami, które ostrzegają Cię za pomocą aplikacji, gdy zarejestrują próby manipulacji przy rowerze. Przyszłość naprawdę nadeszła.


WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE ZAPOBIEGANIA KRADZIEŻY ROWERU

Oprócz odpowiedniej blokady, istnieje również kilka podstawowych zasad, aby zapobiec kradzieży roweru:

  • Nie zostawiaj roweru w miejscach słabo oświetlonych i o małym ruchu.
  • Zawsze zapinaj rower, nawet jeśli zatrzymujesz się na pięć minut i masz rower w zasięgu wzroku.
  • - Nigdy nie przypinaj roweru tylko „do siebie”! Dzisiejsze rowery są bardzo lekkie, więc zawsze przypinaj rower do czegoś przymocowanego na stałe (stojak rowerowy, latarnia itp.).