Bikester - sklep rowerowy online
14 DNI NA ZWROT TOWARU
DARMOWA WYSYŁKA OD 499 ZŁ,-6
Bikepacking Guide

BIKEPACKING - PRZEWODNIK

Jeśli nie jest Ci obcy temat turystyki rowerowej, na pewno w ostatnich latach obiło Ci się o uszy pojęcie bikepackingu. To nic innego jak lekki i minimalistyczny styl pakowania się na wyprawy na dwóch kółkach, który umożliwia dotarcie do mało dostępnych terenów. Stworzyliśmy ten przewodnik, aby rzucić nieco światła na ten coraz bardziej popularny, rowerowy trend. Powiemy trochę o sprzęcie i zdradzimy kilka przydatnych wskazówek, które ułatwią Ci wejście w ten nowy styl podróżowania.


BIKEPACKING KONTRA KLASYCZNE PODRÓŻOWANIE Z SAKWAMI - CZYM SIĘ RÓŻNIĄ?

Zanim przejdziemy do sedna, zajmijmy się podstawowymi pojęciami. Pierwszym pytaniem, które większość ludzi zadaje podczas dyskusji na temat bikepackingu: jaka jest właściwie różnica między bikepackingiem a klasycznym stylem pakowania (touringiem)? Czy w ogóle jest różnica między tymi pojęciami?

Cóż - i tak i nie. Generalnie rzecz biorąc bikepacking i touring opisują dłuższe, wielodniowe wycieczki rowerowe. Najczęściej touring odbywa się na drodze, przy użyciu tradycyjnego zestawu sakw i torby na kierownicę, podczas gdy bikepacking pozwala na podróżowanie po bardziej wymagających drogach jak szlaki, szutry, czy drogi gruntowe..

Krótko mówiąc - bikepacking umożliwia dotarcie tam, gdzie tradycyjny rower turystyczny miałby trudności.


SPRZĘT: ROWERY, TORBY I OPONY

Czego potrzebujesz? Zasadniczo niewiele. Potrzebujesz przyzwoitego roweru i paru toreb. Ale to nie takie proste. Przyjrzyjmy się, jakie typy rowerów nadaja się do bikepackingu.

W zależności od upodobań, Bikepakerzy używają różnych rowerów. Wyznając jednak filozofię, zgodnie z którą, rower do tego rodzaju stylu podróżowania powinien radzić sobie w zróżnicowanym terenie, musimy niektóre typy jednośladów niestety wykluczyć. Mowa tutaj o tradycyjnych rowerach szosowych i trekkingowych. Tak więc, pozostają nam przede wszystkim MTB i gravel - te typy z pewnością sprawdzą się na urozmaiconych terenach.

Wielu bikepackingowych purystów uważa, że to MTB są jedynymi słusznymi rowerami do tego rodzaju podróży. Chociaż nie podzielamy w pełni tej opinii, nie możemy zaprzeczyć, że opony do rowerów górskich ułatwiają prowadzenie w trudnym terenie.

Zawieszenie pomaga dotrzeć w jeszcze dziksze zakątki, choć wiąże się to z oczywistym wzrostem wagi sprzętu. Wiele osób postrzega w pełni sztywne rowery górskie jako idealne do bikepackingu - można założyć duże opony, zachowując niską wagę i lepszą zwrotność niż „fully” i być także bardzo wydajnym na utwardzonych drogach.

Po drugiej stronie znajdują się zwolennicy gravelu. Geometria inspirowana rowerami cx i szosowymi, ale stworzona na długie dni w siodle, wraz z prześwitem opon, który rywalizuje z rowerami górskimi, czyni rowery szutrowe póki co najbardziej wszechstronnymi i zdolnymi do jazdy po drogach i poza nimi. Są też wystarczająco mocne, aby poradzić sobie z trudnymi warunkami w terenie.

Oczywiste jest, ze żaden rower nie będzie się sprawdzał idealnie w każdych warunkach, ale jeśli zaplanowana przez Ciebie trasa będzie się składać z dróg asfaltowych, żwirowych i prostych szlaków, to rower gravelowy z szerokimi oponami może być najbardziej optymalny.

Opony to bardzo istotny element tego zagadnienia. Jeśli zamierzasz jeździć wyłącznie terenowo i bez odbijania na żaden asfalt, najlepiej będzie zaopatrzyć się w klasyczną oponę do rowerów górskich. Przemyśl sprawę jej szerokości i maksymalnego rozmiaru, jaki może pomieścić rama. Pamiętaj, że szersze/większe opony są cięższe i mniej zwinne. Jeśli przewidujesz, że na Twojej trasie mogą zdarzać się mokre nawierzchnie, pomyśl o oponie z głębszym bieżnikiem.

Gdy zamierzasz łączyć jazdę szosową i terenową, dobrym rozwiązaniem będzie lżejsza opona do kolarstwa górskiego lub dedykowanaopona gravelowa - te ostatnie są zaprojektowane tak, aby szybko toczyć się po asfalcie, oferując przy tym wystarczającą przyczepność i trakcję podczas jazdy w terenie.

TORBY

Wygoda, trwałość i waga to trzy najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze toreb na rower. W odróżnieniu od sakw używanych w klasycznej turystyce na dwóch kółkach, torby bikepackingowe utrzymują ciężar „bliżej roweru”, wykorzystując przestrzeń w ramie i wokół niej. Oznacza to również, że spokojnie można się pożegnać z ciężkim, metalowym bagażnikiem do montażu sakw.

Bikepacking Bags

Torby podsiodłowe

„Podsiodłówki” mocowane są do sztycy i szyn siodła. Dzięki temu bagaż znajduje się bliżej środka ciężkości roweru, co oznacza lepszą aerodynamikę w porównaniu do tradycyjnych sakw tylnych. Dostępne są one w różnych rozmiarach, od ok. 5 litrów aż do nawet ok. 18 litrów. Dobra podsiodłówka charakteryzuje się dobrym systemem mocowania, który zapobiega nadmiernemu trzepotaniu torby na boki. Niektóre modele są w pełni zintegrowane, podczas gdy inne mają oddzielny system stabilizacyjny, do którego przypina się torbę. Sprawdź również, czy kupowany model jest nieprzemakalny, czy tylko wodoodporny - ten ostatni będzie wymagał włożenia rzeczy do nieprzemakalnej torby, jeśli chcesz mieć pewność, że pozostanie całkowicie sucha.

Bikepacking Bags

Torby na/w ramę

Torby ramowe są również bardzo popularny w bikepackingu. Jest to świetny sposób na wykorzystanie pustej przestrzeni w trójkącie ramy. Podobnie jak w przypadku podsiodłówek, torby te są dostępne w prawie każdym możliwym rozmiarze, od bardzo cienkich i minimalistycznych do tych wykorzystujących cały trójkąt. Pamiętaj, że rower z pełną amortyzacją ma zwykle znacznie mniej miejsca na torbę niż gravel czy Rower górski typu hardtail.

Bikepacking Bags

Torby na kierownicę

Bardzo popularny jest również transport rzeczy na kierownicy, zwłaszcza sprzętu do spania. Na rynku znajdziemy kilka firm produkujących torby na kierownicę. Sprawdzają się doskonale do transportu śpiworów lub namiotów. Należy pamiętać, że jeśli jeździsz na rowerze z kierownicą typu drop, miejsce na niej będzie bardziej ograniczone niż na prostej. Bardzo ważne jest, żeby taka torba nie zakłócała działania dźwigni zmiany biegów/hamulca.

Bikepacking Bags

Inne opcje pakowania

Bikepacking polega na wykorzystaniu jak największej ilości miejsca na rowerze: popularny są również dodatkowe rozwiązania, które mocuje się np. do mostka kierownicy, gdzie można schować przekąski i napoje lub też małe torby, które mocuje się do górnej rury ramy, albo nawet takie do montażu na widelcu.


RADY I WSKAZÓWKI

Nie ma sztywnych zasad pakowania, ale jest kilka rzeczy, których nauczyliśmy się przez lata:

  • Weź mniej, niż uważasz, że potrzebujesz - docenisz potem fakt, że Twój rower będzie lżejszy i bardziej zwrotny. Dotyczy to w szczególności ilości odzieży.
  • Sprawdź opony i upewnij się, że masz zapasowe dętki i zestaw naprawczy. Ostatnią rzeczą, jakiej możesz chcieć, jest prowadzenie roweru przez 25 km bezdrożami lub wracanie autostopem do najbliższego miasta.
  • Pomyśl o działającym urządzeniu GPS, mapie i bateriach. Zgubienie się po środku niczego nie jest w ogóle zabawne. Jeśli korzystasz z telefonu komórkowego, upewnij się, że masz zapasowy pakiet baterii i pobraną mapę!
  • Chroń swoje rzeczy przed zamoknięciem - z oczywistych powodów! Nieprzemakalne torby są tanie i oszczędzą Ci stresu podczas deszczu. Pamiętaj, że zamoknięcie oznacza również szybsze wychładzanie się!
  • Nie zapominaj, że na rowerze bardzo ważne jest dostateczne nawodnienie. I w związku z tym pomyśl, czy możesz przewieźć wystarczającą ilość wody na swoim rowerze. Wybierasz się w gorące miejsce? Być może przyda Ci się przenośny system filtracji wody lub plecak z bukłakiem, aby mieć wystarczający zapas płynów ze sobą. Pamiętaj, że gotowanie również wymagaćdużej ilości wody.
  • „Gear low!” Jazda offroadowa, pod górę i w trudniejszym terenie obciąża kolana. Dlatego ważne jest, jak rozkładasz ciężar na rowerze.
  • Cięższe rzeczy w torbie podsiodłowej spakuj bliżej sztycy, aby nie kołysała sie zbyt mocno. Zastanów się uważnie, gdzie zapakujesz ciężkie, nieporęczne rzeczy, takie jak aparat fotograficzny czy kuchenkę. Trzymaj większy sprzęt bliżej środka ciężkości roweru.
  • Jeśli planujesz gotować na trasie postaw na sprzęt z tytanu. Jest droższy, ale warto zainwestować w niską wagę i trwałość!
  • Wełniana (merynosowa) odzież to też świetny wybór. Przede wszystkim reguluje ciepłotę ciała, nie przenika tak nieprzyjemnymi zapachami i dobrze odprowadza wilgoć. I oczywiście pamiętaj o ubieraniu się „na cebulkę”!

SPRZĘT KEMPINGOWY / PORADY

Bikepacking ściśle wiąże się również z biwakowaniem. Ważne jest zatem, aby wybrać sprzęt kempingowy, który odpowiada porze roku/pogodzie. Oto kilka rzeczy, które warto zapamiętać:

  • Zaopatrz się w najlepszy namiot, jak tylko to możliwe. Prawdopodobnie będzie lżejszy, wykonany z lepszych materiałów i łatwiejszy w postawieniu. Nie zakładaj jednak, że superlekki namiot jest lepszy - czasami materiał nie będzie tak wytrzymały, jak u nieco cięższego odpowiednika.
  • Rozważ kwestię przestrzeni: może wolałbyś większy namiot dwuosobowy, nawet jeśli jesteś jedynym, który w nim śpi. W ten sposób, dla bezpieczeństwa lub w przypadku złej pogody, można również zabrać część rzeczy do namiotu. Możesz dzielić oczywiście namiot z Twoim towarzyszem podróży! W ten sposób można oszczędzić na wadze bagażu dzieląc poszczególne elementy namiotu między Was.
  • Im cieplejszy śpiwór, tym cięższy, więc przed zakupem lub zapakowaniem należy sprawdzić temperaturę komfortu na śpiworze. Z pewnością nie będziesz miał ochoty wozić bardzo ciepłego i ciężkiego śpiwora w wysokich temperaturach.
  • Polecamy zakup najlżejszej/najlepszej/najwygodniejszej maty do spania, na którą możesz sobie pozwolić. Poprawia to komfort spania i dzięki temu będziesz bardziej wypoczęty i gotowy na dalszą jazdę. Minęły już czasy, w których trzeba było wydać majątek na przyzwoitą matę do spania. Naprawdę przyzwoite modele można już dostać za nieco ponad 100 zł.
  • A co powiesz o wzięciu dmuchanej poduszki? Modele wysokiej jakości są kompaktowe i ważą niewiele. Taki mały detal z pewnością poprawi jakość snu.
  • Możesz również wziąć zatyczki do uszu i opaskę na oczy - to również służy wypoczynkowi w namiocie - zwłaszcza, gdy biwakujesz na hałaśliwym kempingu albo chcesz uciąć sobie drzemkę po wschodzie słońca.
  • Co ze sprzętem do gotowania? Oczywiście, poranna kawa na łonie natury o poranku to magiczny moment. Wiąże się to naturalnie z wzięciem dodatkowego sprzętu czyli dodatkowym ciężarem do wożenia. Może dobrym rozwiązaniem będzie odwiedzanie lokalnych barów albo kawiarni? Wszystko oczywiście zależy od tego, jaki budżet planujesz i czy będziesz miał dostęp do cywilizacji.

PLANOWANIE TRASY

Jeśli jesteś początkującym bikepackerem polecamy zacząć od małych wypraw. Najlepiej zaplanuj 2 dni jazdy z jednym noclegiem pomiędzy. To świetna okazja, by nabrać wyczucia na rowerze i zrewidować, jaki sprzęt będzie Ci tak naprawdę potrzebny.

Może odkryjesz coś, czego dotąd nie widziałeś w swojej okolicy, a przy tym nie będziesz zbyt daleko od cywilizacji, jeśli napotkasz problemy. Kiedy poczujesz się gotowy, zaplanuj dłuższą wycieczkę. Nie musi być ona superwyzwaniem. Chodzi o optymalizację sprzętu i Twoją wygodę podczas dłuższych wypadów. Jeśli jeździ Ci się komfortowo oznacza to, że jesteś gotowy na dalsze podróże i zdobywanie świata, w iście bikepackerskim stylu!